Protokół nr 7/2015 z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, które odbyło się w dniu 19 listopada 2015 r. w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Puszczykowie, ul. Podleśna 4
Protokół nr 7/2015
z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych,
które odbyło się w dniu 19 listopada 2015 r.
w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Puszczykowie, ul.
Podleśna 4
OB.0012.5.7.15
Godz. rozpoczęcia: 17:36
Godz. zakończenia: 19:40
Tematy:
1. Przedstawienie i omówienie projektu budżetu Miasta
na rok 2016.
2. Informacja dotycząca działalności służb
odpowiedzialnych za bezpieczeństwo Miasta w związku z nadchodzącą zimą:
- Miejski
Ośrodek Pomocy Społecznej - bezdomność,
- Straż
Miejska,
- Straż
Pożarna (OSP).
3. Informacja na temat nieodpłatnej pomocy prawnej.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska powitała gości i radnych (obecnych 5 radnych;
usprawiedliwiona nieobecność radnej Agaty Wójcik).
Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego
protokołu.
Ad 1. Przedstawienie i omówienie projektu budżetu
Miasta na rok 2016.
Skarbnik Piotr Łoździn przedstawił i omówił
projekt budżetu Miasta na rok 2016, który stanowi załącznik do niniejszego
protokołu.
Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz
zapytała, czy planowany dochód Miasta uwzględnia prawdopodobne zmiany
legislacyjne dotyczące między innymi podatku dochodowego od osób fizycznych.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział, że stawka podatku dochodowego od osób
fizycznych ustalana jest przez Ministra Finansów. Jeżeli wejdą w życie zmiany
dotyczące tego podatku, to prawdopodobnie w roku 2017.
Przewodnicząca
Rady Małgorzata Hempowicz zapytała, czy w przypadku wprowadzenia
świadczeń w wysokości 500 zł na dziecko miesięcznie, zwrot pieniędzy nastąpi z
budżetu państwa.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział, że świadczenia te będą finansowane z budżetu
państwa.
Przewodnicząca
Rady Małgorzata Hempowicz powiedziała, że opis zawarty w wydatkach
majątkowych na budowę hali widowiskowo-sportowej nie został ujęty w odpowiedni
sposób, ponieważ nie wyraża głównego celu budowy, którym jest zapewnienie sali
gimnastycznej dla dwóch szkół.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział, że opis można uzupełnić.
Przewodnicząca
Rady Małgorzata Hempowicz zapytała, czy nie nastąpiła pomyłka pisarska,
ponieważ w planach wydatków majątkowych budowa oświetlenia ulicznego wynosi 350
tys. zł, natomiast w wykazie inwestycji wymieniona jest kwota 50 tys. zł.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział, że nastąpiła pomyłka pisarska, ponieważ kwota
wynosi 350 tys. zł, co zostanie poprawione.
Przewodnicząca
Rady Małgorzata Hempowicz powiedziała, że organizacja imprez, które były
przez Miasto współfinansowane w poprzednich latach, była umieszczana w dziale
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział, że zostały one umieszczone w innym dziale.
Przewodnicząca
Rady Małgorzata Hempowicz zapytała, czy Miasto będzie płaciło mniejsze
„janosikowe", na co otrzymała odpowiedź od Skarbnika Piotra Łoździna, że
tak.
Radna
Alfreda Brączkowska zapytała, dlaczego zwiększono środki pieniężne na
pomoc społeczną.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział, że wynika to z dotacji z budżetu państwa
oraz z wyższych świadczeń.
Pan Karol
Majewski, kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, powiedział, że
obawia się wprowadzenia zmian legislacyjnych dotyczących świadczeń rodzinnych,
ponieważ w Puszczykowie jest około 200 rodzin korzystających z tych
świadczeń.
Przewodnicząca
Rady Małgorzata Hempowicz zapytała, dlaczego obniżono środki pieniężne
na dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy
zabytkach wpisanych do rejestru zabytków do kwoty 30 tys. zł.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział, że do Urzędu wpłynęły dwa wnioski, przez co
wysokość pieniędzy przeznaczonych na ten cel jest mniejsza.
Przewodnicząca
Rady Małgorzata Hempowicz zapytała, dlaczego zwiększono środki pieniężne
dla Centrum Animacji Sportu.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział, że Centrum Animacji Sportu zwiększono środki
pieniężne na opłaty za trwały zarząd, który został ustanowiony w bieżącym roku.
Przewodnicząca
Komisji Elżbieta Bijaczewska zapytała, czy wszystkie wnioski zostały
uwzględnione w projekcie budżetu.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział, że w większości nie zostały one uwzględnione,
ponieważ dotyczyły między innymi budowy dróg niezgodnie z rankingiem ulic.
Program na utworzenie profilaktyki zdrowotnej na terenie Puszczykowa także nie
został uwzględniony w przyszłorocznym budżecie.
Przewodnicząca
Komisji Elżbieta Bijaczewska powiedziała, że program powinien zostać
utworzony.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział, że program nie jest obligatoryjny dla gmin,
ponieważ należy do zadań własnych powiatu. Kwota 30 tys. zł mogłaby nie
wystarczyć na napisanie programu i jego zrealizowanie.
Skarbnik
Piotr Łoździn zaproponował, aby wesprzeć Powiat Poznański w realizacji
polityki zdrowotnej, na co zebrani radni wyrazili zgodę.
Przewodnicząca
Komisji Elżbieta Bijaczewska zapytała, jak będzie wyglądało finansowanie
budowy remizy dla Ochotniczej Straży Pożarnej.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział, że został złożony wniosek o zabezpieczenie
środków pieniężnych (obciążenie finansowe nastąpi w roku 2017). Prace rozpoczną
się jesienią 2016 roku, a zakończą w roku 2017. Ochotnicza Straż
Pożarna przeznaczy na ten cel 20 tys. zł ze środków własnych.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta Bijaczewska
przeprowadziła głosowanie nad zaopiniowaniem projektu budżetu Miasta na rok
2016.
Wynik
głosowania:
„za"- 4 głosów, „przeciw"- 0, „wstrzymało się"- 1.
Projekt budżetu został zaopiniowany pozytywnie.
Ad 2. Informacja dotycząca działalności służb
odpowiedzialnych za bezpieczeństwo Miasta w związku z nadchodzącą zimą:
- Miejski
Ośrodek Pomocy Społecznej - bezdomność,
- Straż
Miejska,
- Ochotnicza
Straż Pożarna.
Pan Karol
Majewski powiedział, że na dzień dzisiejszy na terenie Miasta nie znajdują
się osoby bezdomne. Cztery osoby przebywają w schroniskach, za które płaci
MOPS.
Przewodnicząca
Komisji Elżbieta Bijaczewska zapytała, ile wynosi koszt pobytu osób
bezdomnych w schronisku.
Pan Karol
Majewski odpowiedział, że koszt pobytu w schronisku za pół roku wynosi
około 3 tys. zł za 4 osoby.
Przewodnicząca
Komisji Elżbieta Bijaczewska zapytała, czy Miasto jest przygotowane na
przyjęcie uchodźców.
Pan Karol
Majewski odpowiedział, że lokalowo Miasto nie jest gotowe na przyjęcie
uchodźców, a gmina nie deklarowała chęci ich przyjęcia.
Przewodnicząca
Komisji Elżbieta Bijaczewska zapytała, czy OSP interweniowała
w związku z silnym wiatrem.
Pan Gniewko
Niedbała, prezes Ochotniczej Straży Pożarnej, odpowiedział, że
interweniowano dwukrotnie, ale podczas dojazdu na miejsce jednego ze zdarzeń
strażacy zostali odwołani.
Przewodnicząca
Komisji Elżbieta Bijaczewska zapytała, czy drzewa oznaczone na drodze nr
430, są przeznaczone do wycięcia i w jakim celu.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział, że są one przeznaczone do wycięcia
w celu zapewnienia bezpieczeństwa.
Przewodnicząca
Rady Małgorzata Hempowicz zapytała, na czyje zlecenie zostało przycięte
drzewo przy rondzie niedaleko cmentarza.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział, że zostanie to sprawdzone. Miasto
korzysta z usług leśnika, który ma sporą wiedzę o przycinaniu gałęzi.
Przycinki dokonywane są w taki sposób, aby wegetacja drzewa nadal trwała.
Przewodnicząca
Rady Małgorzata Hempowicz zapytała, jak będzie wyglądała organizacja
pracy po redukcji etatów w Straży Miejskiej.
Pan Dariusz
Borowski, Komendant Straży Miejskiej, odpowiedział, że do 1 grudnia
zostanie opracowany plan organizacji pracy.
Radny
Tomasz Potocki poprosił o przesłanie informacji dotyczących kompetencji
oraz doświadczenia strażników wraz z uzasadnieniem zwolnienia części z nich.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział, że są to sprawy personalne, które nie
powinny być przedstawiane. W kompetencji Burmistrza jest zwalnianie
pracowników.
Radny
Tomasz Potocki powiedział, że Komisja stoi na straży bezpieczeństwa na
terenie Puszczykowa.
Burmistrz
Andrzej Balcerek powiedział, że zostały przeprowadzone 2 spotkania
z Komendantem Policji, który zdeklarował się pomagać Straży Miejskiej.
Skarbnik
Piotr Łoździn powiedział, że dane które będą mogły zostać udostępnione,
zostaną przekazane.
Radny
Tomasz Potocki zapytał, czy w Ochotniczej Straży Pożarnej są
przeszkolone osoby pod względem zabezpieczania imprez i organizacji ruchu.
Pan Gniewko
Niedbała odpowiedział, że są takie osoby, jednakże zostanie przeszkolonych
więcej osób, jeśli zostaną pozyskane środki na ten cel. Od przyszłego roku
organizatorzy imprez będą poproszeni o zapewnienie wolontariuszy
zabezpieczających trasy, ponieważ strażacy narażeni są na niecenzuralne obelgi
podczas takich czynności.
Ad 3. Informacja na temat nieodpłatnej pomocy
prawnej.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta Bijaczewska
powiedziała, że od 1 stycznia 2016 roku ruszy nieodpłatna pomoc prawna na
terenie kraju w 1524 punktach. Powiat zwrócił się do gminy z prośbą
o nieodpłatny dostęp do lokalu, który będzie znajdował się w siedzibie
MOPS-u. Pomoc nie będzie obejmowała spraw z zakresu prawa celnego, dewizowego, handlowego
i działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do jej rozpoczęcia.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta Bijaczewska dodała, że istnieją kryteria
osób mogących ubiegać się o taką pomoc, do których należą osoby posiadające
Kartę Dużej Rodziny, seniorzy po ukończeniu 65 lat, młodzież do 26. roku życia,
kombatanci, weterani, zagrożeni lub poszkodowani katastrofą naturalną, klęską
żywiołową lub awarią techniczną oraz osoby fizyczne, którym w okresie roku
poprzedzającego zostało przyznane świadczenie z pomocy społecznej na podstawie
ustawy o pomocy społecznej.
Pan Karol
Majewski powiedział, że konsultacje 5 razy w tygodniu po 4 godziny mogą być
za długim czasem pracy. Po roku zostanie dokonana ocena realizacji tego
programu. W Puszczykowie prawnik będzie urzędować w godzinach od 11 do 15.
Pan Karol
Majewski powiedział, że jak co roku Wielkopolski Bank Żywności organizuje
zbiórkę żywości w dniach 4-6 grudnia, która zostanie przekazana dla
potrzebujących mieszkańców Puszczykowa.
Przewodnicząca
Komisji Elżbieta Bijaczewska zapytała, jak wygląda funkcjonowanie akcji
„Koperta Życia".
Pan Karol
Majewski odpowiedział, że w 3 przychodniach zostały rozdysponowane koperty.
Czy warto było organizować taką akcję okaże się po roku od jej funkcjonowania.
O godz.
19:40 Przewodnicząca Komisji Elżbieta Bijaczewska zakończyła posiedzenie Komisji.
/-/ Monika Barczak
protokolant