Uchwała Nr 225/17/VII Rady Miasta Puszczykowa z dnia 20 czerwca 2017 r. w sprawie: miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w Puszczykowie przy ulicy Klasztorn
Uchwała Nr 225/17/VII
Rady Miasta Puszczykowa
z dnia 20 czerwca 2017 r.
w sprawie: miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w Puszczykowie przy ulicy
Klasztornej, obręb Puszczykowo Stare, arkusz 6.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.) oraz art. 20
ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym (Dz. U. z 2017 r. poz.1073
t.j.) Rada Miasta Puszczykowa uchwala,
co następuje:
§ 1.
1.
Uchwala
się miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego
w Puszczykowie przy ulicy Klasztornej, obręb Puszczykowo Stare, arkusz 6, zwany
dalej „planem", po stwierdzeniu, że nie narusza on ustaleń Studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego Miasta Puszczykowa przyjętego uchwałą Rady
Miasta Puszczykowa Nr 255/98/II z dnia 15 czerwca 1998 r.
2. Integralną część uchwały stanowią:
1)
załącznik nr 1 - część graficzna zwana „rysunkiem
planu", opracowana w skali 1:500 i zatytułowana: „Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w
Puszczykowie przy ulicy Klasztornej, obręb Puszczykowo Stare, arkusz 6";
2)
załącznik nr 2 - rozstrzygnięcie Rady Miasta
Puszczykowa o sposobie rozpatrzenia uwag wniesionych do projektu planu;
3)
załącznik nr 3 - rozstrzygnięcie Rady Miasta
Puszczykowa o sposobie realizacji, zapisanych w planie, inwestycji z zakresu
infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy, oraz zasadach
ich finansowania, zgodnie z przepisami o finansach publicznych.
3. Granice obszaru objętego
planem określa rysunek planu.
§ 2. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) budynku
gospodarczo-garażowym
- należy przez to rozumieć budynek gospodarczy, budynek gospodarczy z
wydzieloną przestrzenią dla celów garażowania pojazdów samochodowych lub
budynek garażowy;
2)
dachu płaskim -
należy przez to rozumieć dach o
nachyleniu połaci dachowych do 12o;
3)
dachu stromym -
należy przez to rozumieć dach o
nachyleniu połaci dachowych powyżej 12o;
4) działce budowlanej - należy przez to
rozumieć działkę budowlaną w rozumieniu ustawy o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym;
5) nieprzekraczalnej linii zabudowy -
należy przez to rozumieć linię ograniczającą obszar, na którym dopuszcza się
wznoszenie budynków;
6) poddaszu użytkowym - należy przez to
rozumieć poddasze z pomieszczeniami
przeznaczonymi na pobyt ludzi;
7) powierzchni
całkowitej zabudowy - należy przez to rozumieć sumę powierzchni całkowitej
kondygnacji nadziemnych wszystkich budynków na działce budowlanej, służącą do
określenia wskaźnika intensywności zabudowy w rozumieniu ustawy
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
8) powierzchni zabudowy - należy przez to
rozumieć sumę powierzchni wszystkich budynków zlokalizowanych na działce budowlanej,
wyznaczonych przez rzut pionowy zewnętrznych krawędzi ścian budynków na
powierzchnię terenu;
9) tablicy informacyjnej - należy przez to
rozumieć element systemu informacji gminnej, turystycznej, przyrodniczej lub
edukacji ekologicznej;
10) terenie - należy przez to rozumieć
obszar wyznaczony na rysunku planu liniami rozgraniczającymi, o określonym
przeznaczeniu i zasadach zagospodarowania, oznaczony symbolem.
§ 3. Ustala się następujące przeznaczenie terenu:
1)
teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej lub
zabudowy usługowej, oznaczony na rysunku planu symbolem MN/U;
2)
teren drogi publicznej klasy dojazdowej, oznaczony na
rysunku planu symbolem KD-D.
§ 4. Ustala się następujące zasady ochrony i kształtowania ładu
przestrzennego:
1) sytuowanie
budynków zgodnie z nieprzekraczalną linią zabudowy określoną na rysunku planu,
z uwzględnieniem pkt 2;
2) dopuszczenie
przekroczenia nieprzekraczalnej linii zabudowy w kierunku linii
rozgraniczającej teren przy lokalizacji:
a)
takich elementów
budynku jak gzymsy, rynny, wiatrołapy, balkony, tarasy, schody, wykusze, ganki,
okapy oraz inne detale wystroju architektonicznego budynku, jednak nie więcej
niż o 1,50 m,
b)
pochylni i spoczników dla osób niepełnosprawnych,
jednak nie więcej niż o 2,00 m,
c)
sieci i urządzeń infrastruktury technicznej przy zastosowaniu
przepisów odrębnych;
3)
dopuszczenie niwelacji terenu do 1,0 m bez
naruszania istniejących stosunków wodnych i interesu osób trzecich.
§ 5. Ustala się następujące zasady ochrony środowiska, przyrody i
krajobrazu:
1)
zakaz lokalizacji przedsięwzięć, mogących zawsze lub
potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko za wyjątkiem inwestycji
celu publicznego dopuszczonych przepisami odrębnymi;
2)
zakaz lokalizacji
przydomowych oczyszczalni ścieków i zbiorników bezodpływowych na ścieki bytowe
i komunalne;
3)
nakaz utrzymania poziomu hałasu w środowisku poniżej
dopuszczalnych norm określonych w przepisach
odrębnych dla terenów mieszkaniowo-usługowych lub co najmniej na tym poziomie;
4)
nakaz utrzymania poziomów substancji w powietrzu
poniżej dopuszczalnych dla nich poziomów lub co najmniej na tych poziomach;
5)
nakaz stosowania przy pozyskiwaniu ciepła dla celów
grzewczych paliw charakteryzujących się niskimi wskaźnikami emisyjnymi,
spalanych w urządzeniach o wysokim stopniu sprawności z dopuszczeniem
stosowania źródeł energii odnawialnej, z zastrzeżeniem pkt 1 i 6;
6)
zakaz stosowania pieców i trzonów kuchennych na paliwo
stałe z wyjątkiem kominków opalanych drewnem;
7)
zakaz eksploatacji instalacji powodujących
przekraczanie standardów jakości środowiska poza terenem, do którego prowadzący
instalację ma tytuł prawny;
8)
nakaz zagospodarowania odpadów, zgodnie
z przepisami odrębnymi;
9)
dopuszczenie zagospodarowania mas ziemnych powstałych
podczas prowadzenia robót budowlanych na działce z zachowaniem naturalnych
spływów powierzchniowych lub ich wywóz zgodnie z przepisami odrębnymi;
10) zachowanie powierzchni wolnych od utwardzenia jako
biologicznie czynnych, pokrytych roślinnością.
§ 6. Ustala się następujące zasady kształtowania krajobrazu:
1)
zakaz lokalizacji:
a)
ogrodzeń pełnych i z betonowych elementów
prefabrykowanych,
b)
tablic reklamowych i urządzeń reklamowych z wyjątkiem
szyldów, z zastrzeżeniem lit. c i pkt 2 lit. c;
c)
szyldów z wykorzystaniem:
- ekranów plazmowych i typu LED,
- podświetlonych kasetonów,
- wyświetlanych, ruchomych obrazów;
d) tablic informacyjnych i szyldów na
ogrodzeniach;
2)
dopuszczenie lokalizacji:
a) obiektów małej architektury,
b) ogrodzeń ażurowych o wysokości do 1,5 m lub w formie żywopłotów do
wysokości 1,8 m,
c) szyldów w formie wolnostojących tablic o powierzchni 2,0 m2 i
wysokości górnej krawędzi do 3,0 m,
d) tablic informacyjnych w następujący sposób:
- powierzchnia płaszczyzny pojedynczej tablicy informacyjnej nie
większa niż 2,0 m2 o wysokości do górnej krawędzi nie
większej niż 3,0 m,
- górne krawędzie tablic informacyjnych umieszczane na ścianach
budynków nie mogą sięgać powyżej linii
wyznaczonej górną krawędzią okien pierwszej kondygnacji budynku.
§ 7. W zakresie zasad ochrony dziedzictwa kulturowego i
zabytków, w tym krajobrazów kulturowych oraz dóbr kultury współczesnej nie
podejmuje się ustaleń.
§ 8. W zakresie zasad kształtowania przestrzeni
publicznych w rozumieniu przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym nie podejmuje się ustaleń.
§ 9. Ustala się następujące zasady kształtowania zabudowy
oraz wskaźników zagospodarowania dla terenu MN/U:
1)
dopuszczenie lokalizacji budynków mieszkalnych
jednorodzinnych wolnostojących, mieszkalno-usługowych lub usługowych z
zastrzeżeniem pkt 2 lit. a i b;
2)
dopuszczenie lokalizacji:
a)
budynków usługowych - wyłącznie usług kultury o
charakterze muzealno-ekspozycyjnym i usług turystycznych,
b)
obiektów zaplecza techniczno-magazynowego i socjalnego
dla funkcji usługowych, o których mowa w lit. a,
c)
budynków gospodarczo-garażowych,
d)
wiat,
e)
funkcji gastronomicznej,
f)
otwartych basenów i oczek wodnych,
g)
dojść, dojazdów,
h)
podziemnych sieci infrastruktury technicznej
dystrybucyjnej i przyłączy;
3)
dopuszczenie lokalizacji obiektów, o których
mowa w pkt 2 lit. a-d, bezpośrednio przy granicy działki budowlanej z wyjątkiem
granicy z terenem drogi publicznej;
4)
w przypadku wyłącznie zabudowy mieszkaniowej
jednorodzinnej dopuszczenie na jednej działce usytuowania tylko jednego budynku
mieszkalnego i jednego budynku gospodarczo-garażowego;
5)
zakaz lokalizacji obiektów budowlanych
przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej z wyjątkiem
wymienionych w pkt 2;
6)
powierzchnię zabudowy działki budowlanej - nie
więcej niż 30% powierzchni działki;
7)
intensywność zabudowy - nie mniej niż 0,1 i nie
więcej niż 0,60;
8)
powierzchnię terenu biologicznie czynną - nie
mniej niż 35% powierzchni działki budowlanej;
9)
parametry zabudowy:
a) w
przypadku budynków mieszkalnych, mieszkalno-usługowych i usługowych nie więcej
niż dwie kondygnacje nadziemne,
b) w
przypadku budynków garażowo-gospodarczych i obiektów zaplecza
techniczno-magazynowego i socjalnego nie więcej niż jedna kondygnacja nadziemna,
c) wysokość
budynków usługowych 9,5 m,
d) wysokość
nowych budynków mieszkalnych w przypadku dachów stromych nie więcej niż
9,5 m, w tym druga kondygnacja w poddaszu użytkowym, przy czym
wysokość okapu dachu lub gzymsu nie
więcej niż 4,5 m,
e) wysokość
nowych budynków mieszkalnych w przypadku dachów płaskich nie więcej niż
7,5 m,
f) wysokość
budynków gospodarczo-garażowych i wiat - nie więcej niż 5,0 m w przypadku
dachów stromych i nie więcej niż 3,5
m w przypadku dachów płaskich,
g) wysokość
obiektów zaplecza techniczno-magazynowego i socjalnego nie więcej niż 5,0 m,
h) powierzchnia
zabudowy budynku gospodarczo-garażowego nie więcej niż 65 m2,
i) dla
budynków usługowych oraz obiektów zaplecza techniczno-magazynowego
i socjalnego dopuszczenie dowolnej geometrii dachu,
j) dla
budynków mieszkalnych i garażowo-gospodarczych stosowanie dachów płaskich lub
stromych, symetrycznych, o równym kącie nachylenia przeciwległych połaci
głównej konstrukcji dachu,
k) dopuszczenie
lukarn i wykuszy o dowolnej geometrii dachu,
l) dla
elewacji zewnętrznej zastosowanie materiałów wykończeniowych: tynk szlachetny,
cegła, drewno, kamień, szkło,
m) dopuszczenie
kondygnacji podziemnej;
10) zakaz
stosowania prefabrykatów, okładzin blaszanych i płyt warstwowych w realizacji
nowej zabudowy;
11) dopuszczenie
zachowania istniejących budynków, ich przebudowę, nadbudowę i rozbudowę z
uwzględnieniem ustaleń niniejszej uchwały;
12) powierzchnię
nowo wydzielonych działek budowlanych nie mniejszą niż 2000 m2;;
13) obsługa
komunikacyjna z terenu KD-D - ul. Klasztornej oraz w szczególności pojazdami
samochodowymi z ulicy Jana III Sobieskiego poprzez tereny mieszkaniowo-usługowe
położone poza obszarem planu, ale powiązane strukturalnie i funkcjonalnie od
strony północnej z terenem MN/U;
14) nakaz
zapewnienia miejsc postojowych na działce zgodnie z ustaleniami § 13 pkt 5 i 6;
15) podłączenie
do sieci infrastruktury technicznej istniejącej i projektowanej
w przylegających terenach komunikacji zgodnie z ustaleniami §14.
§ 10. W zakresie granic i sposobów zagospodarowania terenów lub obiektów
podlegających ochronie na podstawie odrębnych przepisów, terenów górniczych, a
także obszarów szczególnego zagrożenia powodzią, obszarów osuwania się mas
ziemnych, krajobrazów priorytetowych określonych w audycie krajobrazowym oraz w
planie zagospodarowania przestrzennego województwa:
1)
obowiązują przepisy odrębne wynikające z położenia
obszaru planu:
a)
w otulinie i w sąsiedztwie Wielkopolskiego Parku
Narodowego,
b)
w sąsiedztwie obszarów Natura 2000 „Ostoja
Wielkopolska" - kod obszaru PLH 300010, „Ostoja Rogalińska" - kod obszaru
PLB300017 oraz „Rogalińska Dolina Warty" - kod obszaru PLH300012,
c)
w zasięgu czwartorzędowego Głównego Zbiornika Wód Podziemnych
nr 144 - Doliny Kopalnej Wielkopolskiej o głębokości zalegania warstwy
wodonośnej 43,0 m p.p.t.;
d)
w zasięgu występowania złoża węgla brunatnego „Mosina"
WB768;
2)
nie podejmuje się ustaleń odnośnie do terenów
górniczych, a także obszarów szczególnego zagrożenia powodzią, obszarów
osuwania się mas ziemnych, krajobrazów priorytetowych określonych w audycie
krajobrazowym oraz w planie zagospodarowania przestrzennego województwa.
§ 11. W zakresie szczegółowych zasad i warunków scalania
i podziałów nieruchomości na podstawie przepisów odrębnych nie podejmuje się
ustaleń.
§ 12. Ustala się następujące szczególne warunki zagospodarowania
terenu oraz ograniczenia w jego użytkowaniu:
1) uwzględnienie
w zagospodarowaniu i zabudowie ograniczeń wynikających z odległości
technicznych od sieci infrastruktury technicznej, zgodnie z przepisami
odrębnymi;
2) zakaz
lokalizacji budynków na terenie KD-D;
3) nakaz
przeprowadzenia badań geotechnicznych gruntu przed usytuowaniem budynków i budowli;
4) nakaz
zgłoszenia właściwym służbom ruchu lotniczego sił zbrojnych wszelkich
projektowanych obiektów stałych oraz tymczasowych o wysokości równej i większej
niż 50,0 m
npt, przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na ich budowę;
5) uwzględnienie
w zagospodarowaniu oddziaływania ponadnormatywnego hałasu generowanego przez
samoloty operujące z lotniska wojskowego Poznań - Krzesiny.
§ 13. Ustala się następujące zasady modernizacji,
rozbudowy i budowy systemów komunikacji:
1)
sytuowanie na terenie KD-D poszerzenia drogi klasy dojazdowej - ulicy Klasztornej;
2)
zachowanie ciągłości powiązań elementów pasa drogowego
z zewnętrznym układem komunikacyjnym;
3)
dopuszczenie lokalizacji elementów infrastruktury
transportowej i sieci infrastruktury technicznej;
4)
uwzględnienie wymagań technicznych wynikających z
oświetlenia terenów komunikacji oraz lokalizacji istniejących i planowanych
urządzeń infrastruktury technicznej;
5)
nakaz zapewnienia miejsc do parkowania, w granicach
działki budowlanej, na powierzchni działki lub w garażu, w liczbie nie
mniejszej niż:
a)
2 miejsca na jeden lokal mieszkalny,
b)
dodatkowo 2 miejsca w przypadku wydzielenia w budynku lokalu
użytkowego na funkcje usługowe;
c)
2 miejsca na każde rozpoczęte 60,0 m2
powierzchni obiektów usługowych;
6)
zapewnienie miejsc przeznaczonych na parkowanie
pojazdów zaopatrzonych w kartę parkingową, zgodnie z przepisami odrębnymi.
§ 14. Ustala się następujące zasady modernizacji,
rozbudowy i budowy systemów infrastruktury technicznej:
1) dopuszczenie
budowy, przebudowy, rozbudowy, odbudowy, rozbiórki i remontów sieci i urządzeń
infrastruktury technicznej;
2)
zaopatrzenie budynków w wodę z sieci wodociągowej
zgodnie z przepisami odrębnymi;
3)
zapewnienie ilości wody dla celów przeciwpożarowych
zgodnie z przepisami odrębnymi;
4) odprowadzanie
ścieków bytowych i przemysłowych do sieci kanalizacji sanitarnej zgodnie z przepisami
odrębnymi;
5) odprowadzanie
wód opadowych i roztopowych:
a)
z powierzchni nieutwardzonych do gruntu w miejscu ich
powstawania, w granicy własnej nieruchomości, w sposób zapewniający ochronę wód
podziemnych, powierzchniowych oraz gleb przed zanieczyszczeniem,
b)
z powierzchni utwardzonych do sieci kanalizacji
deszczowej, z uwzględnieniem lit. c,
c)
do czasu realizacji sieci kanalizacji deszczowej
dopuszczenie odprowadzania wód opadowych i roztopowych na powierzchnię
nieutwardzoną własnej działki, do dołów chłonnych, lub zbiorników retencyjnych,
w sposób zapewniający ochronę wód podziemnych, powierzchniowych oraz gleb przed
zanieczyszczeniem;
6)
nakaz zaopatrzenia w energię elektryczną z istniejącej
i projektowanej sieci elektroenergetycznej z dopuszczeniem stosowania energii
elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych z uwzględnieniem § 5 pkt 1;
7)
dopuszczenie uzbrojenia terenu w zakresie usług
telekomunikacyjnych, w oparciu o istniejącą i projektowaną sieć
telekomunikacyjną.
§ 15. W zakresie
sposobów i terminów tymczasowego zagospodarowania, urządzania
i użytkowania nie podejmuje się ustaleń.
§ 16. Ustala się wysokość
stawki procentowej, służącej naliczaniu jednorazowej opłaty od wzrostu wartości
nieruchomości związanej z uchwaleniem planu, o której mowa w art. 36 ust. 4
ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
(Dz. U. z 2017 r. poz. 1073 t.j.), w wysokości 30%.
§ 17. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Puszczykowa.
§ 18. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Przewodnicząca Rady Miasta
/-/ Małgorzata Hempowicz
Uzasadnienie
I. Informacje ogólne
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w
Puszczykowie przy ulicy Klasztornej, obręb Puszczykowo Stare, arkusz 6 został
sporządzony na podstawie uchwały nr
119/16/VII Rady Miasta Puszczykowa z dnia 22 marca 2016 r.
Miejscowy plan zagospodarowania
przestrzennego składa się z części tekstowej i graficznej - rysunku planu w
skali 1:500. Opracowany został zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r.
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1073
t.j.), w szczególności art. 1 ust. 2-4 i art. 15 ustawy oraz
rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w
sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego (Dz. U. z 2003 r. Nr 164 poz. 1587). Przy sporządzaniu planu
uwzględniono również następujące przepisy odrębne:
-
ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.),
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12
kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1422),
-
ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony
środowiska (Dz. U. z 2017 r. poz. 519
ze zm.),
-
ustawę z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz.
U. z 2015 r. poz. 469 ze zm.),
-
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada
2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko
(Dz. U. z 2016 r. poz. 71),
-
ustawę z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie
gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2015
r. poz. 909 ze zm.),
-
ustawę z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie
zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446 ze
zm.) ,
-
ustawę z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody (Dz. U. z 2016 r. poz. 2134 ze zm.),
-
ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo
budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290 ze
zm.),
-
ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r. poz. 2147 ze zm.),
-
ustawę z dnia 21 marca 1985 r. o drogach
publicznych (Dz. U. z 2015 poz. 1440 ze zm.),
- ustawę z dnia 3 października 2008 r. o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
(Dz. U. z 2016 r. poz. 353 ze zm.),
-
ustawę z
dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2016 r.
poz. 1131 ze zm.),
-
ustawę z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie
niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz. U.
z 2015 r. poz. 774 ze zm.),
-
ustawę z dnia 9 października 2015 r. o
rewitalizacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1023 t.j.).
Niniejszy plan stanowi zmianę miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego dla terenu położonego
w Puszczykowie pomiędzy ulicami Sobieskiego i Klasztorną, obręb
Puszczykowo Stare, arkusz 6 uchwalonego uchwałą Nr 13/15/VII Rady Miasta
Puszczykowa z dnia 20 stycznia 2015 r., opublikowaną w Dz. Urz. Woj.
Wielkopolskiego z dnia 20 marca 2015 r., poz. 1661. Zmiana dotyczy
przeznaczenia i parametrów zabudowy działki nr 205/3 w zakresie
umożliwienia lokalizacji obiektów planowanego muzeum motoryzacji, bowiem
w dotychczas obowiązującym planie część zachodnia i środkowa działki 205/3
była przeznaczona wyłącznie pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w
Puszczykowie przy ulicy Klasztornej, obręb Puszczykowo Stare, arkusz 6 nie
narusza ustaleń i jest zgodny ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta
Puszczykowa - uchwała Rady Miasta Puszczykowa Nr 255/98/II z dnia 15
czerwca 1998 r.
Ustalenia planu miejscowego
określają m.in.: przeznaczenie terenu, zasady zabudowy i zagospodarowania
terenu, zasady obsługi komunikacyjnej w powiązaniu z istniejącym układem
komunikacyjnym miasta, zasady ochrony środowiska oraz systemowe rozwiązania w
zakresie infrastruktury technicznej w nawiązaniu do systemów istniejących.
II. Sposób realizacji wymogów
wynikających z art. 1 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym
1. Wymagania
ładu przestrzennego, w tym urbanistyki i architektury
Przedmiotowy
plan dotyczy nieruchomości o powierzchni 2199 m2 i dotyczy
dopuszczenia lokalizacji zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej lub zabudowy
usługowej o ograniczonym do kultury i turystyki zakresie funkcji
usługowych. Ustalenia planu kształtują nową w tym rejonie strukturę, która
stanowić będzie uzupełnienie wśród istniejącej zabudowy. Pozwalają na
zachowanie ładu przestrzennego, m.in. poprzez określenie parametrów i gabarytów
zabudowy, linie zabudowy, maksymalną intensywność zabudowy oraz powierzchnie
zabudowy i minimalny udział powierzchni biologicznie czynnej.
2. Walory architektoniczne i krajobrazowe
Planowane
zainwestowanie terenu zabudową usługową (ograniczoną do obiektów
muzealno-ekspozycyjnych) lub mieszkaniową jednorodzinną, będzie stanowić
uzupełnienie dla terenów sąsiednich. Określone w planie dopuszczalne
przeznaczenia oraz zasady zagospodarowania nie wpłyną negatywnie na
dotychczasowe walory architektoniczne i krajobrazowe otoczenia.
3. Wymagania
ochrony środowiska, w tym gospodarowania wodami i ochrony gruntów rolnych i
leśnych
Plan
uwzględnia środowiskowe uwarunkowania przedmiotowego terenu wynikające
z opracowania ekofizjograficznego i prognozy oddziaływania ustaleń planu
na środowisko. W Prognozie
zwrócono szczególną uwagę i przeanalizowano oddziaływanie projektowanego zainwestowania
na powietrze atmosferyczne, wody powierzchniowe i gruntowe, powierzchnię
ziemi, gleby, szatę roślinną, klimat, warunki zamieszkania i zdrowia
ludzi, obszary prawnie chronione. Obszar
objęty planem położony jest w otulinie Wielkopolskiego Parku Narodowego
i w sąsiedztwie obszarów Natura 2000, dla którego ustala się zasady
ochrony środowiska i przyrody oraz ograniczenia
w zagospodarowaniu. Na obszarze
planu nie występują grunty rolne w rozumieniu ustawy z dnia 3 lutego 1995 r.
o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 909 ze
zm.).
4. Wymagania ochrony dziedzictwa
kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej
Na obszarze
planu nie występują obiekty wymagające ochrony dziedzictwa kulturowego
i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej.
5. Wymagania ochrony zdrowia oraz
bezpieczeństwa ludzi i mienia, a także potrzeby
osób niepełnosprawnych
Z uwagi na
dopuszczenie lokalizacji budynków użyteczności publicznej w rozumieniu ustawy -
Prawo budowlane, muszą one z mocy tych samych przepisów być dostosowane dla
potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponadto określony jest też wymóg zapewnienia
miejsc przeznaczonych na parkowanie pojazdów zaopatrzonych w kartę parkingową,
zgodnie z przepisami odrębnymi.
6. Walory ekonomiczne przestrzeni
Przewidywane
zagospodarowanie nie wpłynie na zmianę atrakcyjności i wartości gruntów. W
przypadku lokalizacji zabudowy usługowej
grunt stanie się atrakcyjny dla konkretnego inwestora zainteresowanego
przedsięwzięciem w postaci muzeum motoryzacji. Zysk będzie po stronie Gminy
z tytułu wzrostu podatku od nieruchomości w przeliczeniu na powierzchnię
użytkową funkcji usługowej. W procedurze planistycznej nie zostały zgłoszone przez pozostałe podmioty uwagi co
do naruszenia walorów ekonomicznych przestrzeni czy wykazane przez te podmioty
naruszenia ich interesu prawnego.
7. Prawo własności
Ze względu na przewidywane zagospodarowanie, zgodne z wnioskiem
właściciela nieruchomości, należy przyjąć, że ustalenia planu nie wpłyną na
zmianę wykonywania prawa własności.
8. Potrzeby obronności i bezpieczeństwa
państwa
Na terenie
objętym planem ani w jego bezpośrednim sąsiedztwie nie znajdują się obiekty
związane z obronnością i bezpieczeństwem państwa.
9. Potrzeby interesu publicznego
W przypadku
realizacji funkcji usługowej w postaci muzeum motoryzacji można założyć
zwiększenie atrakcyjności miasta Puszczykowa dla mieszkańców i turystów, co
wpisuje się w cele rozwojowe i
strategiczne miejscowości.
10. Potrzeby w zakresie rozwoju
infrastruktury technicznej, w szczególności sieci szerokopasmowych
Ustalenia
planu zapewniają możliwości rozwoju infrastruktury technicznej, dopuszczając
lokalizację obiektów infrastruktury na całym objętym planem obszarze.
11. Zapewnienie udziału społeczeństwa
w pracach nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w tym przy
użyciu środków komunikacji elektronicznej
Procedura planistyczna wykonana dla
przedmiotowego planu gwarantowała udział społeczeństwa w pracach nad planem
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności ustawą z dnia
27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017
r. poz. 1073 t.j.) oraz ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 353 ze zm.).
12. Zachowanie
jawności i przejrzystości procedur planistycznych
Czynności
formalno-prawne przeprowadzono w trybie art. 17 ustawy z dnia 27 marca 2003 r.
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i udokumentowane zostały
w dokumentacji prac planistycznych. Procedura planistyczna cechowała się
jawnością i przejrzystością na wszystkich etapach prac poprzez:
1) ogłoszenie
o przystąpieniu do sporządzania planu i zbieraniu wniosków w prasie lokalnej -
Echo Puszczykowa kwiecień 2016 r., zbieranie wniosków do 03 czerwca 2016 r.;
2) uzyskanie
pozytywnej opinii Gminnej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej w dniu
12 września 2016 r.;
3) uzyskanie
wymaganych opinii i uzgodnień z uwzględnieniem art. 17 pkt 6 oraz
art. 25 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
4) ogłoszenie
o wyłożeniu projektu planu do
publicznego wglądu - Echo Puszczykowa marzec 2017 r.
5) wyłożenie
projektu planu do publicznego wglądu wraz z prognozą oddziaływania na
środowisko w dniach od 10 kwietnia 2017 r. do 12 maja 2017 r. w siedzibie
Urzędu Miasta Puszczykowa, z możliwością wnoszenia uwag do dnia 02 czerwca 2017
r. zgodnie z art. 17 pkt 9 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
oraz zgodnie z art. 39 i 40 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko;
6) przeprowadzenie
dyskusji publicznej nad przyjętymi w projekcie planu i w prognozie
oddziaływania na środowisko rozwiązaniami w dniu 12 kwietnia 2017 r.;
7) rozpatrzenie
uwag przez Burmistrza Miasta Puszczykowa - wpłynęło 14 uwag od osób fizycznych,
13 uwag dotyczyło kwestii lokalizacji zabudowy usługowej o funkcji muzealnej i
związanym z tą funkcją zwiększeniem ruchu samochodowego na ulicy Klasztornej
oraz braku zgody na poszerzenie ulicy Klasztornej i jedna uwaga dot.
wątpliwości co do zapisu ustaleń planu z zakresu ochrony środowiska;
8) uwagi
nie zostały uwzględnione przez Burmistrza, nie wprowadzono zmian w projekcie
planu.
13. Potrzeba zapewnienia odpowiedniej
ilości i jakości wody, do celów zaopatrzenia ludności
W zakresie zaopatrzenia
w wodę ustalono zaopatrzenie w wodę z miejskiej sieci wodociągowej,
w której zasięgu znajduje się obszar objęty planem.
III. Sposób realizacji
wymogów wynikających z art. 1 ust. 3 ustawy o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym
Realizacja ustaleń
planu jest zgodna z interesem podmiotów publicznych i prywatnych zaangażowanych
w proces. Ustalając
przeznaczenie terenu i określając potencjalny sposób zagospodarowania i
korzystania z terenu, uwzględniono interes publiczny i interesy prywatne, w tym
zgłoszone wnioski do planu i uwagi, które odnosiły się do ochrony istniejącego
stanu zagospodarowania terenu, jak i zmian w zagospodarowaniu, a także analizy
ekonomiczne, środowiskowe i społeczne. Analiza ekonomiczna wskazuje pozytywne
efekty dla Gminy i społeczności lokalnej. Prognoza skutków finansowych
uchwalenia planu wykazuje bilans dodatni dla Gminy z tytułu wzrostu podatku od nieruchomości od
powierzchni użytkowych nowych budynków, mimo konieczności poniesienia wydatków
na wykup gruntu na poszerzenie ulicy Klasztornej i urządzenie chodnika. Analiza
środowiskowa nie wykazuje negatywnego oddziaływania obecnie ani po realizacji
planu na warunki środowiska. Analiza społeczna wykazuje pozytywne efekty dla
społeczności lokalnej i turystów w przypadku
realizacji w postaci potencjalnie nowych miejsc pracy i atrakcyjnego
nowego obiektu użyteczności publicznej - muzeum motoryzacji.
IV. Sposób
realizacji wymogów wynikających z art. 1 ust. 4 ustawy o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym
Przy ustalaniu warunków i zasad
lokalizacji nowej zabudowy uwzględniono wymagania ładu przestrzennego,
efektywnego gospodarowania przestrzenią oraz walorów ekonomicznych przestrzeni
poprzez wyznaczenie:
-
nieprzekraczalnej linii zabudowy,
-
maksymalnej powierzchni budowy,
-
intensywności zabudowy,
-
maksymalnej wysokości budynków,
-
maksymalnej liczby kondygnacji,
-
geometrii dachów.
Obszar objęty planem stanowi fragment
wykształconej struktury przestrzennej miasta Puszczykowa, w bezpośrednim
sąsiedztwie trasy lokalnego publicznego transportu zbiorowego prowadzącego na
Puszczykowo Stare i zapewniającego systemowe powiązanie z transportem
publicznym aglomeracyjnym. Wzdłuż ulicy Jana III Sobieskiego (poza obszarem objętym planem) znajduje się
chodnik, a na terenie KD-D planowany jest chodnik. Ze względu na to, że planem
objęta jest tylko jedna nieruchomość integralnie (własnościowo i funkcjonalnie)
związana z terenem MN/U wyznaczonym w obowiązującym planie dla terenu
położonego w Puszczykowie pomiędzy ulicami Sobieskiego i Klasztorną, obręb
Puszczykowo Stare, arkusz 6 (należącym do tego samego podmiotu), obsługę komunikacyjną
dla pojazdów samochodowych (odwiedzających muzeum motoryzacji) przewidziano
również od ulicy Jana III Sobieskiego, aby nie obciążać nieprzystosowanej do
ewentualnie zwiększonego ruchu ulicy Klasztornej (spadek terenu, niewielka
szerokość).
V. Zgodność z wynikami analizy,
o której mowa w art. 32 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym
Analiza
zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy została przeprowadzona w ramach opracowania
„Ocena aktualności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego miasta Puszczykowa" przyjętego uchwałą nr 261/06/VI Rady Miasta
Puszczykowa z dnia 17
października 2006 r. W opracowaniu tym odniesiono się do
szeregu zagadnień dotyczących m.in. wpływu przepisów prawa na aktualność dokumentu,
ustaleń wynikających z Planu zagospodarowania przestrzennego województwa
wielkopolskiego, postępów w opracowaniu
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz ich zgodności ze
studium, decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego oraz decyzji o
warunkach zabudowy, wniosków w sprawie zmian w zagospodarowaniu przestrzennym,
a także zakresu uwzględnienia i aktualności problematyki wymaganej w art. 10
ust. 1 i 2 ustawy. W wyniku sporządzonej oceny stwierdzono, że obowiązujące
Studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego Puszczykowa spełnia swoje zadania, a jego
zapisy są nadal aktualne, tym samym uznano możliwość dalszego posługiwania się
tym opracowaniem planistycznym w pracach
Urzędu Miasta w
Puszczykowie. W związku z powyższym niniejszy plan spełnia wymóg zgodności z
wynikami analizy, o której
mowa w art. 32 ust. 1 ustawy o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym, gdyż jest zgodny z zapisami Studium
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Puszczykowa
oraz z obecnie
obowiązującymi przepisami odrębnymi.
VI. Wpływ na finanse publiczne, w tym budżet gminy
Wpływ na
finanse publiczne, w tym budżet gminy, wskutek uchwalenia planu zostały
uwzględnione poprzez sporządzenie prognozy skutków finansowych, w której
określono spodziewane dochody własne i wydatki gminy, w tym wpływy z
podatku od nieruchomości oraz wpływ na opłaty i odszkodowania, o których mowa
w art. 36 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i
zagospodarowaniu przestrzennym oraz wydatki związane z realizacją inwestycji z
zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy. Prognoza skutków finansowych uchwalenia
planu wykazuje przychody dla Gminy z tytułu wzrostu podatku od nieruchomości od powierzchni użytkowych nowych
budynków usługowych. Natomiast nakłady na wykup gruntu pod poszerzenie ulicy
Klasztornej KD-D oraz budowę chodnika stanowić będą koszt Gminy.