Protokół nr 3/2017 posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Miasta, które odbyło się w dniu 17 maja 2017 r. w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Puszczykowie, ul. Podleśna 4
OB.0012.7.3.2017
Godz. rozpoczęcia: 17:00
Godz. zakończenia: 20:51
Tematy:
-
Przedstawienie koncepcji budowy tunelu pod
torami w rejonie ul. 3 Maja.
-
Omówienie propozycji zmiany uchwały nr
146/16/VII w sprawie: przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego dla terenów położonych w Puszczykowie w
rejonie pomiędzy torami PKP, ulicą Kosynierów Miłosławskich, rzeką Wartą,
ulicą Nadwarciańską i ulicą Mocka, obręb Niwka, arkusz 8, 9, 10 i 12.
-
Sprawy bieżące.
Przewodniczący Jakub
Musiał powitał zaproszonych gości i radnych; obecnych 10 radnych.
Listy obecności radnych i gości
stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Ad 1. Przedstawienie
koncepcji budowy tunelu pod torami w rejonie ul. 3 Maja.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
poinformował, że u podstaw dzisiejszej dyskusji dot. koncepcji budowy tunelu
pod torami w rejonie ul. 3 Maja stoi modernizacja linii kolejowej E-59, w
wyniku której został zlikwidowany przejazd na ul. 3 Maja.
Współautor koncepcji budowy wiaduktu
pod torami w rejonie ul. 3 Maja Mirosław Filipiak przedstawił analizę
oraz koncepcję wariantową budowy wiaduktu kolejowego w rejonie ul. 3 Maja.
Mieszkaniec Leszek Pobojewski
powiedział, że jako rodzic, dzieci dojeżdżających rowerami do szkoły, nie wyobraża
sobie, żeby projektowany tunel nie uwzględniał drogi rowerowej.
Pan Mirosław Filipiak
odpowiedział na pytanie mieszkanki Renaty Sójki-Klaus, że jedyną
właściwą nazwą dla projektowanego rozwiązania jest „wiadukt kolejowy". Pan Mirosław
Filipiak rozumie, że potocznie używana jest nazwa „tunel", jednak w tym
konkretnym przypadku jest ona niewłaściwa.
Pan
Mirosław Filipiak
powiedział, że za najkorzystniejszą uznano lokalizację wiaduktu kolejowego w
rejonie skrzyżowania ul. 3 Maja z ul. Dąbrowskiego, następnie przedstawił
koncepcję dla wskazanej lokalizacji (
koncepcja wraz z
wizualizacją stanowią
załącznik do protokołu).
Pan Mirosław Filipiak
odpowiedział na pytanie mieszkańca Sławomira Manikowskiego, że przy
proponowanym rozwiązaniu w miejscu istniejącej przecinki w lesie miałaby
powstać projektowana ul. Nowa Wspólna.
Współautor koncepcji budowy
wiaduktu pod torami w rejonie ul. 3 Maja Marek Jusik poinformował, że w
przypadku wybrania do realizacji przedstawionej koncepcji ul. Wspólna zostanie
zlikwidowana i zalesiona. Zrekompensowałoby to wycinkę drzew wynikającą z
poszerzenia przecinki w lesie w celu utworzenia ul. Nowej Wspólnej.
Mieszkaniec Piotr Grzonka
powiedział, że jako właściciel nieruchomości znajdującej się w sąsiedztwie
projektowanego wiaduktu kolejowego nie zgadza się na jego lokalizację we
wskazanym miejscu.
Mieszkaniec Mieczysław Czajka
powiedział, że nie podoba mu się przedstawiona wycinka drzew w celu utworzenia
dojazdu do wiaduktu kolejowego i zalesienie innego terenu.
Mieszkanka Dorota Wenzel
powiedziała, że mieszkańcy nie mogą występować w obronie każdego
puszczykowskiego drzewa oraz dodała, że jej zdaniem powstanie bezkolizyjnego
przejazdu przyczyniłoby się do zmniejszenia natężenia ruchu w rejonie dwóch
istniejących przejazdów kolejowych w Puszczykowie i Puszczykówku.
Bezkolizyjny przejazd kolejowy umożliwiłby sprawny, bez oczekiwania na przejazd
pociągu i podniesienie rogatek, dojazd karetek pogotowia do osób, których życie
lub zdrowie jest zagrożone.
O
godzinie 18:15 przewodnicząca Jakub Musiał ogłosił przerwę, która trwała
do godziny 18:32.
Współautor koncepcji budowy
wiaduktu pod torami w rejonie ul. 3 Maja Antoni Zoll odpowiedział panu Mieczysławowi
Czajce, że niezależnie od wybranego wariantu ul. Wspólna przestanie
istnieć, ponieważ nie stanowi własności Miasta a Polskich Kolei Państwowych.
Wiceburmistrz Władysław
Ślisiński zasygnalizował, że dzisiejsze spotkanie ma na celu jedynie
zaprezentowanie koncepcji, która powstała z inicjatywy mieszkańca Puszczykowa Antoniego
Zolla.
Pan Antoni Zoll
poinformował, że modernizacja linii kolejowej E-59 ma na celu umożliwienie
przejazdu pociągów z prędkością 200km/h. Po zakończeniu modernizacji, ze
względów bezpieczeństwa, zostaną zlikwidowane wszystkie kładki i przejścia
naziemne dla pieszych.
Mieszkanka Jadwiga Cofta
powiedziała, że nie wyobraża sobie budowy drogi w miejscu istniejącej przecinki
w lesie. Jest to dla niej i wielu jej znajomych teren rekreacyjny i miejsce spacerów. Pani Jadwiga Cofta
zaproponowała budowę wiaduktu kolejowego w miejscu istniejącego przejazdu
kolejowego przy dworcu w Puszczykówku na ul. Dworcowej.
Mieszkanka Katarzyna Bekasiak
powiedziała, że uważa za absolutnie konieczne ponowne skomunikowanie terenów po
przeciwnej stronie torów kolejowych w rejonie ul. 3 Maja.
Wiceburmistrz Władysław
Ślisiński powiedział, że należy liczyć się z tym, że w miejscu utworzenia
ewentualnego wiaduktu kolejowego ruch samochodowy wzrośnie, ale jedocześnie
zmniejszy się natężenie ruchu przez przejazdy kolejowe. Wiceburmistrz Władysław
Ślisiński dodał, że niemożliwe jest zabronienie przejazdu przez Puszczykowo
mieszkańcom sąsiednich gmin.
Przewodniczący Jakub Musiał
zauważył, że koncepcja budowy wiaduktu kolejowego została stworzona z myślą o
mieszkańcach a budowa wiaduktu kolejowego w Puszczykowie jest konieczna.
Pan Piotr Grzonka
zasugerował rozważenie lokalizacji wiaduktu przy ul. Radosnej. Takie
rozwiązanie umożliwiłoby skupienie ruchu samochodowego na obrzeżach miasta.
Wiceburmistrz Władysław
Ślisiński poinformował, że po wysłuchaniu uwag mieszkańców temat wiaduktu
kolejowego w rejonie ul. 3 Maja zostanie
ponownie przeanalizowany z uwzględnieniem wszystkich przedstawionych
sugestii
O
godzinie 19:13 przewodnicząca Jakub Musiał ogłosił przerwę, która trwała
do godziny 19:35.
W
trakcie przerwy radny Filip Ryglewicz opuścił posiedzenie komisji
(obecnych 9 radnych).
Ad 2. Omówienie
propozycji zmiany uchwały nr 146/16/VII w sprawie: przystąpienia do
sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów
położonych w Puszczykowie w rejonie pomiędzy torami PKP, ulicą Kosynierów
Miłosławskich, rzeką Wartą, ulicą Nadwarciańską i ulicą Mocka, obręb Niwka,
arkusz 8, 9, 10 i 12.
Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej i Gospodarki Gruntami
Alina
Stempniak omówiła propozycję zmiany uchwały
nr 146/16/VII w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego dla terenów położonych w Puszczykowie w rejonie
pomiędzy torami PKP, ulicą Kosynierów Miłosławskich, rzeką Wartą, ulicą
Nadwarciańską i ulicą Mocka, obręb Niwka, arkusz 8, 9, 10 i 12 (
druk nr 232
wraz z
załącznikiem)
Przewodniczący komisji Jakub
Musiał przeprowadził głosowanie w sprawie zaopiniowania projektu uchwały w
sprawie zmiany uchwały nr 146/16/VII w sprawie: przystąpienia do sporządzenia
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów położonych w
Puszczykowie w rejonie pomiędzy torami PKP, ulicą Kosynierów
Miłosławskich, rzeką Wartą, ulicą Nadwarciańską i ulicą Mocka, obręb Niwka,
arkusz 8, 9, 10 i 12 (druk nr 232).
Wynik
głosowania: „za" -
8 głosów, „przeciw" - 0, „wstrzymało
się" - 1.
Projekt uchwały został zaopiniowany
jednogłośnie pozytywnie.
O
godzinie 19:44 radny Łukasz Grzonka opuścił posiedzenie komisji
(obecnych 8 radnych).
Ad 3. Sprawy
bieżące.
Mieszkaniec
Sławomir Manikowski poinformował o praktyce innych miast polegającej
na obniżaniu klas dróg na etapie
projektowania i późniejszego uchwalania studium. Pan Sławomir Manikowski
powiedział, że w Puszczykowie wielokrotnie dochodziło do sytuacji, w których ze
względu na aktualne sklasyfikowanie dróg konieczny był wykup nieruchomości od
właścicieli, w celu dostosowania budowanej drogi do wymaganych parametrów.
Pan Sławomir
Manikowski zaproponował rozważenie zmiany klasyfikacji drogi powiatowej
2490P Puszczykowo-Niwka (ul. Poznańska, Wczasowa, Ratajskiego, Nadwarciańska)
ze zbiorczej na lokalną a docelowo na drogę gminną. Na spotkaniu zorganizowanym
w sali Jana Pawła II w kościele parafii pw. św. Józefa Oblubieńca NMP w dniu 10
maja br. poruszony został temat ruchu tranzytowego przez Puszczykowo. Powiatowy
Konserwator Zabytków dla powiatu poznańskiego, który uczestniczył w spotkaniu
poinformował, że zmiana klasy drogi 2490P jest możliwa.
Burmistrz
Andrzej Balcerek powiedział, że jeżeli zdaniem grupy mieszkańców zmiana
klasyfikacji drogi jest konieczna, to na ich wniosek zwróci się do władz
powiatu o dokonanie zmiany.
Radna Małgorzata
Hempowicz powiedziała, że otrzymała wiadomość e-mail od pani Katarzyny
Jusypenko z prośbą o umożliwienie przedstawienia na najbliższej
sesji Rady Miasta prezentacji przygotowanej na spotkanie, które odbyło się 10
maja br. w sali Jana Pawła II.
Radny Tomasz
Potocki zasugerował, że sesja Rady Miasta nie jest właściwa do
przedstawienia prezentacji mieszkańców. Radny Tomasz Potocki powiedział,
że oprócz przedstawienia prezentacji multimedialnej zostałaby odczytana petycja
mieszkańców oraz wypadałoby przeprowadzić dyskusję w tym temacie. Zdaniem
radnego Tomasz Potockiego należyte zapoznanie się z tematem zapewni jedynie
przedstawienie go na posiedzeniu Komisji Spraw Społecznych.
Pani Alina
Stempniak odpowiedziała na pytanie radnej Elżbiety Bijaczewskiej, że
zmiana klasy drogi nie leży w kompetencji Rady Miasta. Pani Alina Stempniak
dodała, że burmistrz może złożyć stosowny wniosek do Zarządu Dróg Powiatowych w
Poznaniu, który przekaż go do rozpatrzenia Radzie Powiatu w Poznaniu.
Przewodniczący
Jakub Musiał zapytał, czy mieszkańcy nie uważają że lepszym rozwiązaniem
byłoby przedstawienie prezentacji podczas posiedzenia Komisji Spraw Społecznych
oraz zaproszenie na posiedzenie radnych powiatu poznańskiego, którzy będą w
przyszłości rozpatrywać wniosek o zmianę klasy drogi powiatowej 2490P .
O godzinie 20:15 radny Władysław
Hetman opuścił posiedzenie komisji (obecnych 7 radnych).
Radna Małgorzata
Hempowicz powiedziała, że sugerowała pani Katarzynie Jusypenko
przedstawienie prezentacji oraz podjęcie dyskusji podczas Komisji Spraw
Społecznych, jednak wnioskodawczyni zależało na zapoznaniu z tematem wszystkich
radnych podczas sesji Rady Miasta.
Mieszkanka
Joanna Drążkiewicz powiedziała, że intencją organizatorów spotkania w
sali Jana Pawła II w dniu 10 maja br. nie było dzielenie mieszkańców.
Organizatorzy spotkania wiedzą, że przez Puszczykowo nie ma prawa odbywać się
tranzyt samochodów ciężarowych. Na wjeździe do miasta stoją znaki zakazujące
wjazdu samochodom powyżej 3,5 tony. Pani Joanna Drążkiewicz powiedziała,
że dla organizatorów spotkania definicja tranzytu brzmi następująco „jest to
ruch samochodów przejeżdżających przez miasto, niezatrzymujących się w tym
mieście i nie wyruszających z tego miasta". Pani Joanna Drążkiewicz
powiedziała, że zależy jej na tym, żeby osoby przejeżdżające przez Puszczykowo
przestrzegały przepisów drogowych.
O godzenie 20:41 radna Elżbieta
Bijaczewska opuściła posiedzenie komisji (obecnych 6 radnych).
Mieszkaniec
Waldemar Łój powiedział, że z roku na rok zwiększa się ruch na drodze
powiatowej 2490P a tranzyt samochodów osobowych z sąsiednich gmin przez
Puszczykowo jest faktem.
O godz. 20:51 przewodniczący Jakub Musiał zakończył posiedzenie
komisji.
/-/ Kamila Bartkiewicz
protokolant