2017
Protokół nr 1/2017 posiedzenia Komisji Budżetu, które odbyło się w dniu 20 lutego 2017 r. w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Puszczykowie, ul. Podleśna 4
OB.0012.2.1.2017
Godz. rozpoczęcia: 17:04
Godz. zakończenia: 17:53
Tematy:
-
Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:
-
zmian w uchwale budżetowej,
-
zmian w wieloletniej prognozie finansowej,
-
emisji obligacji komunalnych,
-
wyrażenia zgody na wydzierżawienie lokali na terenie
nieruchomości przy ulicy Poznańskiej 36 na okres do 3 lat,
-
wyrażenia zgody na zamianę garaży na terenie
nieruchomości przy ulicy Dworcowej 41 wPuszczykowie.
-
Sprawy bieżące.
Przewodniczący Tomasz
Potocki powitał zaproszonych gości i radnych; obecnych 4 radnych (chwilowa
nieobecność radnego Jana Łagody oraz usprawiedliwiona nieobecność
radnego Jakuba Musiała).
Listy obecności radnych i gości
stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Ad 1. Zaopiniowanie
projektów uchwał w sprawie:
Przewodniczący Tomasz
Potocki poprosił, aby projekty uchwał ws. zmian w uchwale budżetowej oraz
zmian w wieloletniej prognozie finansowej zostały omówione jednocześnie.
O godzinie 17:10 do obradujących dołączył radny Jan Łagoda
(obecnych 5 radnych).
Skarbnik Piotr
Łoździn odpowiedział na pytanie przewodniczącego Tomasza Potockiego,
że koszt budowy oświetlenia znajdującego się na odcinku od ul. Libelta do ul.
Jarosławskiej wyniósł ok. 50.000 zł.
Przewodniczący Komisji Tomasz
Potocki przeprowadził głosowanie w sprawie zaopiniowania projektu uchwały w
sprawie zmiany uchwały budżetowej Miasta Puszczykowa na rok 2017
Nr 170/16/VII z dnia 20 grudnia 2016 r. (druk nr 199).
Wynik głosowania: „za"- 5 głosów, „przeciw"-
0, „wstrzymało się"- 0.
Projekt uchwały został zaopiniowany
jednogłośnie pozytywnie.
Projekt uchwały został przedstawiony i omówiony w poprzednim
punkcie obrad.
Przewodniczący Komisji Tomasz
Potocki przeprowadził głosowanie w sprawie zaopiniowania projektu uchwały w
sprawie zmiany uchwały Nr 169/16/VII Rady Miasta Puszczykowa z dnia
20 grudnia 2016 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej
Miasta Puszczykowa na lata 2017-2023 (druk nr 198).
Wynik głosowania: „za"- 5 głosów, „przeciw"-
0, „wstrzymało się"- 0.
Projekt uchwały został zaopiniowany
jednogłośnie pozytywnie.
Skarbnik
Piotr
Łoździn przedstawił projekt uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych
(
druk nr 193).
Skarbnik Piotr
Łoździn odpowiedział na pytanie radnego Jana Łagody, że w bieżącym roku
zostaną wykupione pierwsze wyemitowane przez Miasto Puszczykowo obligacje.
Środki przeznaczone na wykup obligacji będą pochodziły z tegorocznej emisji
obligacji komunalnych.
Przewodniczący
Komisji Tomasz Potocki przeprowadził głosowanie w sprawie zaopiniowania
projektu uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych (druk nr 193).
Wynik głosowania: „za"- 5
głosów, „przeciw"- 0, „wstrzymało się"-
0.
Projekt
uchwały został zaopiniowany jednogłośnie pozytywnie.
Wiceburmistrz
Władysław
Ślisiński przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na
wydzierżawienie lokali na terenie nieruchomości przy ulicy Poznańskiej 36 na
okres do 3 lat (
druk nr 196 wraz z
załącznikiem). Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński poinformował, że
podczas ostatniego posiedzenia Komisji Rozwoju padła propozycja dokonania
zmiany w omawianym projekcie uchwały, tj. skrócenia okresu najmu do 1 roku (z
powodu możliwych zmian w funkcjonowaniu NFZ). Projekt z uwzględnieniem
wprowadzonej zmiany został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Rozwoju w dniu
15.02 br. oraz przez Komisję Spraw Społecznych w dniu 16.02 br.
Przewodniczący Komisji Tomasz
Potocki przeprowadził głosowanie w sprawie zaopiniowania projektu uchwały w
sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie lokali na terenie nieruchomości przy
ulicy Poznańskiej 36 na okres do 1 roku (czyli z uwzględnieniem zmiany
dotyczącej skróconego okresu najmu).
Wynik głosowania: „za"- 5 głosów, „przeciw"-
0, „wstrzymało się"- 0.
Projekt uchwały został zaopiniowany
jednogłośnie pozytywnie.
Wiceburmistrz Władysław
Ślisiński poinformował, że projekt uchwały został wycofany ze względu na
wątpliwości powstałe podczas jego opiniowania przez kancelarię prawną
obsługującą Urząd Miejski.
Ad 2. Sprawy
bieżące
Skarbnik Piotr
Łoździn odpowiedział
na pytanie przewodniczącego Tomasza Potockiego, że nie został jeszcze
ustalony szczegółowy harmonogram działań związanych z wyborem projektów
w ramach budżetu obywatelskiego na bieżący rok. Skarbnik Piotr Łoździn
powiedział, że rozstrzygnięcie wyników głosowania mieszkańców powinno być znane
już w październiku br.
Radny Maciej Krzyżański
zadał następujące pytania:
1. czy planowane są dopłaty z
budżetu Miasta do opłat ponoszonych przez rodziców za pobyt dziecka w żłobku,
2. o ile zmniejszą się wpływy do
budżetu Miasta ze względu na planowane zmniejszenie wysokości subwencji
oświatowej.
Skarbnik Piotr Łoździn
odpowiedział na pytania zadane przez radnego Macieja Krzyżańskiego, że:
1. nie ma prawnej możliwości
dofinansowywania mieszkańcom pobytu ich dzieci w żłobku. Miasto posiada jedynie
możliwość dotowania żłobków (kwota dotacji jest zależna od liczby
uczęszczających do żłobka dzieci). Przyznanie dotacji nie gwarantuje
zmniejszenia wysokość opłat pobieranych od rodziców. Skarbnik Piotr Łoździn
dodał, że do tej pory właściciel żłobka przy ul. Poznańskiej nie zwrócił się do
burmistrza z wnioskiem o udzielenie dotacji.
2. subwencja oświatowa w stosunku do
jej projektu został zwiększona o blisko 40.000 zł. Pierwszy raz otrzymano
subwencję na dzieci 6-letnie, wcześniej te dzieci były objęte dotacją (dotacja
wynosiła ok. 1.100 zł na dziecko, natomiast subwencja ponad
3.000 zł). Kwota subwencji może ulec zmniejszeniu w momencie rozpoczęcia
wygaszenia gimnazjów, czego skutkiem będzie mniejsza ilości oddziałów
w szkołach.
Radna Elżbieta Bijaczewska
powiedziała, że niepełnosprawni rodzice mają możliwość skorzystania z Programu
„Aktywny Samorząd". Moduł I obszar D tego programu umożliwia dofinansowanie lub
refundację kosztów opieki nad osobą zależną (opłaty za pobyt dziecka osoby
niepełnosprawnej w żłobku lub przedszkolu albo inny koszt zapewnienia
opieki nad dzieckiem). Dofinansowanie lub refundacja ze środków PFRON wynosi
85% ceny brutto usługi, ale nie więcej niż 200 zł miesięcznie i nie więcej niż
2.400 zł w ciągu roku tytułem kosztów opieki nad jedną osobą zależną. Wnioski
o przyznanie dotacji lub refundacji można składać w Powiatowym Centrum Pomocy
Rodzinie w Poznaniu.
Skarbnik Piotr Łoździn
odpowiedział na pytanie radnego Macieja Krzyżańskiego, że nie ma prawnej
możliwości utworzenia, zaproponowanego przez radnego, „oddziału żłobkowego"
w Puszczykowskich przedszkolach. Gdyby Miasto dysponowało lokalem
spełniającym wszystkie normy, istniałaby możliwość założenia i prowadzenia
żłobka przez Miasto. Należy jednak pamiętać, że za pobyt dzieci w żłobkach
prowadzonych przez samorządy również są pobierane opłaty.
Radny Maciej Krzyżański
zapytał, czy prawdą jest, że Miasto zamierza przejąć budynek byłej Zabawkarskiej
Spółdzielni Pracy przy ul. Niepodległości na Niwce, jako spłatę zaległości z
tytułu podatku.
Skarbnik Piotr
Łoździn odpowiedział,
że nic takiego nie ma miejsca.
Wiceburmistrz Władysław
Ślisiński odpowiedział na pytanie radnej Elżbiety Bijaczewskej, że
rozważana była lokalizacja budownictwa komunalnego na działce miejskiej przy
ul. Jaskółczej, jednak obowiązujący dla niej miejscowy plan
zagospodarowania przestrzennego uniemożliwia zabudowę wielorodzinną na tym
obszarze. Lokalizacją, wartą rozważenia jest działka miejska leżąca przy ul.
Przecznica.
Radny Jan Łagoda zapytał,
czy istnieje możliwość przejęcia lub wykupu przez Miasto budynków byłej
Zabawkarskiej Spółdzielni Pracy.
Radny Piotr Łoździn
odpowiedział, że zadłużenie spółdzielni z tytułu niepłacenia należności
podatkowych oraz z tytułu użytkowania wieczystego jest bardzo wysokie, jednak
właściciel obiektu podjął się spłaty zadłużenia w ratach. Hipotetyczne
przejęcie tak zadłużonego obiektu wiąże się ze sporym ryzykiem oraz może okazać
się bardzo kosztowne.
Radna Alfreda Brączkowska
zapytała, czy istnieje możliwość wynajęcia części lokali w budynku spółdzielni
i ich adaptację na mieszkania komunalne.
Skarbnik Piotr
Łoździn odpowiedział
radnej Alfredzie Brączkowskiej, że jest to ryzykowne rozwiązanie ze
względu na niestabilną sytuację finansową właściciela. Nieruchomość jest
cyklicznie wystawiana na licytacje komornicze, jednak do tej pory nie znalazła
się osoba gotowa ją zakupić.
Skarbnik Piotr Łoździn
oznajmił, że planowane
jest przygotowanie na marzec br. programu dopłat do wymiany piecy węglowych na
bardziej ekologiczne instalacje (gazową, elektryczną, olejową lub węglową z
najwyższym standardem jakości). Wstępny projekt programu zakłada możliwość
przyznania dotacji dla gospodarstwa domowego w wysokości 50% inwestycji, przy
czym nie więcej niż 5.000 zł.
Skarbnik Piotr
Łoździn odpowiedział
na pytanie radnego Macieja Krzyżańskiego, że planowane dofinansowanie
dotyczyłoby wymiany całej instalacji, a nie wyłącznie wymiany pieca.
Skarbnik Piotr
Łoździn odpowiedział
na pytanie radnej Małgorzaty Hempowicz, że program dopłat do wymiany
piecy węglowych nie został jeszcze przygotowany. Pewne jest, że podstawowym
warunkiem otrzymania dofinansowania będzie posiadanie pieca węglowego, a
następnie jego stała likwidacja.
Członkowie
Komisji wyrazili aprobatę wobec przedstawionej
propozycji przygotowania programu dopłat do wymiany piecy węglowych na
bardziej ekologiczne instalacje.
Radny Maciej Krzyżański zgłosił,
że na ul. Poznańskiej przed siedziba Banku PKO BP znajduje się dziura w jezdni
i poprosił o jej załatanie. Radny Maciej Krzyżański zgłosił również, że
mapa przy Centrum EkoInfo jest brudna i poprosił o jej wyczyszczenie.
Burmistrz Andrzej Balcerek
udzielił odpowiedzi na pytania zadane przez radnego Macieja Krzyżańskiego,
że pracownicy właściwego referatu zostali już powiadomieni o dziurze w jezdni na
ul. Poznańskiej, natomiast mapa znajdująca się przy Centrum EkoInfo
zostanie wyczyszczona po zakończeniu prac modernizacyjnych przy dworcu
kolejowym w Puszczykowie.
Skarbnik Piotr
Łoździn poinformował,
że od 14.02 br. mieszkańcy mają możliwość opłacania swoich zobowiązań, m.in. z
tytułu podatku od nieruchomości lub opłat skarbowych, kartą płatniczą w Urzędzie
Miejskim.
O godz. 17:53
przewodniczący Tomasz Potocki zakończył posiedzenie Komisji.
/-/ Kamila Bartkiewicz
protokolant