Protokół nr 3/15 z posiedzenia Komisji Rozwoju, które odbyło się w dniu 5 marca 2015 r. w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Puszczykowie, ul. Podleśna 4
OB.0012.2.3.2015
Godz. rozpoczęcia: 17:36
Godz. zakończenia: 20:47
Temat:
1. Konsultacje społeczne
w sprawie „Koncepcji Kierunków Rozwoju Przestrzennego Metropolii Poznań"
przygotowanej przez Stowarzyszenie Metropolia Poznań.
Przewodniczący
Jakub Musiał powitał gości i radnych; obecnych 7 radnych.
Listy
obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Ad 1. Konsultacje społeczne w
sprawie „Koncepcji Kierunków Rozwoju Przestrzennego Metropolii Poznań"
przygotowanej przez Stowarzyszenie Metropolia Poznań.
Dyrektor Stowarzyszenia Metropolia Poznań Maciej
Musiał omówił działalność Stowarzyszenia Metropolia Poznań.
Dyrektor Centrum Badań
Metropolitalnych UAM w Poznaniu Tomasz Kaczmarek przedstawił program „Koncepcji
Kierunków Rozwoju Przestrzennego Metropolii Poznań", który stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Komisji Jakub
Musiał zapytał o planowanej lokalizacji przystanku kolejowego na Niwce.
Przewodniczący Komisji Polityki
Przestrzennej Rady Miasta Poznania Łukasz Mikuła odpowiedział, że budowa
przystanku planowana jest w okolicach „Czarnokurza" oraz Szpitala w Puszczykowie.
Pan Tomasz Kaczmarek
dodał, że na remont i budowę nowych przystanków czekają także inne gminy.
Przewodniczący Komisji Jakub
Musiał zadał pytanie odnośnie planowanych prac budowlanych w kierunku północnym od Puszczykowa.
Pan Łukasz Mikuła odpowiedział,
że rozważana jest budowa przystanków Luboń-Lasek oraz Poznań-Świerczewo.
Stowarzyszenie planuje, aby pociągi jeździły częściej i zatrzymywały się na
każdej stacji kolejowej.
Przewodniczący Komisji Jakub
Musiał zapytał, czy lokalizacja przystanku kolejowego Luboń-Lasek nie
mogłaby znajdować się bardziej w kierunku południowym od budowanego wiaduktu
w Łęczycy.
Pan Łukasz Mikuła
oznajmił, iż w północnej części przystanek połączy się z innymi liniami
kolejowymi, ponadto więcej pasażerów miałoby dojście do kolei ze strony
południowej.
Radny Filip Ryglewicz
zadał pytanie dotyczące walorów turystycznych i rekreacyjnych Puszczykowa, w
odniesieniu do Koncepcji Kierunków Rozwoju Przestrzennego Metropolii Poznań.
Członkini Rady Instytutu
Geografii Fizycznej i Kształtowania Środowiska Przyrodniczego Sylwia Bródka odpowiedziała, że
omawiane walory obejmują całą metropolię, w tym koncepcję Doliny Warty. W
studium kwestia Puszczykowa jest wyszczególniona.
Do rzeki Warty została przypisana
funkcja centrum zintegrowanej turystyki. Należy zaktywizować turystykę aktywną
i wodną, stworzyć obiekty turystyczne, ośrodki hotelowe, a także wybudować
wypożyczalnie sprzętów.
Przewodniczący Komisji Jakub
Musiał zapytał, czy Czapury zostały wyszczególnione w kwestii turystycznej,
na co otrzymał odpowiedź od pani Sylwii Bródki, że Czapury zostały
uwzględnione w statucie.
Pani Małgorzata
Ornoch-Tabędzka poprosiła o uwzględnienie Mikroregionu Wielkopolskiego
Parku Narodowego w statucie Stowarzyszenia.
Pani Sylwia Bródka odpowiedziała,
że Mikroregion Wielkopolskiego Parku Narodowego jest już ujęty w statucie.
Pan Maciej Durczewski
zapytał, czy tzw. „Grajzerówka", która przebiega przez Wielkopolski Park
Narodowy, zostanie poszerzona.
Pani Sylwia Bródka
oznajmiła, że do Stowarzyszenia docierają takie komunikaty, lecz nic na ten
temat nie potrafią powiedzieć.
Pan Maciej Durczewski
poruszył kwestię stworzenia bezkolizyjnej komunikacji pomiędzy Niwką a
Puszczykowem.
Pan Maciej Musiał
odpowiedział, że problem dotyczy także innych gmin, które posiadają obowiązek
badania ruchu na przejazdach kolejowych, gdzie w przyszłym roku Stowarzyszenie
chciałoby dokonać pomiarów razem z miastami.
Pan Maciej Durczewski
zapytał, czy istnieje możliwość stworzenia zewnętrznej pętli drogowej, która
omijałaby Puszczykowo.
Pan Łukasz Mikuła
oznajmił, że w planach przestrzennych droga wojewódzka przewidziana jest jako
obwodnica. Pojawiły się sugestie, aby drogę wojewódzką podłączyć do drogi
ekspresowej węzła stęszewskiego. Stowarzyszenie nie przewiduje, aby trasa
została poszerzona.
Przewodniczący Jakub Musiał
zapytał, czy w planach uwzględniono nowe połączenia kolejowe.
Pan Łukasz Mikuła
odpowiedział, że można odtworzyć linię kolejową z Czempinia do Śremu. W
Tarnowie Podgórnym przewidziana jest budowa nowej linii.
Przewodniczący Jakub Musiał
wystosował pytanie odnośnie perspektywy wdrożenia i finansowania koncepcji
kierunków rozwoju przestrzennego.
Pan Maciej Musiał
wytłumaczył, że Stowarzyszenie posiada możliwość uzyskania 108 mln euro dotacji
na drogi dojazdowe, parkingi, zakup nowych taborów, a także na inne inwestycje.
Możliwości finansowania ze strony województwa kończą się. Do końca 2020 roku
planowane jest zakończenie prac budowlanych. W tym roku zostaną rozpoczęte
prace nad projektem dotyczącym budowy przystanków kolejowych. Stowarzyszenie
proponuje, aby przystanki zostały zaprojektowane przez jednego architekta, aby
utrzymać je w podobnej koncepcji architektonicznej.
Radny Maciej Krzyżański
poruszył kwestię wzrostu ruchu rowerowego.
Pan Łukasz Mikuła
odpowiedział, że nastąpił wzrost ruchu rowerowego o 10%. Mieszkańcy dojeżdżają
do szkół i pracy rowerem.
Pan Maciej Musiał
powiedział, że dofinansowanie w kwocie 14 mln euro zostanie przeznaczone na
trasy rowerowe na odcinku poznańskim.
Radny Maciej Krzyżański
powiedział, iż wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 430 konieczna jest rozbudowa drogi
oraz budowa ścieżki rowerowej, która łączyłaby sąsiadujące gminy.
Pan Łukasz Mikuła
odpowiedział, że transport publiczny często staje w korku. W miejsca, gdzie nie
dociera pociąg, powinny występować przystanki autobusowe, aby stworzyć większą
dostępność do wielu miejsc, a nad rozbudową drogi można pomyśleć.
Radny Maciej Krzyżański
zapytał, czy zostanie otwarta linia kolejowa na Osową Górę.
Pan Łukasz Mikuła
oznajmił, że taka linia nie została uwzględniona.
Radny Maciej Krzyżański
zapytał o pozyskiwanie funduszy dla odnowy elewacji starej zabudowy.
Pan Łukasz Mikuła
wyjaśnił, że o obszarach zdegradowanych
decydują problemy społeczne. Z dotacji nie przewidziano odnowy starej elewacji.
Przewodniczący Jakub Musiał
poruszył kwestię przekształcenia metropolii w związek gmin.
Pan Maciej Musiał
powiedział, że omawiane przekształcenie wiąże się z kłopotami na tle
organizacyjnym.
Radny Tomasz Potocki zadał
pytanie dotyczące zamknięcia przejazdu kolejowego niedaleko Szpitala w
Puszczykowie.
Pan Łukasz Mikuła
wyjaśnił, że do realizacji tego przedsięwzięcia jest długa droga.
Radny Filip Ryglewicz
poruszył kwestię promowania kolei metropolitalnej.
Pan Maciej Musiał
wyjaśnił, że kolej promowana jest na stronach internetowych.
Radny Łukasz Grzonka
zapytał, czy koncepcja kierunków rozwoju przestrzennego obejmuje dawny ośrodek
narciarski na Osowej Górze, na co pani Sylwia Bródka odpowiedziała, że
nie został on ujęty w koncepcji rozwoju.
Radna Dorota Łuczak-Dydowicz
poruszyła kwestię zabudowy wielorodzinnej oraz ilości rekomendowanych obiektów
o charakterze turystycznym.
Pan Łukasz Mikuła
wyjaśnił, że Stowarzyszenie nie chce ingerować w suwerenność planistyczną gmin.
Przewodniczący Jakub Musiał
zadał pytanie dotyczące planowanych inwestycji w Szczepankowie.
Pan Łukasz Mikuła
odpowiedział, że teren należy do Skarbu Państwa, gdzie występuje budownictwo komunalne.
Radny Maciej Krzyżański
zadał pytanie dotyczące kierunku rozwoju miasta Poznania.
Pan Łukasz Mikuła
wyjaśnił, że zmianie ulegnie okolica autostrady A2 oraz powstaną obiekty
wielofunkcyjne.
Radny Flip Ryglewicz
poruszył kwestię Osowej Góry.
Pan Łukasz Mikuła
poinformował, że do uwzględnienia jej w planach zagospodarowania przestrzennego
potrzebna jest inicjatywa lokalna.
Radna Dorota Łuczak-Dydowicz
poruszyła kwestię modernizacji linii kolejowej.
Pan Maciej Musiał
powiedział, że kwestia dotycząca modernizacji linii kolejowej wymaga debaty
pomiędzy władzą lokalną a Twoimi Liniami Kolejowymi.
Pan Mikołaj Pietraszak-Dmowski
zadał pytanie dotyczące dofinansowania kolei oraz parkingów, które mają powstać
niedaleko dworca w Poznaniu.
Pan Łukasz Mikuła
odpowiedział, że parkingi będą dostępne za darmo, aby z samochodu przesiąść się
do pociągu, co przyspieszy dojazd do miejsca docelowego.
Pan Mikołaj Pietraszak-Dmowski
poruszył kwestię sytuacji rolników i gruntu klas niższych.
Pan Łukasz Mikuła
wyjaśnił, iż klasa 2 i 3 gleb powinna zostać wyłączona z zabudowy.
Pan Mikołaj Pietraszak-Dmowski
zadał pytanie odnośnie budowy ścieżek rowerowych zwanych Wartostradą.
Pan Maciej Musiał
wyjaśnił, że Wartostrada będzie przebiegała przez teren całej Metropolii.
Pan Mikołaj Pietraszak-Dmowski
powiedział, że na terenie gminy Mosina powstał pomysł stworzenia
przedsiębiorstw.
Pan Łukasz Mikuła
wyjaśnił, że inwestycja obejmie wschodnią część gminy Mosina.
Pani Maria Popławska
zwróciła uwagę na powstawanie obiektów handlowych na terenie Puszczykowa, co
wiąże się ze sprzeciwem mieszkańców.
Pan Łukasz Mikuła
odpowiedział, że można wprowadzić zapis, który ograniczy powierzchnię obiektów
handlowych. Tereny takie powinny zostać objęte w miejscowym planie
zagospodarowania przestrzennego, jednak jest to sprawa lokalna, niezwiązana z
metropolią.
Pan Maciej Durczewski
zapytał, czy infrastruktura informatyczna na terenie metropolii zostanie
rozbudowana.
Pan Łukasz Mikuła
odpowiedział, że projekty znajdują się u Marszałka Województwa Wielkopolskiego.
Radny Maciej Krzyżański
zapytał, czy Wartostrada będzie przebiegać na wysokości Kątnika i Czapur.
Pan Łukasz Mikuła
wyjaśnił, że powstanie most na drodze powiatowej, na północ od sugerowanej
lokalizacji.
O godz. 20:47 Przewodniczący Jakub
Musiał zakończył posiedzenie Komisji.
Protokolant
/-/ Monika Barczak