Protokół nr 11/2016 posiedzenia Komisji Rozwoju, które odbyło się w dniu 22 sierpnia 2016 r. w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Puszczykowie, ul. Podleśna 4
OB.0012.2.11.2016
Godz.
rozpoczęcia: 17:02
Godz.
zakończenia: 19:33
Temat:
1. Zaopiniowanie projektów uchwał
w sprawie:
-
wyrażenia zgody na nabycie
nieruchomości (dot. działki nr 447/3 Puszczykowo Stare),
-
wyrażenia zgody na nabycie
nieruchomości (dot. działki nr 1591/2 Puszczykowo),
-
określenia zasad nabywania,
obciążania i wydzierżawiania lub wynajmowania nieruchomości
stanowiących własność Miasta Puszczykowa na okres dłuższy niż
trzy lata.
2. Ranking budowy ulic.
3. Sprawy bieżące.
Przewodniczący
Komisji Jakub
Musiał
powitał gości i radnych; obecnych 6 radnych
(chwilowa
nieobecność radnego Łukasza
Grzonki).
Listy
obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego
protokołu.
Ad 1. Zaopiniowanie
projektów uchwał w sprawie:
Pan
Waldemar
Luther
z Referatu Gospodarki Przestrzennej i Gospodarki Gruntami przedstawił
projekt uchwały.
Przewodniczący
Komisji Jakub
Musiał
przeprowadził
głosowanie nad projektem uchwały w sprawie
wyrażenia
zgody na nabycie nieruchomości (dot. działki nr 447/3 Puszczykowo
Stare).
Wynik
głosowania:
„za"-
6
głosów, „przeciw"- 0,
„wstrzymało się"- 0.
Projekt
uchwały został zaopiniowany jednogłośnie
pozytywnie.
Pan
Waldemar
Luther
z Referatu Gospodarki Przestrzennej i Gospodarki Gruntami
przedstawił projekt uchwały.
O
godzinie 17:06 do obradujących dołączył radny Łukasz Grzonka
(obecnych 7 radnych).
Przewodniczący
Komisji Jakub
Musiał
przeprowadził
głosowanie nad projektem uchwały w sprawie
wyrażenia
zgody na nabycie nieruchomości (dot. działki nr 1591/2
Puszczykowo).
Wynik
głosowania:
„za"-
6
głosów, „przeciw"- 0,
„wstrzymało się"- 1.
Projekt
uchwały został zaopiniowany pozytywnie.
Pan
Waldemar
Luther
z Referatu Gospodarki Przestrzennej i Gospodarki Gruntami
odpowiedział na pytanie radnego Łukasza Grzonki,
że wykaz nieruchomości zawiera wszystkie nieruchomości należące
do Miasta, które nie stanowią dróg i chodników (wykaz stanowi
załącznik do protokołu).
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział na pytanie radnego Łukasza
Grzonki, że możliwe jest wprowadzenie zapisu o wypowiedzeniu
przez Miasto umowy najmu lub dzierżawy w przypadku wykorzystywania
nieruchomości niezgodnie z umową. Skarbnik Piotr Łoździn
dodał, że projekt uchwały umożliwia wprowadzenie takiego zapisu w
umowach.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział na pytanie radnego Jana
Łagody, że w projekcie uchwały upoważnia się
burmistrza do wydzierżawiania lub wynajmowania nieruchomości na
okres dłuższy niż 3 lata i maksymalnie 10 lat. Jest to rozwiązanie
standardowe, stosowane w innych gminach.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział na pytanie przewodniczącego
Jakuba Musiała, że istnieje możliwość zmienienia zapisu
dotyczącego sprawozdawczości burmistrza wobec Rady Miasta. Jeżeli
istnieje taka potrzeba to raz do roku zostanie zmienione na raz na
pół roku.
Przewodniczący
Komisji Jakub
Musiał
przeprowadził
głosowanie nad projektem uchwały w sprawie określenia
zasad nabywania, obciążania i wydzierżawiania lub wynajmowania
nieruchomości stanowiących własność Miasta Puszczykowa na okres
dłuższy niż trzy lata.
Wynik
głosowania:
„za"-
1
głosów, „przeciw"- 5,
„wstrzymało się"- 1.
Projekt
uchwały został zaopiniowany negatywnie.
Ad 2. Ranking
budowy ulic.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział na pytanie radnej Małgorzaty
Hempowicz, że kryteria zostały zmienione, ponieważ po latach
stosowania poprzedniej listy kryteriów zauważono w niej wady oraz
postanowiono dostosować ją do aktualnych potrzeb.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński wyjaśnił, że ze względu na
nasilające się anomalie pogodowe do budowy wybrano ulice, które
maja strategiczny wpływ na odwodnienie Miasta. Wprowadzenie
kryterium dotyczącego odwodnienia ulic wynika z rozpoczęcia
prowadzenia zrównoważonej polityki odwodnienia Miasta. Została
opracowana koncepcja odwodnienia, którą przy kolejnych remontach
ulic zamierza się realizować.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział na pytanie radnej
Małgorzaty Hempowicz, że mimo niskiej pozycji
w rankingu, projekt ul. Szpitalnej został opracowany w trakcie
trwania kadencji pani Małgorzaty Ornoch-Tabędzkiej.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział na pytanie radnego
Łukasza Grzonki, że ul. Strażacka
nie została uwzględniona w nowym rankingu, ponieważ jest w trakcie
realizacji (zlecono wykonanie projektu).
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński powiedział, że być może jeszcze w
tej kadencji zostanie rozpoczęta realizacja dróg uwzględnionych w
nowym rankingu. Jeżeli z różnych względów (np. brak zgody
mieszkańców na wykup gruntów w celu poszerzenia drogi) nie będzie
można uzyskać pozwolenia na budowę, to zostaną rozpoczęte prace
na kolejnych ulicach z rankingu.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział na pytanie
przewodniczącego Jakuba Musiała, że podczas remontu ul.
Polnej przewidziane jest wzmocnienie skarpy od strony ul. Gołębiej.
Nie wybrano jeszcze materiału, z którego zostanie wykonane
wzmocnienie (np. betonowa płyta ażurowa, eko-kratka). Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński dodał, że w ramach remontów dróg
budowane są wjazdy na posesje do granicy działek prywatnych.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński powiedział, że przy aktualnym stanie
ul. Granicznej nie zostanie wydane pozwolenie na jej budowę. Jeżeli
mieszkańcy nie wyrażą zgody na wykup fragmentów nieruchomości
przez Miasto, w celu poszerzenia drogi, to będzie możliwa jedynie
wymiana nawierzchni (kładzenie płyt ażurowych lub zastosowanie
metody GeoCrete).
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział na pytanie radnego
Macieja Krzyżańskiego, że
ul. Helska nie została uwzględniona w nowym rankingu.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział na pytanie
przewodniczącego Jakuba Musiała, że trwa dyskusja nad cena
budowy ul. Jałowcowej w technologii GeoCrete. Aktualna propozycja
jest atrakcyjna. Zwłaszcza, że dzięki tej metodzie będzie możliwe
położenie nawierzchni na ulicy, która nie może zostać wykonana
tradycyjną metodą (ze względu na niewystarczająca szerokość nie
zostanie wydane pozwolenie na budowę).
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział na pytanie radnej
Małgorzaty Hempowicz, że fizycznie droga zaczyna
funkcjonować kiedy pojawi się na niej ruch. W przypadku ul.
Janaszka właściciel nie wkopał kamieni granicznych po
przeprowadzonym podziale nieruchomości gruntowej, wskutek czego
Miasto po wykupieniu nieruchomości nie mogło wyznaczyć drogi.
Trwają prace nad wytyczeniem drogi.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział na pytanie radnego
Macieja Krzyżańskiego, że
zróżnicowanie wykonania tablic z nazwami ulic wynika z faktu, że
są one na bieżąco uzupełniane. Wykonanie może różnić się
nieznacznie w zależności od wykonawcy i czasu zamówienia.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział na pytanie radnej
Alfredy Brączkowskiej, że budowa ul. Nowe Osiedle jest
uzależniona od przedłużenia instalacji wodociągowej przez
Aquanet, ponieważ obecnie do instalacji wodociągowej podłączona
tylko część mieszkańców ulicy. Dokumentacja niedługo zostanie
opracowana, ale z budową należy się wstrzymać do momentu, aż
zakończy się budowa instalacji wodociągowej.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział na pytanie
przewodniczącego Jakuba Musiała, że ul. Na Skarpie
należy w połowie do Miasta, a w połowie jest własnością
prywatną. Miasto nie może przeprowadzać inwestycji drogowych na
nieruchomościach niebędących jego własnością.
Pan
Waldemar
Luther
z Referatu Gospodarki Przestrzennej i Gospodarki Gruntami
dodał, że podjęto rozmowy z właścicielem fragmentu ul. Na
Skarpie o możliwości wykupu gruntu. Przeprowadzone negocjacje były
bezskuteczne.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział radnemu Łukaszowi
Grzonce, że ul. Jałowcowa zostanie wybudowana metodą GeoCrete.
Ulica ma uregulowaną sytuacje prawną, jest pozbawiona wzniesień i
spadów, nie potrzebuje wykonania odwodnienia, wymaga jedynie
utwardzenia. Jeżeli umowa zostanie podpisana, to budowa drogi
rozpocznie się w październiku. Na drogę zostanie udzielona
5-letnia gwarancja.
Radny
Tomasz Potocki poprosił o przygotowanie oraz
przesłanie radnym rankingu ulic, które w całości należą do
Miasta i ich sytuacja prawna jest w pełni uregulowana.
Radni
zaakceptowali przedstawiony ranking budowy ulic oraz kryteria oceny
ulic.
O
godzinie 18:07 przewodniczący Jakub Musiał zarządził
przerwę, która trwała do godziny 18:20.
Radny
Łukasz Grzonka nie wrócił po przerwie (obecnych 6 radnych).
Ad 3. Sprawy
bieżące.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział radnej Małgorzaty
Hempowicz, że pobierano opłatę za zajmowanie fragmentu terenu
parkingu przy ul. Kościelnej w związku z remontem Sportoteki.
Zajmowanie terenu trwa zbyt długo i utrudnia korzystanie z parkingu,
w związku z tym inwestor zostanie poproszony o przeniesienie
materiałów budowlanych swoją posesję.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział na pytanie
przewodniczącego Jakuba Musiała, że prace przy budowie hali
widowiskowo-sportowej postępują zgodnie z harmonogramem. Stara hala
została rozebrana i trwa budowa nowej.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział na pytanie radnej Agaty
Wójcik, że podpisano umowę ze Sportoteką w celu wynajmu
pomieszczeń, w których prowadzone będą zajęcia wychowania
fizycznego dla uczniów. Umowa do grudnia opiewa na kwotę 50 tys.
zł.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział na pytanie radnej Agaty
Wójcik, że nie ma możliwości, żeby zmusić właściciela
nieruchomości do uporządkowania należącej do niego działki.
Miasto nie może ingerować we własność prywatną, którą
reguluje Kodeks cywilny.
Burmistrz
Andrzej Balcerek przedstawił sprawę dotyczącą złożenia
przez Puszczykowo Real Estate Investment Sp. z o. o. wniosku o
wydanie decyzji o warunkach zabudowy.
Kierownik
Referatu Gospodarki Przestrzennej i Gospodarki Gruntami Alina
Stempniak
przedstawiła plany inwestycyjne firmy oraz projekt budynków,
dla których firma wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o
warunkach zabudowy. W związku z tym, że dla tego obszaru nie
uchwalono miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zgodnie
z Kodeksem postępowania administracyjnego należy wydać decyzję o
warunkach zabudowy.
Pani
Alina
Stempniak
dodała, że radni mogą uchwalić przystąpienie do opracowania
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.
Radni
wyrazili zaniepokojenie wobec planów firmy Puszczykowo Real Estate
Investment Sp. z o. o. oraz uznali, że w Puszczykowie
brak miejsca dla tego typu zabudowy.
Radna
Małgorzata Hempowicz powiedziała, że przedstawiony projekt
jest absolutnie nie do przyjęcia i nie pasuje do istniejącej w
mieście zabudowy. Radna Małgorzata Hempowicz dodała, że
należy rozważyć przystąpienie do opracowania miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.
Pani
Alina
Stempniak
odpowiedziała na pytanie
przewodniczącego Jakuba
Musiała, że czas na
wydanie decyzji administracyjnej to zgodnie z Kodeksem posterowania
administracyjnego 30 dni. Jednak procedura wydawania decyzji o
warunkach zabudowy jest wyjątkowo skomplikowana i na początku
postępowania strona jest informowana o wydłużeniu terminu. Czas na
wydanie takiej decyzji to minimum 2 i pół miesiąca. Jednak w
przypadku podjęcia przez radnych uchwały o przystąpieniu do
opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla
tego obszaru istnieje możliwość zawieszenia postępowania na 9
miesięcy.
Pani
Alina
Stempniak
odpowiedziała radnemu Maciejowi Krzyżańskiemu, że nowe
Studium nie zostało jeszcze uchwalone, a w aktualnym nie ma zapisu o
zakazie zabudowy wielorodzinnej.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział na pytanie radnego
Tomasza Potockiego, że podstawą wydania decyzji o warunkach
zabudowy są przepisy o ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym. Określa ona kryteria wydawania decyzji o warunkach
zabudowy. Jeżeli wydana decyzja będzie negatywna, to wnioskodawca
ma możliwość odwołania się do Samorządowego Kolegium
Odwoławczego w Poznaniu. Orzeczenia SKO są ostateczne.
Przewodniczący
Jakub Musiał powiedział, że dyskusja nad tak ważnym
tematem powinna odbyć się na sesji Rady Miasta, a nie na
posiedzeniu Komisji Rozwoju, gdzie jest tylko część radnych.
Mieszkanka
Zofia Skibińska uważa, że prezentowana inwestycja jest
niekorzystna dla
Miasta.
Szpital i hotel pielęgniarski powstały w czasie PRL, wtedy
mieszkańcy i lokalna władza nie mieli realnego wpływu na budowę
dwóch wieżowców, które swoimi wymiarami nie pasowały do
ówczesnego charakteru Miasta i nadal stanowią architektoniczny
ewenement. Pani Zofia Skibińska odczytała preambułę
Statutu Miasta oraz zaapelowała o przystąpienie do opracowania
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru w
celu ochrony charakteru Miasta.
Burmistrz
Andrzej Balcerek odpowiedział na pytanie radnego Filipa
Ryglewicza, że problemem przepełnionych koszy miejskich został
zauważony i nie dotyczy wyłącznie lokalizacji wskazanych przez
radnego. Kosze miejskie są opróżniane w dni robocze około godziny
7:00, niestety zdarza się, że o godzinie 9:00 są już
przepełnione. Kosze zapełniają się tak szybko przez wrzucanie do
nich odpadów pochodzących z gospodarstw domowych.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział radnemu Maciejowi
Krzyżańskiemu, że firma zajmująca się opróżnianiem koszy
miejskich obsługuje teren miasta od poniedziałku do piątku. Jeżeli
problem jest znaczący, to należy rozważyć zwiększenie
częstotliwości opróżniania koszy.
Burmistrz
Andrzej Balcerek odpowiedział na pytanie przewodniczącego
Jakuba Musiała, że poinformowanie radnych i mieszkańców ma
na celu rozpoczęcie dyskusji.
Mieszkanka
Renata Kowala
powiedziała, że
mieszka w bloku przy ul. Kraszewskiego i jej zdaniem planowana
inwestycja nie przyniesie nic dobrego dla Miasta i mieszkańców.
Oprócz wybudowania kolejnych bloków planowana jest renowacja tzw.
hotelu pielęgniarskiego. Nieruchomość nie była remontowana od
lat, choć cały czas
zarządzała
nią ta sama spółka. Pani
Renata Kowala
uważa, że po
ewentualnym remoncie mieszkania zostaną wystawione na sprzedaż za
cenę nieosiągalna dla obecnych lokatorów.
Radna
Małgorzata Hempowicz postanowiła, że temat
wniosku w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy złożonego
przez Puszczykowo Real Estate Investment Sp. z o.o. będzie
oddzielnym punktem obrad na sesji Rady Miasta, która odbędzie się
27 września 2016 r.
Burmistrz
Andrzej Balcerek odpowiedział na pytanie radnego Jana
Łagody, że postara się dowiedzieć więcej na temat możliwości
uruchomienia nocnych kursów autobusów do Poznania.
O
godz. 19:33
przewodniczący
Komisji Jakub
Musiał
zakończył posiedzenie Komisji.
/-/
Kamila Bartkiewicz
protokolant