Protokół nr 2/2016 posiedzenia Komisji Rozwoju, które odbyło się w dniu 10 lutego 2016 r. w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Puszczykowie, ul. Podleśna 4
OB.0012.2.2.2016
Godz.
rozpoczęcia: 17:00
Godz.
zakończenia: 20:33
Temat:
-
Informacja
nt. nowej linii autobusowej w Puszczykowie.
2.
Innowacyjna technologia utwardzania dróg - prezentacja.
3.
Omówienie problemów związanych z
ustawą krajobrazową.
4. Sprawy bieżące.
Zastępca
Przewodniczącego Komisji Maciej Krzyżański
powitał gości i radnych; obecnych 6 radnych (chwilowa
nieobecność Przewodniczącego Komisji Jakuba
Musiała).
Listy
obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego
protokołu.
Ad.
1 Informacja nt. nowej linii autobusowej w Puszczykowie.
Zastępca
Przewodniczącego Maciej Krzyżański
poprosił przedstawiciela
Urzędu Miejskiego
o przedstawienie informacji na temat nowej linii autobusowej w
Puszczykowie.
Zastępca
Burmistrza Władysław
Ślisiński
przedstawił
informacje
nt. nowej linii autobusowej w Puszczykowie. Nowy
plan transportu autobusowego
zakłada
skomunikowanie górnego
Puszczykowa
z pozostałą częścią miasta, gdzie
pasażerowie
mogliby
przesiąść
się
na autobus ZTM lub
Eko-Rondo
oraz
transport kolejowy. Zastępca
Burmistrza Władysław
Ślisiński
powiedział,
że planowana linia ułatwi dojazd
dzieci z górnego
Puszczykowa do szkół oraz
przedstawił
kalkulację finansową. Przewoźnik
zostanie wyłoniony w wyniku przetargu. Uruchomienie linii jest
planowane
na 1 kwietnia 2016 r.
Zastępca
Przewodniczącego
Maciej Krzyżański
zgłosił,
że mieszkańcy ul. Jastrzębiej nie są zadowoleni z przebiegu trasy
przy ich ulicy. Zastępca Burmistrza Władysław Ślisiński
powiedział, że ul. Jastrzębia jest przygotowana na przejazd
pojazdów do 3 ton.
Zastępca
Przewodniczącego Maciej Krzyżański zawnioskował o
skrócenie linii autobusowej. Zaproponował, żeby autobus nie
dojeżdżał do ul. Jastrzębiej. Radny Jan Łagoda
powiedział, że według stanu jego wiedzy mieszkańcy chcą
skomunikowania ul. Jastrzębiej z resztą miasta.
Mieszkanka
Pani Dominika Cofta zapytała o liczbę kursów autobusów.
Zastępca Burmistrza Władysław Ślisiński
odpowiedział, że planowana liczba przejazdów to 10-12 busów na
dobę. Autobusy przejeżdżałyby przez ul. Jastrzębią od 5:00 do
18:00.
Pani
Dominika Cofta stwierdziła, że skoro autobusy mają mieć
mniejszy rozmiar niż przypuszczała, to pomysł jej się podoba i
proponuje wprowadzić więcej kursów, także w godzinach
wieczornych.
Zastępca
Burmistrza Władysław Ślisiński powiedział, że godziny i
częstotliwość przejazdów są na razie wstępne. Brane pod uwagę
było natężenie ruchu oraz liczba osób, jeżdżących w danych
godzinach. Planowana umowa jest elastyczna, można zmieniać trasę i
liczbę kursów stosownie do aktualnych potrzeb.
Radny
Łukasz Grzonka uważa, że linia autobusowa nie
powinna być skracana ze względu na likwidację przejścia
przez przejazd kolejowy przy ul. 3 Maja. Zastępca Przewodniczącego
Maciej Krzyżański wycofał swój sprzeciw wobec
przebiegu trasy autobusu.
Radny
Łukasz
Grzonka
wyraził
zaniepokojenie
dotyczące
częstych
zmian rozkładu jazdy pociągów
oraz
zaproponował
zapis w §
3
umowy o możliwości dostosowywania
rozkładu jazdy autobusów do rozkładu jazdy pociągów.
Zastępca
Burmistrza Władysław
Ślisiński
odpowiedział,
że taki zapis znajduje się już w § 3
umowy.
Radna
Małgorzata Hempowicz zapytała, czy istnieje kalkulacja
kosztów wprowadzenia zupełnie bezpłatnej linii. Zastępca
Burmistrza Władysław Ślisiński odpowiedział, że istnieje
możliwość stworzenia takiej kalkulacji. Zyski względem
poniesionych kosztów takich jak druk biletów, zakup kasowników,
zatrudnienie kontrolerów będą niewielkie.
Radny
Filip Ryglewicz zgłosił propozycję wydłużenia
linii do ul. Klonowej. Zastępca Burmistrza Władysław Ślisiński
powiedział. że założenie tej linii jest inne. Chodzi o
skomunikowanie górnego Puszczykowa z resztą miasta, gdzie
mieszkańcy będą mogli przesiąść się na inny autobus lub
pociąg. Celem nie jest wprowadzanie darmowej komunikacji na terenie
całego miasta, choć istnieje możliwość rozwoju linii autobusowej
w przyszłości.
Radny
Łukasz Grzonka zapytał ile kilometrów będzie wynosić
linia. Zastępca Burmistrza Władysław Ślisiński
odpowiedział, że trasa do szpitala to 13,2 km, natomiast trasa do
ul. Jastrzębiej to 12,2 km. Mapa stanowi załącznik do prtokołu.
Zastępca
Przewodniczącego Maciej Krzyżański zapytał, czy istnieje
konieczność budowania nowych przystanków. Zastępca Burmistrza
Władysław Ślisiński powiedział, że ze względu na
rozmiar busów wystarczą tablice informacyjne z rozkładem jazdy.
Radny
Łukasz Grzonka zapytał, jaka liczba wozokilometrów jest
przewidziana dla tej linii miesięcznie. Zastępca Burmistrza Miasta
Władysław Ślisiński odpowiedział, że jest to 167 km
wozokilometrów dziennie.
O
godzinie 17:50 do obradujących dołączył Przewodniczący Komisji
Jakub Musiał (obecnych
7 radnych).
Radny
Łukasz Grzonka zapytał,
czy busy będą kursowały w soboty. Zastępca Burmistrza Władysław
Ślisiński odpowiedział, że na dzień dzisiejszy nie są
planowane połączenia w soboty. Kwestia jest rozwojowa, jednak
zakłada się przewozy wyłącznie w dni robocze, ponieważ celem
darmowej komunikacji jest głównie dowóz dzieci do szkół.
Przewodniczący
Komisji Jakub
Musiał
przeprowadził głosowanie w sprawie
akceptacji
rozkładu jazdy oraz przebiegu trasy autobusów.
Wynik
głosowania:
„za"
- 7,
„przeciw" - 0,
„wstrzymało się" - 0.
Rozkład
jazdy oraz przebieg trasy autobusów zostały zaopiniowane
jednogłośnie pozytywnie.
Przewodniczący
Komisji Jakub
Musiał
przeprowadził głosowanie w sprawie
bezpłatności linii autobusowej.
Wynik
głosowania:
„za"
- 7,
„przeciw" - 0,
„wstrzymało się" - 0.
Inicjatywa
bezpłatnej linii autobusowej została zaopiniowana jednogłośnie
pozytywnie.
Ad.
2. Innowacyjna technologia utwardzania dróg - prezentacja.
Przewodniczący
Komisji Jakub Musiał przekazał głos przedstawicielom
firmy VanStab - Pawłowi Cieślińskiemu i Pawłowi Posadzemu.
Pan
Paweł Posadzy z
firmy VanStab przedstawił prezentację dotyczącą produktu
GeoCrete oraz kładzenia nawierzchni z jego wykorzystaniem. Materiał
stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący
Jakub Musiał zapytał, gdzie można zobaczyć
nawierzchnie wykonane przez VanStab. Pan Paweł Posadzy
odpowiedział, że taka nawierzchnia znajduje się we Wrocławiu oraz
w Babimoście, jednak żadna nie została wykonane przez firmę
VanStab.
Przewodniczący
Jakub Musiał
zapytał,
jakie wady ma
zaprezentowana metoda.
Pan Paweł Posadzy
odpowiedział, że sama nawierzchnia nie
ma wad, jeżeli procedura jej kładzenia jest wykonana poprawnie.
Jedyne wady mogą
powstać na skutek błędów wykonawcy
(np. brak
badań gleby, złe proporcje, zbyt płytka lub głęboka
stabilizacja
gruntu, złe operowanie wodą).
Przewodniczący
Jakub Musiał zapytał, jakie są obowiązki inwestora
oraz koszty związane z utrzymaniem nawierzchni. Pan Paweł
Posadzy odpowiedział, że droga wykonana przez VanStab ma takie
same parametry jak droga wykonana metodą tradycyjną i nie wymaga
dodatkowej konserwacji.
Radny
Maciej Krzyżański zapytał jak wygląda odwodnienie takiej
nawierzchni. Pan Paweł Posadzy odpowiedział, że
nawierzchnię cechuje brak przepuszczalności i woda spływa poza jej
krawędzie.
Zastępca
Przewodniczącego Maciej Krzyżański zapytał, czy w tej
sytuacji woda spływa na posesje. Pan Paweł Posadzy
odpowiedział, że w przypadku bliskości posesji można wykonać
rynny.
Radny
Filip Ryglewicz zapytał o modernizację starych
zniszczonych dróg, czy należy zerwać starą nawierzchnię drogi
przed położeniem proponowanej nawierzchni. Pan Paweł Posadzy
odpowiedział, że tańszym
rozwiązaniem jest zerwanie starej nawierzchni drogi oraz stworzenie
nowej nawierzchni przy wykorzystaniu metody GeoCrete.
Radny
Łukasz Grzonka
zapytał,
jaki jest
koszt nałożenia nakładki (kostka lub asfalt) na nawierzchnię
GeoCrete.
Pan Paweł
Posadzy odpowiedział,
że jest to koszt 40 - 60 zł za
m2.
Końcowe
koszty zależą od wyłonionego wykonawcy.
Radny
Łukasz Grzonka zapytał czy proponowane rozwiązanie spełnia
wymagania nadzoru budowlanego i polskich przepisów budowlanych. Pan
Paweł Posadzy odpowiedział, że spełnia.
Radny
Łukasz Grzonka zapytał, jakie jest dopuszczalne obciążenie
drogi wykonanej tą metodą. Przedstawiona dopuszczalna masa pojazdów
to ok. 3 - 3,5 tony, a co się stanie, jeżeli drogą przejedzie
pojazd o większej masie. Pan Paweł Posadzy odpowiedział, że
nie wiadomo, żeby od sporadycznego ruchu pojazdów o wyższej
masie droga ucierpiała. Ważne jest określenie parametrów nacisku.
Jeżeli parametry nacisku zostały źle określone to nawet w
przypadku metody tradycyjnej droga pęka. W przypadku GeoCrete droga
się ugina.
Przewodniczący
Jakub Musiał zapytał, dlaczego nie stosuje się
powszechnie prezentowanej metody, skoro jest tak atrakcyjna. Pan
Paweł Posadzy odpowiedział, że istnieje kilka równoważnych
powodów: strach gminy przed nieznaną metodą, duża
odpowiedzialność, ciążąca na władzach samorządu oraz istnienie
lobby w branży budowania dróg, które nie pozwalają się przebić
innowacyjnej metodzie.
Zastępca
Burmistrza Władysław Ślisiński
zapytał
radnych o
zdanie i ich
stosunek do przedstawianej metody oraz
zaproponował przeprowadzenie badań ulic.
O
godzinie 18:58 radny
Łukasz Grzonka
wyszedł
(obecnych
6 radnych).
Przewodniczący
Jakub Musiał odpowiedział, że radni zgadzają się
na rozpoczęcie rozmów z firmą VanStab na temat wykonania
nawierzchni jednej z puszczykowskich ulic.
Ad.
3. Omówienie problemów związanych z ustawą krajobrazową.
Kierownik Referatu Gospodarki
Przestrzennej i Gospodarki Gruntami
Alina
Stempniak
przedstawiła
problemy, wynikające z
nowelizacji
ustawy krajobrazowej.
Omówiła
procedurę
przyjęcia
lokalnych zasad sytuowania
małej architektury oraz
wspomniała
o
możliwości wystąpienia konieczności
zmiany
audytu.
Radna
Małgorzata Hempowicz zapytała, czy konieczne jest
umieszczenie w lokalnych zasadach sytuowania małej architektury
opłat za reklamy oraz czy można od nich odstąpić i uwzględnić
wyłącznie zapis o karach za nieprzestrzeganie zasad. Pan Jacek
Nowak z Referatu Gospodarki Przestrzennej i Gospodarki
Gruntami odpowiedział, że Rada Miasta może, ale nie ma obowiązku
wprowadzać opłat za reklamy.
Przewodniczący
Jakub Musiał poprosił o zastanowienie się nad tym,
czy Rada Miasta chce regulować krajobraz miasta uchwałą
krajobrazową czy wystarczy regulacja na poziomie miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego.
Radna
Małgorzata Hempowicz zaproponowała opracowywanie
bardziej szczegółowych miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego.
Radny
Maciej Krzyżański zaproponował rozpoczęcie pracy nad
uchwałą krajobrazową, tak aby wysłać nasze propozycje dla celów
audytu wojewódzkiego. Podał przykłady już podjętych uchwał
reklamowych, np. w Józefowie, Gdańsku i Żorach.
Przewodniczący
Jakub Musiał zapytał, czy podejmując uchwałę o
przystąpieniu do opracowywania lokalnych zasad sytuowania małej
architektury, należy podjąć uchwałę w konkretnym terminie.
Pani
Alina Stempniak odpowiedziała, że nie ma konkretnego
terminu, ale miasto będzie zobligowane do wykonania tej uchwały
Przewodniczący
Jakub Musiał zaproponował rozpoczęcie pracy nad
uregulowaniem krajobrazu bez formalnego wiązania się uchwałą i
przeprowadzenie konsultacji społecznych w tym zakresie.
Sekretarz
Maciej Dettlaff
wyraził aprobatę
dla ogłoszenia konsultacji społecznych. Należy zauważyć
różnicę między procedurą uchwalania uchwały zgodnie z ustawą
krajobrazową, a tworzeniem katalogu mebli miejskich.
Radny
Maciej Krzyżański powiedział, że miasto powinno dać
przykład mieszkańcom tworząc katalog małej architektury i
wykładzin miejskich.
Przewodniczący
Jakub Musiał stwierdził, że uchwała nie zostanie
podjęta, ale przystąpimy do dyskusji publicznej w tym temacie.
Ad.
4. Sprawy bieżące.
Zastępca
Burmistrza Władysław Ślisiński opowiadając na pytanie
radnego Macieja Krzyżańskiego
powiedział, że stanowisko PKP jest takie, że na tym etapie robót
nie są uwzględniane żadne zastrzeżenia i poprawki do planów.
Plany zostały zatwierdzone przez Urząd Miejski oraz konserwatora
zabytków w 2009 roku.
Pan
Karol Witkowski,
najemca lokalu
przy dworcu kolejowym w Puszczykówku,
zgłosił
swoje obiekcje co do prac remontowych
wykonywanych na stacjach
w Puszczykowie oraz w Puszczykówku. Główne problemy to
różnice poziomów budowanych peronów
i dworców,
obecność słupów oraz planowany płot
przed budynkami
dworców
o wysokości ok. 1,5 m.
Zastępca
Burmistrza Władysław Ślisiński odpowiedział, że można
nadal próbować interweniować.
Urząd Miejski
poprze inicjatywę
mieszkańca i udzieli
mu wsparcia, jeżeli
takie będzie konieczne.
Przewodniczący
Komisji Jakub Musiał zapytał o możliwość
zaproszenia telewizji i innych mediów.
Zastępca
Burmistrza Władysław Ślisiński powiedział, że Urząd
Miejski nie podejmie inicjatywy przeciw inwestycji krajowej, ale
jeśli to będzie inicjatywa mieszkańców, to wypowie się w tej
sprawie.
O
godz. 20.33 Przewodniczący Komisji Jakub Musiał zakończył
posiedzenie Komisji.
/-/
Kamila Bartkiewicz
protokolant