2017
Protokół nr 12/2017 posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, które odbyło się w dniu 23 listopada 2017 r. w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Puszczykowie, ul. Wysoka 1
OB.0012.5.12.2017
Godz.
rozpoczęcia: 17:10
Godz.
zakończenia: 20:20
Tematy:
1.
Omówienie Miejskiego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Programu Przeciwdziałania
Narkomanii na rok 2018 - Karol Majewski, kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy
Społecznej w Puszczykowie.
2.
Przedstawienie i omówienie projektu budżetu
Miasta Puszczykowa na rok 2018.
3.
Zaopiniowanie rocznego programu współpracy
Miasta Puszczykowa z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami pożytku
publicznego na rok 2018.
4.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie
powołania członka Komisji Mieszkaniowej.
5.
Sprawy bieżące.
Przewodnicząca
komisji Elżbieta Bijaczewska powitała gości i radnych, obecnych 8
radnych (początkowa nieobecność radnej Agaty Wójcik). Listy obecności
radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Zadecydowano
o zmianie kolejności porządku obrad.
Ad 2. Przedstawienie i
omówienie projektu budżetu Miasta Puszczykowa na rok 2018.
Skarbnik
Piotr Łoździn przedstawił projekt budżetu, omówił planowane wydatki związane
m.in. z funkcjonowaniem miejskiego ośrodka pomocy społecznej a także z utrzymaniem
straży miejskiej, funduszu wsparcia policji oraz ochotniczej straży pożarnej.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska poruszyła temat dofinansowania zakupu nowego wozu
dla OSP.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział, że większość wydatków wynika z już rozpoczętych
zobowiązań, można dyskutować o zmianie kolejności np. odłożyć remont centralnego
ogrzewania w przedszkolu przy ul. Przyszkolnej.
Radny
Jakub Musiał poruszył temat bezpieczeństwa na drogach i zapytał czy są
zabezpieczone środki na sygnalizację świetlną na ulicach Poznańskiej i Piaskowej.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział, że dzięki wsparciu z powiatu na 2018
r., w 50% są zapewnione środki na pokrycie kosztów, oraz dodał, że miasto
proponuje wykorzystać dotację i w tym roku wykonać część prac a pozostałe w
roku 2019, ponieważ jest za mało środków, aby w jednym roku zająć się
uspokojeniem ruchu w całym mieście.
Następnie
głos zabrał prezes OSP pan Gniewko Niedbała, który poinformował o
możliwości uzyskania dofinansowania z ministerstwa w wysokości 450 tys. zł oraz
dodatkowo 350 tys. zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska do zakupienia
średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego oraz dodał, że wkład własny gminy
wyniósłby 200 tys. zł. Pan Gniewko Niedbała poprosił o uwzględnienie
takiego zapotrzebowania w budżecie na przyszły rok.
Radny
Tomasz Potocki zwrócił uwagę, że budżet jest napięty i aby zabezpieczyć
środki na zakup auta dla OSP, trzeba zrezygnować z czegoś innego, ponadto radny
wskazał, że miasto przeznacza już wysokie środki na budowę remizy strażackiej.
Skarbnik
Piotr Łoździn dodał, że jeśli taka będzie wola radnych, to przeanalizuje
budżet, ale uważa, że mając remizę i samochody, OSP może realizować podstawowe
cele.
Głos
zabrał także Wiceburmistrz Władysław Ślisiński, który przypomniał, że gdy
pojawił się pomysł utworzenia OSP, rada była podzielona, ponieważ kwotą 15 tys.
zł z budżetu zasilana była straż w Mosinie i Luboniu. Wiceburmistrz dodał, że
powinno się skupić na budowie remizy i stopniowym dochodzeniu do rozwoju bazy
sprzętowej.
Radna
Małgorzata Hempowicz również zabrała głos w sprawie i dodała, że
mieszkańcy są wdzięczni za działalność straży, ale z roku na rok na OSP są
przeznaczane coraz większe środki, a miasto ma olbrzymią ilość potrzeb i środki
trzeba racjonalnie dzielić.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński dodał, że działalność OSP jest ważna i potrzebna,
ale prosi o wyrozumiałość, co do zgłaszanych potrzeb i możliwości miasta.
Pan
Gniewko Niedbała poprosił o dodatkowe 10 tys. zł na dokonanie przeglądu
narzędzi hydraulicznych, aby straż mogła ich dalej używać, zwrócił tez uwagę na
konieczność umundurowania dziewięciu ochotników, gdzie jeden komplet kosztuje
3,5 tys. zł.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział, że budżet powinien udźwignąć dodatkowe 10
tys. zł bez uszczerbku dla innych zadań, jeśli potrzeba więcej środków, to wraz
z burmistrzem przygotuje propozycję, ale zwraca uwagę, że z roku na rok, na OSP
przeznaczane są coraz wyższe środki.
Głos
zabrał burmistrz Andrzej Balcerek, który powiedział, że decyzja zapadnie
w porozumieniu z radą miasta, ale zgadza się, że miasto przeznacza dużo środków
na inwestycje na potrzeby OSP w Puszczykowie.
Następnie
skarbnik Piotr Łoździn przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia
pomocy finansowej Gminie Sośno, która
ucierpiała w wyniku sierpniowej nawałnicy.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska przeprowadziła głosowanie nad projektem
uchwały w sprawie udzielenia
pomocy finansowej Gminie Sośno (druk nr 282).
Wynik
głosowania: „za"- 7 głosów, „przeciw"- 0, „wstrzymało
się"- 0.
Projekt
uchwały został zaopiniowany pozytywnie.
Skarbnik
Piotr Łoździn przedstawił też projekt uchwały w sprawie udzielenia
pomocy finansowej Powiatowi Poznańskiemu w formie dotacji celowej z
przeznaczeniem na pokrycie części kosztów zlecenia wykonywania zadań izby wytrzeźwień
w 2018 r.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska przeprowadziła głosowanie nad projektem
uchwały w sprawie udzielenia
pomocy finansowej Powiatowi Poznańskiemu (druk nr 281).
Wynik
głosowania: „za"- 7 głosów, „przeciw"- 0, „wstrzymało
się"- 0.
Projekt
uchwały został zaopiniowany pozytywnie.
Ad. 1 Omówienie
Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania
Narkomanii na rok 2018.
O
godzinie 18:40, na posiedzenie przybyła radna Agata Wójcik.
Kierownik
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Karol Majewski przedstawił projekt
uchwały w sprawie Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2018 oraz efekty jego
wprowadzenia.
Głos
zabrała także komendant komisariatu policji w Puszczykowie Małgorzata Trzybińska,
która poinformowała o wynikach pracy takich jak odnotowanie zmniejszenia liczby
zatrzymań nietrzeźwych kierowców. Pani komendant przedstawiła też zasady
funkcjonowania komisariatu, liczbę funkcjonariuszy, poinformowała też o
zmniejszeniu liczby interwencji, ale wskazała, że w związku z odmowami
przyjęcia do poznańskiej izby wytrzeźwień, duży problem stanowią nietrzeźwi.
Pani
komendant omówiła też działania profilaktyczne, które policja podejmuje w
szkołach, a także z seniorami
W
dalszej części posiedzenia, kierownikiem MOPS Karol Majewski oraz
komendant Małgorzata Trzybińska, szczegółowo omówili problemy związane z
nietrzeźwymi na terenie miasta, a także procedurę zakładania niebieskiej karty.
Poruszono
także temat nocnego dyżuru policji, komendant Małgorzata Trzybińska
wyjaśniła, że dyżur pełni komisariat w Luboniu, w Puszczykowie m.in. ze względu
na liczbę mieszkańców, nie jest to możliwe.
O
godzinie 19:30 przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska zarządziła 15 minut
przerwy.
O
godzinie 19:45 wznowiono obrady. Na posiedzenie nie wrócił radny Jakub
Musiał.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska przeprowadziła głosowanie nad projektem
uchwały w sprawie Miejskiego Programu Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok
2018 (druk nr 286).
Wynik
głosowania: „za"- 7 głosów, „przeciw"- 0, „wstrzymało
się"- 0.
Projekt
uchwały został zaopiniowany pozytywnie.
Ad 3. Zaopiniowanie
rocznego programu współpracy Miasta Puszczykowa z organizacjami pozarządowymi
oraz podmiotami pożytku publicznego na rok 2018.
Pani
Katarzyna Nowak-Śronek przedstawiła projekt uchwały, wyjaśniła, że jest
on zgodny z ustawą oraz dodała, że Stowarzyszenie Nasze Puszczykowo
złożyło wniosek dotyczący określenia priorytetowych obszarów współpracy Miasta tj.
o rozszerzenie o obszary porządku i bezpieczeństwa publicznego a także ekologii
i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska przeprowadziła głosowanie nad projektem
uchwały w sprawie rocznego programu współpracy Miasta
Puszczykowa z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami pożytku publicznego
na rok 2018 (druk nr 280).
Wynik
głosowania: „za"- 7 głosów, „przeciw"- 0, „wstrzymało
się"- 0.
Projekt
uchwały został zaopiniowany pozytywnie.
Ad 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w
sprawie powołania członka Komisji Mieszkaniowej.
Nie rozpatrzono.
Ad 5. Sprawy bieżące
Odpowiadając
na pytanie radnej Małgorzaty Hempowicz, strażnik miejski Wojciech
Grabosz wyjaśnił, że w przypadku odebrania zgłoszenia o spalaniu śmieci,
strażnicy kontrolują posesję i jeśli zajdzie taka potrzeba upominają
właściciela, mogą też wystawić mandat.
Radny
Maciej Krzyżański zapytał o czujnik zanieczyszczeń powietrza na rynku.
Burmistrz
Andrzej Balcerek odpowiedział, że została już podpisana umowa i na
terenie miasta zostaną rozmieszczone trzy czujniki.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska zapytała, ile wniosków o dopłatę do wymiany pieców
wpłynęło.
Burmistrz
Andrzej Balcerek odpowiedział, że na obecną chwilę podpisane zostały
trzy decyzje dla osób fizycznych.
O
godzinie 20:20 przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska zakończyła
posiedzenie komisji.
/-/
Katarzyna Szykulska
Protokolant
Protokół nr 10/2017 wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Społecznych Rady Miasta Puszczykowa oraz Komisji Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Rady Powiatu Poznańskiego, które odbyło się w d
OB.0012.5.10.2017
Godz.
rozpoczęcia: 11:00
Godz.
zakończenia: 14:05
Ad 1. Otwarcie posiedzenia.
Przewodnicząca
Komisji Spraw Społecznych Rady Miasta Puszczykowa Elżbieta Bijaczewska oraz
przewodniczący Komisji Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Rady Powiatu
Poznańskiego Marek Lis, otworzyli wspólne posiedzenie Komisji (usprawiedliwiona
nieobecność radnych Małgorzaty Hempowicz oraz Alfredy Brączkowskiej).
Listy
obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Ad 2. Przedstawienie
porządku obrad.
Porządek
obrad posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia.
- Przedstawienie
porządku obrad.
- Przyjęcie
protokołu z ostatniego posiedzenia Komisji.
- Wizyta w
Środowiskowym Domu Samopomocy - Dom Pomocy Maltańskiej w Puszczykowie.
- Informacja o
kierunkach rozwoju i funkcjonowania Szpitala w Puszczykowie.
- Sprawy
bieżące, wolne głosy i wnioski.
- Zamknięcie
posiedzenia Komisji.
Ad 3. Przyjęcie
protokołu z ostatniego posiedzenia Komisji.
Komisja
Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Rady Powiatu Poznańskiego przyjęła
protokół z 19 września 2017 r.
Ad 4. Wizyta w Środowiskowym Domu Samopomocy - Dom Pomocy Maltańskiej w Puszczykowie.
Przewodnicząca
Komisji Spraw Społecznych Elżbieta Bijaczewska poinformowała, że Dom powstał w lipcu 2000 roku i obecnie ma 25 uczestników i 2
osoby na pół „etatu", (3 osoby z Lubonia, 11 osób z Puszczykowa i 13 osób
z gminy Mosina). Ponadto przewodnicząca wyjaśniła, że w ubiegłym roku na utrzymanie Domu przeznaczono 426 tys. zł, a w tym roku jest to 380 tys. zł, jest to zadanie rządowe ale również gminy pomagają
i dopłacają do działalności.
Następnie
Pan Jerzy Pelowski, Kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy przedstawił
działalność placówki, poinformował o kosztach ponoszonych przez uczestników
terapii oraz o rodzajach prowadzonych warsztatów.
Pan
Jerzy Pelowski odpowiedział też na pytania radnych obydwu Komisji
informując m.in., że koszt jednego posiłku to 6,80 zł, poinformował też, że
uczestnicy warsztatów sami dbają o czystość budynku, jedna osoba jest
zatrudniona do sprzątania na pół etatu.
Głos
zabrał też Burmistrz Puszczykowa Andrzej Balcerek, który zapewnił o dalszym
wsparciu dla Domu ze strony miasta Puszczykowa i podkreślił dobrą współpracę ze
starostwem. Następnie członkowie obydwu Komisji oraz goście zwiedzili Środowiskowy
Dom Samopomocy.
Ad 5. Informacja o
kierunkach rozwoju i funkcjonowania Szpitala w Puszczykowie.
Przewodnicząca
Komisji Spraw Społecznych Rady Miasta Puszczykowa Elżbieta Bijaczewska oraz
przewodniczący Komisji Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Rady Powiatu
Poznańskiego Marek Lis, o godzinie 12:35 wznowili
posiedzenie Komisji w Szpitalu w Puszczykowie.
Prowadzenie
objął Starosta Poznański Jan Grabkowski, który przedstawił prezentację
dotyczącą sytuacji finansowej Spółki Szpital w Puszczykowie.
Następnie
Prezes Szpitala w Puszczykowie Ewa Wieja omówiła bieżące potrzeby
szpitala oraz zdefiniowała przyszłe potrzeby i planowane inwestycje.
Ad 6. Sprawy bieżące,
wolne głosy i wnioski.
Przewodnicząca
Komisji Spraw Społecznych Rady Miasta Puszczykowa Elżbieta Bijaczewska
powiedziała, że dobrym pomysłem jest organizacja świątecznej i nocnej pomocy
doraźnej w szpitalu oraz dodała, że zarówno wygląd szpitala, jak i
przyjazna kadra sprawiają bardzo dobre wrażenie.
Następnie
dyskutowano nad planami związanymi z blokiem przyszpitalnym i parkingiem.
Ad 7. Zamknięcie
posiedzenia Komisji.
O godzinie 14:05 przewodnicząca
komisji Spraw Społecznych Rady Miasta Puszczykowa Elżbieta Bijaczewska i
przewodniczący Komisji Polityki
Społecznej i Ochrony Zdrowia Rady Powiatu Poznańskiego Marek Lis zakończyli posiedzenie komisji.
Starosta
Poznański Jan Grabkowski zaprosił do zwiedzania Szpitala.
/-/ Katarzyna Szykulska
Protokolant
Protokół nr 9/2017 posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, które odbyło się w dniu 21 września 2017 r. w sali konferencyjnej w hali widowiskowo-sportowej, ul. Podgórna 21
OB.0012.5.9.2017
Godz. rozpoczęcia:
17:00
Godz.
zakończenia: 19:25
Tematy:
1. Omówienie
gospodarki odpadami oraz utrzymania czystości na terenie Miasta Puszczykowa.
2. Przedstawienie
zmian w świadczeniach 2017-2018 w zakresie:
3. Informacja
na temat profilaktycznego programu szczepień przeciwko grypie dla mieszkańców
Puszczykowa finansowanego przez Powiat Poznański.
4. Sprawy
bieżące.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta Bijaczewska powitała gości
i radnych; obecnych 5 radnych (chwilowa nieobecność radnej Alfredy
Brączkowskiej oraz usprawiedliwiona nieobecność radnej Małgorzaty
Hempowicz oraz radnego Jana Łagody).
Listy obecności
radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Ad 1. Omówienie
gospodarki odpadami oraz utrzymania czystości na terenie Miasta Puszczykowa.
Prezes Związku Międzygminnego Centrum Zagospodarowania Odpadów
„Selekt" Dorota Lew-Pilarska przedstawiła informacje na temat gospodarki
odpadami oraz utrzymania czystości na terenie Miasta Puszczykowa.
O godzinie 17:17 do obradujących dołączyła radna Alfreda
Brączkowska (obecnych 6 radnych).
O godzinie 17:27
posiedzenie opuściła radna Agata Wójcik (obecnych 5 radnych).
Radny Maciej Krzyżański zgłosił, że otrzymywane przez
mieszkańców brązowe worki na bioodpady są za małe oraz zapytał, czy możliwa
jest ich zmiana na większe i trwalsze, np. takie jak używane przez Związek
Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej" (GOAP).
Pani Dorota Lew-Pilarska poinformowała, że nie posiada szczegółowej
wiedzy na temat funkcjonowania GOAP oraz czy stosowane przez GOAP worki są
biodegradowalne. Zdaniem pani Doroty Lew-Pilarskiej problem nie jest rozmiar
i wytrzymałość worka na odpady biodegradowalne, a jego właściwe użytkowanie. Worki
dostarczane mieszkańcom przez CZO „Selekt" spełniają wszystkie wymogi dla tego
typu produktu, w konsekwencji czego już w momencie otworzenia zaczynają
ulegać rozkładowi. Pani Dorota Lew-Pilarska dodała, że w najbliższym
czasie poprosi o publikację w lokalnej prasie artykułów dotyczących
właściwej segregacji odpadów.
Radny Łukasz Grzonka powiedział, że niezależnie od
przedstawionej argumentacji, jego zdaniem worki są za słabe oraz za małe; nie
wytrzymują napełnienia świeżo skoszoną trawą oraz przeniesienia z ogrodu
przed dom. Innym problemem zgłoszonym przez radnego Łukasza Grzonkę był
fakt, że gospodarstwa domowe otrzymują różną ilość worków, w jego osobistym
przypadku niewystarczającą.
Pani Dorota Lew-Pilarska powiedziała, że w razie posiadania
niewystarczającej liczby worków na odpady segregowane, mieszkańcy mają
możliwość pobrania dodatkowych sztuk w Urzędzie Miejskim lub w Punkcie
Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Podczas odbierania odpadów sprzed
posesji mieszkańców wydawana jest zawsze taka sama ilość nowych worków, ile pełnych
worków z odpadami zostało oddanych. Ponadto, mieszkańcy Puszczykowa mają
możliwość samodzielnego wywiezienia wytworzonych odpadów do PSZOK.
Przedstawiciel firmy FB Serwis S.A. Marcin Szczepaniak
dodał do wypowiedzi przedmówczyni, że każdy mieszkaniec, który zgłosi osobom odbierającym
śmieci zapotrzebowanie na większą liczbę worków, otrzyma ją.
Pani Dorota Lew-Pilarska poinformowała, że gminy Tarnowo
Podgórne, Rokietnica oraz Mosina postanowiły wystąpić ze Związku Międzygminnego
CZO „Selekt".
Pani Dorota Lew-Pilarska odpowiedziała na pytanie radnego Tomasza
Potockiego, że w przypadku nieposiadania wystarczającej ilości worków,
mieszkańcy mogą wystawiać przed nieruchomość odpady zbierane selektywnie w
workach przeźroczystych, tak aby ich zawartość była dobrze widoczna i łatwa do
zidentyfikowania. Oczywiście, taka możliwość nie dotyczy bioodpadów, dla
których przeznaczone są specjalne biodegradowalne worki w kolorze bromowym.
Pan Marcin Szczepaniak odpowiedział na pytanie radnego Tomasza
Potockiego, że zasada jest odbierane odpadów sprzed posesji mieszkańców. W
tym roku został umożliwiony odbiór
odpadów bezpośrednio z terenu posesji, po uprzednim zgłoszeniu takiej chęci
firmie wywozowej przez właściciela nieruchomości. Pan
Marcin Szczepaniak dodał, że dotychczas od mieszkańców Puszczykowa wpłynęło
kilkanaście wniosków dot. odbioru odpadów sprzed posesji i wszystkie z
nich zostały rozpatrzone pozytywnie.
Burmistrz Andrzej Balcerek odpowiedział na pytanie radnego Macieja
Krzyżańskiego, że planowane jest powstanie punkt zbiórki elektrośmieci w
Puszczykowie w 2018 roku. Pierwotnie punkt ten miał zostać uruchomiony w roku
2017, jednak wskazana lokalizacja przy ul. Poznańskiej, na wysokości
sklepu „Społem" PSS Puszczykowo, nie została pozytywnie oceniona przez Starostę
Poznańskiego.
Radny Maciej Krzyżański powiedział, że jest zadowolony ze
sposobu działania „Selektu" oraz firmy FB Serwis S.A. Obecny harmonogram wywozu
odpadów, kalendarz selekcjonera oraz „Eco Harmonogram" stanowią przyjazną formę
informowania mieszkańców o terminach i sposobie wywozu odpadów.
Pani Dorota Lew-Pilarska powiedziała, że „Eco Harmonogram" jest
nową usługą skierowaną do mieszkańców gmin wchodzących w skład Związku Międzygminnego
CZO „Selekt". „Eco Harmonogram" to darmowa aplikacja mobilna, która umożliwia
łatwy dostęp do aktualnego harmonogramu wywozu odpadów oraz do różnego rodzaju
dodatkowych informacji i powiadomień związanych z odpadami.
Przedstawiciel firmy FB Serwis S.A. Tomasz Buszkiewicz powiedział,
że dezynfekcje pojemników posiadanych przez mieszkańców odbyły się w bieżącym
roku w kwietniu oraz we wrześniu. Usługa mycia i dezynfekcji pojemników dotyczyła
tylko tych nieruchomości, których właściciele zgłosili chęć uczestnictwa firmie
wywozowej FB Serwis S.A. Informacja o możliwości skorzystania z tej usługi
została zamieszczona w harmonogramie wywozu odpadów oraz w kalendarzu
selekcjonera.
Pani Dorota Lew-Pilarska zapewniła, że dezynfekcje
pojemników posiadanych przez mieszkańców, będą wykonywane cyklicznie, dwa razy
w roku i każdy mieszkaniec Puszczykowa, po uprzednim zgłoszeniu chęci udziału,
będzie miał możliwość skorzystania z tej oferty.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska poprosiła, żeby w przyszłości,
przed wprowadzeniem nowych ofert dla mieszkańców, przeprowadzać kampanie
informacyjne.
O godzinie 18:01 przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska
ogłosiła przerwę, która trwała do godziny 18:17.
Ad 2.
Przedstawienie zmian w świadczeniach 2017-2018 w zakresie świadczeń
wychowawczych (500+) oraz świadczeń rodzinnych.
Pani Ewa Rauhut z Działu Świadczeń Socjalnych Miejskiego
Ośrodka Pomocy Społecznej przedstawiła prezentację multimedialną dotyczącą świadczenia
wychowawczego 500+
oraz zmian w okresie świadczeniowym 2017/2018.
Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Karol
Majewski odpowiedział na pytanie przewodniczącej Elżbiety Bijaczewskiej,
że liczba mieszkańców Puszczykowa przebywających w Domach Pomocy
Społecznej w bieżącym roku pozostała bez zmian w stosunku do roku ubiegłego.
Ad
3. Informacja na temat profilaktycznego programu szczepień przeciwko grypie dla
mieszkańców Puszczykowa finansowanego przez Powiat Poznański.
Radna Elżbieta Czarnecka przedstawiła informację
na temat profilaktycznego programu szczepień przeciwko grypie dla mieszkańców
Puszczykowa finansowanego przez Powiat Poznański oraz zaznaczyła, że zainteresowanie
programem jest bardzo wysokie.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska poinformowała,
że przedstawione działania są realizowane dzięki funduszom programu
profilaktyki zdrowotnej Powiatu Poznańskiego. W ramach przeznaczonych na ten
cel funduszy Powiat Poznański zakupił w bieżącym roku ok. 3 tys. szczepionek,
przeznaczonych dla mieszkańców powiatu.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska zaproponowała,
żeby rozważyć rozpoczęcie podobnej akcji ze środków budżetu Miasta Puszczykowa.
Program cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, w ubiegłym roku z
bezpłatnych szczepień przeciwko grypie skorzystało 119 mieszkańców, natomiast
w bieżącym roku na potrzeby mieszkańców Puszczykowa zabezpieczono 194
szczepionki.
Ad 4. Sprawy bieżące.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska
przypomniała, że w najbliższą sobotę
23 września br. na terenie Szpitala w Puszczykowie odbędzie się „Biała Sobota",
podczas której mieszkańcy powiatu poznańskiego będą mogli skorzystać z
bezpłatnych badań. Przewodnicząca Elżbieta
Bijaczewska przekazała również zaproszenie na bezpłatną konferencję pn.
„Stop urazom i wypadkom wśród seniorów", która odbędzie się 24 listopada br. w
Starostwie Powiatowym w Poznaniu.
Mieszkaniec Kazimierz Jabłoński poinformował,
że wraz z panem Mariuszem Szafrańskim mieszkają w bliskim
sąsiedztwie Szkoły Podstawowej nr 2, na terenie której został wybudowany, w ramach
pierwszego puszczykowskiego budżetu obywatelskiego, plac zabaw. Od momentu uruchomienia
placu zabaw standard życia mieszkańców sąsiednich nieruchomości znacznie się pogorszył.
Szkoła nie ogrodziła swojego terenu, co umożliwia dzieciom i młodzieży przechodzenie,
w trakcie zajęć, na sąsiednie posesje. Zwiększeniu uległ również hałas, generowany
przez nowy plac zabaw. Z placu zabaw, oprócz dzieci, korzysta również młodzież,
a sam plac pozostaje otwarty nawet do godziny 21:00.
Mieszkaniec Mariusz Szafrański zaznaczył, że do
momentu wybudowania nowego placu zabaw sąsiedztwo Szkoły Podstawowej nr 2 nie
było aż tak dokuczliwe. Poprzednio z boiska korzystała wyłącznie młodzież
szkolna i nie dłużej niż do godziny 16:00. Obecnie hałas utrzymuje się do
późnych godzin wieczornych. Pan Mariusz Szafrański zaproponował, wykonanie
ogrodzenia szkoły w porozumieniu z sąsiadami i z uwzględnieniem ich sugestii.
Burmistrz Andrzej Balcerek poinformował, że
odbył już spotkanie z przedmówcami, podczas którego przedstawiono mu problem. Plac
zabaw został wybudowany ze środków pochodzących z budżetu obywatelskiego, z
inicjatywy Rady Rodziców Szkoły Podstawowej nr 2, mieszkańców i uczniów.
Inwestycja została zlokalizowana na gruncie miejskim.
Radna Elżbieta Czarnecka zapytała, czy
nadmierny hałas generowany przez zainstalowane urządzenia wynika z ewentualnych
uszkodzeń, albo błędów konstrukcyjnych oraz zaproponowała przeprowadzenie
kontroli wyposażenia placu zabaw.
Burmistrz Andrzej Balcerek odpowiedział
radnej Elżbiecie Czarneckiej, że zakupione wyposażenia placu zabaw
posiada niezbędne atesty i spełnia normy dotyczące urządzeń tego typu.
Realizacja inwestycji zakończyła się w bieżącym roku.
Burmistrz Andrzej Balcerek poprosił
mieszkańców o wystosowanie i złożenie w Urzędzie Miejskim pisma, w którym
przedstawią konkretne propozycje i oczekiwania dotyczące zgłoszonego problemu.
O godzinie
19:25 przewodnicząca Elżbieta
Bijaczewska zakończyła posiedzenie komisji.
/-/ Kamila Bartkiewicz
protokolant
Protokół nr 7/2017 posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, które odbyło się w dniu 12 czerwca 2017 r. w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Puszczykowie, ul. Podleśna 4
OB.0012.5.7.2017
Godz. rozpoczęcia:
17:07
Godz.
zakończenia: 18:40
Tematy:
-
Analiza sprawozdania rocznego z wykonania
budżetu Miasta za rok 2016 w zakresie działań komisji oraz zapoznanie się
ze sprawozdaniem finansowym wraz z wnioskiem Komisji Rewizyjnej
w sprawie absolutorium dla Burmistrza oraz opinią Regionalnej Izby
Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu i wniosku Komisji
Rewizyjnej w sprawie absolutoriom dla Burmistrza.
-
Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawach:
-
rozpatrzenia
i zatwierdzenia sprawozdania finansowego Miasta Puszczykowa za 2016 rok wraz ze
sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta Puszczykowa za 2016 rok (druk nr 236),
-
udzielenia
absolutorium dla Burmistrza Miasta Puszczykowa ztytułu wykonania budżetu
Miasta za 2016 rok (druk nr 237),
-
uchwalenia
założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla
Miasta Puszczykowa (druk nr 239).
-
Sprawy bieżące.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta Bijaczewska powitała gości
i radnych; obecnych 6 radnych (usprawiedliwiona nieobecność radnej Elżbiety
Czarneckiej i radnego Jana Łagody).
Listy obecności
radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Ad 1. Analiza
sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Miasta za rok 2016 w zakresie działań
komisji oraz zapoznanie się ze sprawozdaniem finansowym wraz z wnioskiem
Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium dla Burmistrza oraz opinią
Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu i wniosku
Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutoriom dla Burmistrza.
Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Karol Majewski
odpowiedział na pytanie przewodniczącej Elżbiety Bijaczewskiej, że nie
zatrudniania się osób do prowadzenia Miejskiego Klubu Seniora. Koszty związane
z jego utrzymaniem wynikają, np. z ponoszenia opłat za sprzątanie obiektu.
Skarbnik Piotr Łoździn odpowiedział na pytanie
przewodniczącej Elżbiety Bijaczewskiej, że pozytywnie ocenione przez
komisję konkursową wnioski dot. dotacji dla NGO otrzymały dofinansowanie. Skarbnik
Piotr Łoździn dodał, że nie w każdym przypadku przyznana kwota dofinasowania
była równa wnioskowanej.
Pan Karol Majewski odpowiedział na pytanie radnej Małgorzaty
Hempowicz, że koszty związane z pobytem mieszkańców Puszczykowa w domach
pomocy społecznej są częściowo pokrywane z ich świadczeń rentowych lub emerytalnych.
Pozostałą do zapłaty kwotę pokrywają osoby zobowiązane. Jeżeli nie została
wskazana osoba zobowiązana, to koszty te pokrywane są z budżetu miasta.
Ad 2. Zaopiniowanie projektów uchwał w
sprawach:
Skarbnik
Piotr Łoździn przedstawił projekt
uchwały w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego Miasta
Puszczykowa za 2016 rok wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta
Puszczykowa za 2016 rok (
druk nr 236).
Przewodniczący Komisji Elżbieta
Bijaczewska przeprowadził głosowanie nad projektem uchwały
w sprawie rozpatrzenia i
zatwierdzenia sprawozdania finansowego Miasta Puszczykowa za 2016 rok wraz ze
sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta Puszczykowa za 2016 rok (druk nr 236).
Wynik głosowania: „za"- 5 głosów, „przeciw"- 0,
„wstrzymało się"- 1.
Projekt
uchwały został zaopiniowany pozytywnie.
Skarbnik
Piotr Łoździn przedstawił projekt
uchwały w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Miasta Puszczykowa z
tytułu wykonania budżetu Miasta za 2016 rok (
druk nr 237).
Przewodniczący Komisji Elżbieta Bijaczewska
przeprowadził głosowanie nad projektem uchwały w sprawie udzielenia
absolutorium dla Burmistrza Miasta Puszczykowa z tytułu wykonania budżetu
Miasta za 2016 rok (druk nr 237).
Wynik
głosowania: „za"- 5 głosów, „przeciw"- 0, „wstrzymało się"- 1.
Projekt uchwały został zaopiniowany pozytywnie.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński poinformował,
że autor „Projektu założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną
i paliwa gazowe dla Miasta Puszczykowa" niestety nie mógł w dniu dzisiejszym
dotrzeć na posiedzenie komisji. Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński
przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia założeń do planu zaopatrzenia
w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Miasta Puszczykowa (
druk nr
239 wraz z
załącznikiem do druku oraz
zał. nr 1 do planu,
zał. nr 2 do planu,
zał. nr 3 do planu,
zał. nr 4 do planu,
zał. nr 5 do planu i
zał. nr 6 do
planu) oraz dodał, że temat zostanie szczegółowo przedstawiony przez autora na
posiedzeniu Komisji Budżetu i Rozwoju Miasta w dniu 19.06 br.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska, poinformowała,
że w związku z zaistniałą sytuacją projekt
uchwały nie zostanie w dniu dzisiejszym zaopiniowany, a członkowie komisji będą
mieli możliwość zadania pytań na posiedzeniu Komisji
Budżetu i Rozwoju Miasta w dniu 19.06 br.
Ad 3. Sprawy bieżące.
Prezes
Ochotniczej Straży Pożarnej Gniewko Niedbała przedstawił sprawozdanie dot.
interwencji podjętych przez strażaków OSP w maju i czerwcu:
5.05 - wezwanie
do wypadku samochodu osobowego przy ul. Wysokiej (na wysokości cmentarza),
14.05 - wezwanie
do pożaru domu przy ul. Poznańskiej,
20.05 - pomoc
przy poszukiwaniu zaginionej osoby przez Komisariat Policji w Luboniu,
27.05 - wezwanie
do zlikwidowania gniazda szerszeni przy ul. Fiedlera,
27.05 - wezwanie
do zlikwidowania gniazda szerszeni przy ul. Niezłomnych,
30.05 -
interwencja po burzy, w trakcie której doszło do powalenia drzewa przy ul.
Wysokiej,
30.05 -
interwencja po burzy, w trakcie której doszło do złamania gałęzi drzewa przy ul.
Wczasowej,
31.05 -
interwencja po burzy, w trakcie której doszło do złamania gałęzi drzewa przy
ul. Reymonta,
31.05 -
interwencja po burzy, w trakcie której doszło do przechylenia sosny nad ścieżką
rowerową na terenie sportowo-rekreacyjnym przy ul. Kościelnej 7,
6.06 - interwencja
po burzy, w trakcie której duży konar drzewa powalił się na budynek gospodarczy
przy ul. Kochanowskiego,
9.06 -
interwencja po burzy, w trakcie której doszło do złamania gałęzi drzewa przy
ul. Strażackiej,
11.06 - wezwanie
do awarii wynikającej z przegrzania instalacji centralnego ogrzewania, służącej
do podgrzewania wody, przy ul. Krańcowej.
Pan Gniewko
Niedbała dodał, że strażacy OSP zabezpieczali Dni Puszczykowa w dniu 10.06 br. na terenie sportowo-rekreacyjnym
przy ul. Kościelnej 7.
Przedstawiciel
Komisariatu Policji Piotr Burkowski poinformował, że pracownicy
Komisariatu Policji cyklicznie realizują programy edukacyjne oraz porady
prewencyjne w puszczykowskich szkołach, które dotyczą m.in. cyberprzemocy,
dopalaczy oraz bezpieczeństwa w czasie ferii i wakacji. Pan Piotr Burkowski
opowiedział o aplikacji internetowej - Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa,
która służy do anonimowego wskazywania na mapie miejsc, w których dochodzi do
niebezpiecznych sytuacji, np. przekraczania prędkości.
Pan Gniewko
Niedbała poinformował, że w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego
w Puszczykowie pojawiło się ogłoszenie dot. możliwości składania ofert w
przetargu dot. budowy budynku OSP w Puszczykowie.
Pan Gniewko Niedbała
odpowiedział na pytanie Elżbiety Bijaczewskiej, że OSP zrzesza 80 osób
oraz dodał, że przeszkolenie nowych ochotników, zanim zaczną uczestniczyć w
akcjach, trwa ok. roku.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński poprosił radnych o
zastanowienie się nad przyszłością bezpłatnej komunikacji publicznej w Puszczykowie.
Jedną z rozważanych opcji jest utrzymanie dotychczasowych zasad jej
funkcjonowania i ogłoszenie przetargu publicznego na realizacje zadania w
przyszłym roku. Inną możliwością jest przekazanie zadania do realizacji Zakładowi
Usług Komunalnych w Mosinie. Procedura nie wymaga przeprowadzenia przetargu, a
takie rozwiązanie dawałoby możliwość stworzenia w przyszłości nieodpłatnej
komunikacji na terenie Puszczykowa oraz Mosiny.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński odpowiedział radnemu Tomaszowi
Potockiemu, że oba zaproponowane warianty zakładają przeznaczenie takiej
samej kwoty na realizacje tego zadania.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński odpowiedział na pytanie
radnego Macieja Krzyżańskiego, że zgodnie z rozporządzeniem w sprawie
szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów
konieczne będzie wprowadzenie nowych zasad segregacji odpadów. Do 2021 roku
każdy z mieszkańców będzie musiał wyposażyć się w brązowy pojemnik na odpady
biodegradowalne (bioodpady).
O godzinie
18:40 przewodnicząca Elżbieta
Bijaczewska zakończyła posiedzenie komisji.
/-/ Kamila Bartkiewicz
protokolant
Protokół nr 5/2017 posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, które odbyło się w dniu 18 maja 2017 r. w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Puszczykowie, ul. Podleśna 4
OB.0012.5.5.2017
Godz. rozpoczęcia: 17:05
Godz. zakończenia: 18:45
Tematy:
-
Działania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
na rzecz poprawy warunków życia mieszkańców powiatu poznańskiego w
zakresie pomocy społecznej oraz pomocy osobom niepełnosprawnym.
-
Sprawy bieżące.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska powitała gości i radnych; obecnych 8 radnych.
Listy obecności radnych i gości
stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Ad 2. Sprawy bieżące
Komendant Straży Miejskiej Dariusz Borowski odpowiedział na
pytanie przewodniczącej Elżbiety Bijaczewskiej, że strażnicy miejscy nie
posiadają uprawnień do zatrzymywania pojazdów w ruchu oraz nie mogą kontrolować
prędkości samochodów przejeżdżających przez Puszczykowo.
Radna Elżbieta Czarnecka poprosiła komendanta Dariusza
Borowskiego o oddelegowanie strażników miejskich do nadzorowania ruchu
pojazdów na skrzyżowaniu ul. 3 Maja, ul. Cyryla Ratajskiego i ul. Nadwarciańskiej.
Komendant Dariusz Borowski odpowiedział radnej Elżbiecie
Czarneckiej, że obowiązkiem inwestora jest prawidłowe oznakowanie
inwestycji i to wymaganie zostało spełnione. Strażnicy nie mogą informować
każdego kierowcy, który postanowi pojechać ul. Wczasową, że przejazd kolejowy
w Puszczykowie,
w związku z prowadzoną modernizacją linii kolejowej E-59, został zamknięty.
Zdaniem komendanta Dariusza Borowskiego każdy kierowca powinien zwrócić
uwagę na oznaczenie pionowe drogi.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński odpowiedział na pytanie
radnej Alfredy Brączkowskiej, że przekazywane przez inwestora informacje
o planowanych zamknięciach przejazdów kolejowych w Puszczykowie oraz
Puszczykówku są niezwłocznie zamieszczane na stronie internetowej Urzędu
Miejskiego.
Ad 1. Działania
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie na rzecz poprawy warunków życia mieszkańców
powiatu poznańskiego w zakresie pomocy społecznej oraz pomocy osobom
niepełnosprawnym.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska przedstawiła prezentację multimedialną dotyczącą działania
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie na rzecz poprawy warunków życia mieszkańców
powiatu poznańskiego w zakresie pomocy społecznej oraz pomocy osobom
niepełnosprawnym (
prezentacja stanowi załącznik do protokołu).
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska odpowiedziała na pytanie radnego Tomasza
Potockiego, że podstawowym warunkiem jaki muszą spełnić kandydaci na
rodzinę zastępczą jest niekaralność, następnie kandydaci są poddawani testom
psychologicznym oraz uczestniczą w dedykowanym im kursie. Zdarza się, że w
trakcie lub po zakończeniu procedury przygotowawczej kandydaci na rodziny zastępcze
rezygnują.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska odpowiedziała na pytanie radnej Małgorzaty
Hempowicz, że rodziny zastępcze są kontrolowane przez koordynatora rodziny,
który weryfikuje ich funkcjonowanie oraz może dokonywać niezapowiedzianych
wizyt.
O godzinie 17:30 radna Agata Wójcik opuściła posiedzenie komisji
(obecnych 7 radnych).
Mieszkanka Nina Kubzdela
zapytała o sens finansowania kursów prawa jazdy dla osób przebywających w
rodzinach zastępczych.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska
odpowiedziała, że osoby przebywające w rodzinach zastępczych wybierają kursy, w
których chcą uczestniczyć, np. kurs prawa jazdy kat. B, kurs wózków widłowych
oraz inne, które ułatwią im późniejsze poszukiwanie pracy i usamodzielnianie
się.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska
odpowiedziała na pytanie radnej Małgorzaty Hempowicz, że celem PCPR jest
ograniczenie liczby placówek wychowawczych i stworzenie w ich miejsce
zawodowych rodzin zastępczych. Takie rozwiązanie jest tańsze a zarazem stwarza
lepsze możliwości rozwoju dzieci, które muszą w nich przebywać.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska
odpowiedziała na pytanie radnej Elżbiety Czarneckiej, że osoba
posiadająca czasowe orzeczenie o niepełnosprawności może korzystać z pomocy Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Ad 2. Sprawy
bieżące (kontynuacja).
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński poprosił radnych o wyrażenie
opinii na temat możliwości dotowania jedynego w Puszczykowie żłobka „Kotki Dwa".
Proponowana dopłata miałaby wynosić 200 zł do pobytu 1 dziecka mieszkającego w
Puszczykowie w puszczykowskim żłobku.
O godzenie 18:30 radna Alfreda
Brączkowska opuściła posiedzenie komisji (obecnych 6 radnych).
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska powiedziała, że osobiście kontaktowała
się z panią Moniką Błoch-Gołębiowską właścicielką żłobka „Kotki Dwa". Obecnie czesne
wynosi 1.000 zł, w żłobku znajdują się 24 miejsca i uczęszcza do niego tylko 1
dziecko mieszkające w Puszczykowie. Zdaniem przewodniczącej Elżbiety
Bijaczewskiej warto zaprosić panią Moniką Błoch-Gołębiowską na posiedzenie
komisji, żeby poznać jej zdanie w tym temacie.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński powiedział, że przedstawiona
propozycja stanowi odpowiedź na pisma mieszkańców, które wpłynęły w ostatnim
czasie do Urzędu Miejskiego.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska poprosiła o przygotowanie
projektu uchwały w sprawie udzielenia dotacji dla puszczykowskiego żłobka, w
celu zmniejszenia czesnego dzieci mieszkających w Puszczykowie.
O godzinie 18:45 przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska
zakończyła posiedzenie komisji.
/-/ Kamila Bartkiewicz
protokolant
Protokół nr 4/2017 posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, które odbyło się w dniu 27 kwietnia 2017 r. w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Puszczykowie, ul. Podleśna 4
OB.0012.5.4.2017
Godz. rozpoczęcia: 17:00
Godz. zakończenia: 18:28
Tematy:
- Ocena zasobów pomocy społecznej za rok 2016 - Pan
Karol Majewski, kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Puszczykowie.
- Sprawozdanie z działalności Komisariatu Policji w
Puszczykowie - Pan Tomasz Maćkowiak, Komendant Policji w Puszczykowie.
- Sprawy bieżące.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska powitała gości i radnych; obecnych 7 radnych (usprawiedliwiona
nieobecność radnej Małgorzaty Hempowicz).
Listy obecności radnych i gości
stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Ad 1. Ocena zasobów pomocy społecznej za rok 2016 - Pan
Karol Majewski, kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Puszczykowie.
Pan
Karol Majewski odpowiedział na pytanie radnej Agaty Wójcik, że w
związku z przeprowadzoną waloryzacją świadczenie pielęgnacyjne od 1 stycznia
2017 r. wynosi 1406 zł. Wysokość świadczenia pielęgnacyjnego wzrasta co roku.
O godzinie 17:33 posiedzenie
komisji opuściła radna Agata Wójcik (obecnych 6 radnych).
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska opowiedziała o programie „Senior-WIGOR" oraz
zasugerowała możliwość skorzystania z programu przez MOPS. Celem strategicznym programu
jest wsparcie seniorów poprzez dofinansowanie działań jednostek samorządu
terytorialnego w rozwoju na ich terenie sieci Dziennych Domów „Senior-WIGOR".
Pan
Karol Majewski odpowiedział na pytanie radnej Elżbiety Czarneckiej,
że w 2016 roku w domach pomocy społecznej przebywało 18 mieszkańców
Puszczykowa.
Pan
Karol Majewski odpowiedział na pytanie radnej Alfredy Brączkowskiej,
że dodatek mieszkaniowy jest wyliczany na podstawie dochodu wnioskodawcy oraz kosztów
wynajmu lokalu mieszkalnego. Dodatki są przyznawane na pół roku i przy
każdorazowym złożeniu wniosku rozpatrywana jest aktualna sytuacja materialna
wnioskodawcy.
Pan
Karol Majewski odpowiedział na pytanie przewodniczącej Elżbiety
Bijaczewskiej, że w tzw. „hotelu pielęgniarskim" zamieszkuje 15
osób otrzymujących dodatek mieszkaniowy. Ogółem przyznano 132 dodatki
mieszkaniowe na kwotę 43.766,00 zł.
Pan
Karol Majewski odpowiedział na pytanie radnej Elżbiety Czarneckiej,
że pomocą społeczną z tytułu bezdomności jest objętych 11 mieszkańców
Puszczykowa.
Pan
Karol Majewski odpowiedział na pytanie radnego Jakuba Musiała, że
funkcjonariusze Policji mają obowiązek, na wniosek kierownika MOPS, asystować podczas
przeprowadzania wywiadów. Ponadto pracownicy MOPS są wyposażeni w tzw. „napadówki".
„Napadówki" to urządzenia (piloty) wyposażone w specjalny przycisk, którego
naciśniecie, bez wywoływania głośnego alarmu, wzywa na miejsce grupę patrolową
agencji ochrony. „Napadówka" może zostać wykorzystana, kiedy pracownik MOPS poczuję
się zagrożony przez agresywnie zachowującego się klienta.
Ad 2. Sprawozdanie z działalności Komisariatu Policji w
Puszczykowie - Pan Tomasz Maćkowiak, Komendant Policji w Puszczykowie.
Komendant Policji
Tomasz Maćkowiak
przedstawił sprawozdanie z działalności Komisariatu Policji w
Puszczykowie w formie dwóch prezentacji multimedialnych. Prezentacje obejmują okres
od stycznia od maja 2016 r. oraz
cały rok 2016 i przedstawiają dane dot. Puszczykowa na tle pozostałych gmin powiatu poznańskiego (prezentacje stanowią załącznik do
protokołu).
Komendant Straży Miejskiej Dariusz Borowski
odpowiedział na pytanie radnego Jana Łagody, że pracownicy Straży
Miejskiej posiadają dostęp do Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa oraz dodał,
że weryfikacja zgłoszeń dokonywanych przez mieszkańców leży w kompetencji
Policji.
Pan Tomasz Maćkowiak
odpowiedział na pytanie radnego Jakuba Musiała, że Komisariat Policji
działa w systemie 3 zmianowym, dzięki czemu może być czynny nawet do 2 lub 4 w
nocy. Pan Tomasz Maćkowiak dodał, że w razie zagrożenia bezpieczeństwa mieszkańcy
powinni dokonywać zgłoszeń pod numerami telefonów 997 oraz 112. Telefon
zostanie odebrany przez operatora Centrum Powiadamiania Ratunkowego, który
przyjmie zgłoszenie oraz skieruje do interwencji najbliższy patrol Policji.
Ideą funkcjonowania jednolitych numerów telefonów w ramach Systemu
Powiadamiania Ratunkowego jest możliwość uzyskania pomocy podmiotów i służb do
zadań których należy ochrona życia, zdrowia, bezpieczeństwa i porządku
publicznego.
Pan Tomasz Maćkowiak odpowiedział
na pytanie radnej Alfredy Brączkowskiej, że w Komisariacie Policji w
Puszczykowie w ubiegłym roku było zatrudnionych 15 funkcjonariuszy pracujących
w systemie zmianowym, obecnie jest ich tylko 11.
Ad 3. Sprawy
bieżące.
Komendant Policji Tomasz Maćkowiak odpowiedział na pytanie
przewodniczącej Elżbiety Bijaczewskiej, że pracownicy Komisariatu
Policji przeprowadzali prelekcje w ramach kampanii społecznej „Bezpieczny
Senior".
Pan Tomasz Maćkowiak
odpowiedział na pytanie radnego Jakub Musiała, że pracownicy Komisariatu
Policji cyklicznie realizują programy edukacyjne oraz porady prewencyjne
w puszczykowskich szkołach, które dotyczą m.in. cyberprzemocy, dopalaczy
oraz bezpieczeństwa w czasie ferii i wakacji.
Przedstawiciel Ochotniczej Straży
Pożarnej Filip Krzemkowski poinformował, że 13 kwietnia br. na drodze
wojewódzkiej nr 430 doszło do zderzenia samochodu osobowego z samochodem
dostawczym. Kierowca samochodu osobowego zginął na miejscu a pasażer samochodu
osobowego oraz kierowca samochodu dostawczego zostali odwiezieni do szpitala.
O godzinie 18:28 przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska
zakończyła posiedzenie komisji.
/-/ Kamila Bartkiewicz
protokolant
Protokół nr 3/2017 posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, które odbyło się w dniu 16 marca 2017 r. w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Puszczykowie, ul. Podleśna 4
OB.0012.5.3.2017
Godz. rozpoczęcia: 17:06
Godz. zakończenia: 18:35
Tematy:
1. Sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka
Pomocy Rodzinie za rok 2016 - Pan Karol Majewski, kierownik Miejskiego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Puszczykowie.
2. Sprawozdanie z działalności Komisariatu Policji w
Puszczykowie - Pan Tomasz Maćkowiak, Komendant Policji w Puszczykowie.
3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia
Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności
zwierząt na terenie Miasta Puszczykowa na rok 2017.
4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie
określania zasad udzielania dotacji celowych z budżetu Miasta Puszczykowa
na dofinansowanie kosztów wymiany źródeł ciepła w mieszkalnych budynkach
jednorodzinnych lub lokalach na obszarze Miasta Puszczykowa
5. Sprawy bieżące.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska powitała gości i radnych; obecnych 6 radnych.
Listy obecności radnych i gości
stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska
poinformowała o wykreśleniu z porządku
obrad punktu 2. dot. sprawozdania z działalności Komisariatu Policji w
Puszczykowie ze względu na usprawiedliwioną
nieobecność komendanta
Policji Tomasza Maćkowiaka.
Ad 1. Sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka
Pomocy Rodzinie za rok 2016 - Pan Karol Majewski, kierownik Miejskiego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Puszczykowie.
Pan
Karol Majewski odpowiedział, na pytanie radnego Tomasza Potockiego,
że świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy
zarobkowej, co do zasady, przysługuje matce, ojcu, faktycznemu opiekunowi dziecka lub osobie
będącej rodziną zastępczą i od 1 stycznia br. wynosi 1.406 zł.
Ad 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia
Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności
zwierząt na terenie Miasta Puszczykowa na rok 2017.
Inspektor ds. ochrony środowiska
Janina Kozeńska
przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu opieki nad
zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta
Puszczykowa na rok 2017 (
druk nr 206 wraz z
załącznikiem).
Pani Janina Kozeńska odpowiedziała
na pytanie przewodniczącej Elżbiety Bijaczewskiej, że w zeszłym
roku tylko kilkanaście zwierząt wyłapanych na ulicach Puszczykowa trafiło do Schroniska
dla Zwierząt w Skałowie. Większość zwierząt została przetransportowana do przytuliska
dla bezdomnych psów w Łęczycy, skąd zostały odebrane przez właścicieli lub zaadoptowane
za pośrednictwem Fundacji Zwierzęce Marzenia.
Komendant Straży Miejskiej Dariusz
Borowski powiedział, że w ubiegłym roku Straż Miejska wyłapała ok. 50 psów.
Znaczna część z nich posiadała chipy, dzięki czemu możliwe było natychmiastowe
powiadomienie właścicieli. Zwierzęta nieposiadające chipa zostały przekazane do
przytuliska. Każdemu z nich wykonano zdjęcie, które zostało zamieszczone na
stronie internetowej Urzędu Miejskiego. Umożliwiło to szybkie odnalezienie
zagubionych zwierząt przez właścicieli. Pan Dariusz Borowski dodał, że
jest bardzo zadowolony z funkcjonowania przytuliska.
Radna Małgorzata Hempowicz zapytała,
w jakim zakresie Miasto korzysta z usług schroniska.
Pan Dariusz Borowski powiedział,
że w tym roku Straż Miejska nie odwiozła żadnego psa do schroniska.
Pani Janina Kozeńska powiedziała,
że niestety każda gmina ma ustawowy obowiązek współpracy ze schroniskiem. Mimo
tego, że przytulisko w Łęczycy działa prężnie niemożliwe byłoby rozwiązanie
umowy ze schroniskiem w Skałowie.
Skarbnik Piotr Łoździn powiedział,
że wiceburmistrz Władysław Ślisiński prowadzi negocjacje dot. ustalenia korzystniejszych
opłat dla Puszczykowa, ze względu na fakt, że w tym roku do schroniska nie
zostało przywiezione żadne zwierzę z Puszczykowa.
Radna
Alfreda Brączkowska zapytała, czy gabinety weterynaryjne wymienione w
§ 11 Programu opieki nad zwierzętami
bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta Puszczykowa
na rok 2017 otrzymują jednorazowo kwoty przeznaczone na realizację programu.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział, że gabinety weterynaryjne po wykonaniu wskazanych
w programie usług wystawiają rachunki. Miasto ponosi wyłącznie realne
koszty wynikające z realizacji przez gabinety weterynaryjne postanowień programu.
Kwoty podane w programie zostały oszacowane na podstawie wystawionych w
ubiegłych latach rachunków.
Przewodnicząca komisji Elżbieta Bijaczewska
przeprowadziła głosowanie w sprawie przyjęcia Programu opieki nad
zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta
Puszczykowa na rok 2017 (druk nr 206).
Wynik
głosowania: „za" - 6 głosów, „przeciw" - 0,
„wstrzymało się" - 0.
Projekt uchwały został zaopiniowany
jednogłośnie pozytywnie.
Ad 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie
określania zasad udzielania dotacji celowych z budżetu Miasta Puszczykowa na
dofinansowanie kosztów wymiany źródeł ciepła w mieszkalnych budynkach
jednorodzinnych lub lokalach na obszarze Miasta Puszczykowa.
Skarbnik
Piotr Łoździn
przedstawił projekt uchwały w sprawie określania zasad udzielania dotacji
celowych z budżetu Miasta Puszczykowa na dofinansowanie kosztów wymiany źródeł
ciepła w mieszkalnych budynkach jednorodzinnych lub lokalach na obszarze
Miasta Puszczykowa (
druk nr 212 wraz z
załącznikiem oraz
załącznikiem do regulaminu).
Skarbnik Piotr Łoździn odpowiedział
na pytanie radnej Małgorzaty Hempowicz, że zgodnie z § 7 Regulaminu
udzielania dotacji celowych na trwałą likwidację ogrzewania węglowego i
zastąpienie go proekologicznymi systemami grzewczymi kwota dotacji zależy od
daty złożenia wniosku, a nie daty podpisania umowy dofinansowania. Osoby, które
złożą wnioski o dofinansowanie w latach 2017-2018 mogą liczyć na dofinansowanie
w wysokości 80% kosztów kwalifikowanych, o których mowa w § 4, jednak nie więcej
niż 5.000 zł na jeden budynek. Osoby, które złożą wniosek od roku 2019 mogą
liczyć na dofinansowanie w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych, o których
mowa w § 4, jednak nie więcej niż 4.000 zł na jeden budynek. Taki zapis ma
na celu zmobilizowanie mieszkańców do jak najszybszego aplikowania o
dofinansowanie.
Skarbnik Piotr Łoździn odpowiedział
na pytanie radnej Małgorzaty Hempowicz, że burmistrz może odmówić
udzielenia dotacji w przypadku wskazania we wniosku terminu realizacji zadania
niegwarantującego wykonania przedsięwzięcia w danym roku budżetowym. Zmiana
systemu ogrzewania musi zostać przeprowadzona w roku budżetowym, w którym
została przyznana dotacja.
Skarbnik Piotr Łoździn odpowiedział
na pytanie radnej Małgorzaty Hempowicz, że skutkiem niewykonania zadania
w danym roku budżetowym jest niewypłacenie dotacji. Natomiast, jeżeli burmistrz
odmówi wnioskodawcy przyznania dotacji to wniosek będzie rozpatrywany w
pierwszej kolejności w następnym roku.
Radna Małgorzata Hempowicz zgłosiła,
że § 5 pkt. 3 Regulaminu został niegramatycznie sformułowany i brzmi „Dotacja
nie może być wykorzystana na dokumentacji sporządzonej w ramach przygotowania
przedsięwzięcia, np. projekt budowlany, projekt wykonawczy, uzgodnienia itp.".
Skarbnik Piotr Łoździn
powiedział, że jest to oczywisty błąd pisarski i zostanie poprawiony.
Inspektor ds. ochrony środowiska Janina
Kozeńska odpowiedziała na pytanie przewodniczącej Elżbiety Bijaczewskiej,
że mieszkańcy przejawiają bardzo duże zainteresowanie tematem dotacji na
wymianę źródeł ciepła. Dnia 13.03 br. w Urzędzie Miejskim odbyło się spotkanie z
doradcą energetycznym WFOŚiGW panem Maciejem Kołowskim, który
przedstawił program dot. termomodernizacji budynków mieszkalnych
jednorodzinnych „TERMO - 2017" oraz program dot. wymiany źródła ciepła w
budynkach jednorodzinnych i lokalach mieszkalnych „PIECYK - 2017". Nabór wniosków
w programie „TERMO-2017" trwa do 31.03 br. a w programie „PIECYK - 2017" do 26.05
br. Na spotkaniu było obecnych ok. 30 mieszkańców.
Przewodnicząca komisji Elżbieta Bijaczewska
przeprowadziła głosowanie w sprawie określania
zasad udzielania dotacji celowych z budżetu Miasta Puszczykowa na
dofinansowanie kosztów wymiany źródeł ciepła w mieszkalnych budynkach
jednorodzinnych lub lokalach na obszarze Miasta Puszczykowa (druk nr 212).
Wynik
głosowania: „za" - 6 głosów, „przeciw" - 0,
„wstrzymało się" - 0.
Projekt uchwały został zaopiniowany
jednogłośnie pozytywnie.
Skarbnik Piotr Łoździn poinformował,
że środki przeznaczone na dofinansowanie kosztów wymiany źródeł ciepła w
mieszkalnych budynkach jednorodzinnych lub lokalach na obszarze Miasta
Puszczykowa będą pochodziły z rezerwy na wydatki majątkowe z budżetu Miasta, przez
co konieczna jest zmiana uchwały budżetowej.
Przewodnicząca komisji Elżbieta Bijaczewska
przeprowadziła głosowanie w sprawie zaopiniowania
projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej (druk nr 213).
Wynik
głosowania: „za" - 6 głosów, „przeciw" - 0,
„wstrzymało się" - 0.
Projekt uchwały został zaopiniowany jednogłośnie
pozytywnie.
Ad 5. Sprawy
bieżące.
Komendant Straży Miejskiej Dariusz
Borowski odpowiedział na pytanie radnej Małgorzaty Hempowicz, że duża
liczba interwencji Straży Miejskiej wynika z nagłośnienia problemu smogu. Pan Dariusz
Borowski podkreślił, że podejrzany dym unoszący się z kominów nie zawsze
jest rezultatem spalania śmieci, często bywa skutkiem palenia mokrym paliwem lub
palenia w piecach nieposiadających certyfikatów.
Pan Dariusz Borowski odpowiedział
na pytanie radnej Alfredy Brączkowskiej, że osoby palące latem w piecach
mogą to robić w celu ogrzania wody bieżącej, niekoniecznie muszą wtedy spalać
śmieci. Od kiedy Puszczykowo należy do Związku Międzygminnego Centrum
Zagospodarowania Odpadów „Selekt" problem spalania śmieci praktycznie przestał
istnieć. Pan Dariusz Borowski dodał, że jeżeli mieszkańcy mają podstawy,
żeby sądzić, że na terenie Puszczykowa spalane są śmieci to należy to zgłosić Straży
Miejskiej.
Przedstawiciel Ochotniczej Straży Pożarnej
Filip Krzemkowski powiedział, że w dniu dzisiejszym (16.03 br.) na ul.
Nadwarciańskiej miał miejsce pożar traw. Pierwsza na miejscu zjawiła się Straż
Miejska. Po przyjeździe OSP pożar zajmował ok. 150 m2, jednak ze
względu na niespokojny wiatr obszar pożaru zwiększył się do ok. 600 m2.
Pożar udało się ugasić, nikt nie ucierpiał a prawdopodobną przyczyną jego
powstania było rozpalenie ogniska w niedozwolonym miejscu. Sprawcy pozostają
nieznani. Pan Filip Krzemkowski zwrócił się z prośbą do władz Miasta o zamieszczenie
na stronie internetowej Urzędu Miejskiego oraz w „Echu Puszczykowa" informacji
o prowadzonej przez Państwową Straż Pożarną kampanii pn. „Stop pożarom traw".
Pan Dariusz Borowski odpowiedział
na pytanie przewodniczącej Elżbiety Bijaczewskiej, że od początku marca
Straż Miejska otrzymała wiele zgłoszeń dotyczących wycinki drzew. W wyniku przeprowadzonych
interwencji ustalono, że wszystkie zgłoszone wycinki zostały przeprowadzone
legalnie.
Inspektor ds. ochrony środowiska Janina
Kozeńska dodała, że w myśl obowiązujących przepisów osoby fizyczne, będące
właścicielami nieruchomości, mogą usunąć drzewo lub krzew na swojej posesji bez
konieczności uzyskiwania pozwolenia na wycinkę. Dotychczas obowiązujące
przepisy zmieniły się w dniu 1.01 br., kiedy weszła w życie ustawa z dnia 16 grudnia 2016 r. o
zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach.
Skarbnik Piotr Łoździn przedstawił
możliwość przyznania dotacji dla prywatnego żłobka „Kotki Dwa", który jest aktualnie
jedynym żłobkiem w Puszczykowie.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska
zaproponowała, żeby zaprosić właścicieli prywatnego żłobka „Kotki Dwa" na
posiedzenie komisji. Do tej pory właściciele nie złożyli wniosku o przyznanie
dotacji, więc w pierwszej kolejności należy poznać ich zdanie.
O godz. 18:35 przewodnicząca Elżbieta
Bijaczewska zakończyła posiedzenie komisji.
/-/ Kamila Bartkiewicz
protokolant
Protokół nr 2/2017 posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, które odbyło się w dniu 16 lutego 2017 r. w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Puszczykowie, ul. Podleśna 4
OB.0012.5.2.17
Godz.
rozpoczęcia: 17:00
Godz.
zakończenia: 18:50
Tematy:
- Sprawozdanie z realizacji zadań z
zakresu wspierania rodziny za rok 2016 - Karol Majewski, kierownik Miejskiego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Puszczykowie.
- Omówienie i zaopiniowanie
Miejskiego Programu Wspierania rodziny na lata 2017-2019.
- Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie:
wyrażenia zgody na wydzierżawienie lokali na terenie nieruchomości przy ulicy
Poznańskiej 36 na okres do 3 lat.
- Informacja Burmistrza Miasta
dotycząca podejmowanych przez Urząd
Miejski działań w związku z zapowietrzeniem części Miasta ptasią grypą.
- Zaopiniowanie projektu „Programu
ochrony powietrza dla strefy wielkopolskiej w zakresie pyłu PM10, PM2,5
oraz B(a)P".
- Sprawy bieżące.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta Bijaczewska
powitała gości i radnych (obecnych 6 radnych).
Listy
obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Ad
1. Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za rok 2016 -
Karol Majewski, kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Puszczykowie.
Ad
2. Omówienie i zaopiniowanie Miejskiego Programu Wspierania rodziny na lata
2017-2019.
Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy
Społecznej
Karol Majewski za pomocą prezentacji multimedialnej przedstawił
projekt uchwały ws. Miejskiego Programu Wspierania rodziny na lata 2017-2019 (ww.
prezentacja oraz
projekt uchwały wraz z
projektem Programu stanowią załączniki
do niniejszego protokołu).
Konieczność opracowania Programu wynika
z zapisów ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie
pieczy zastępczej. Pozostałe podstawy prawne opracowania Programu to:
-
ustawa
z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
-
ustawa
z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
-
ustawa
z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi,
-
ustawa
z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych,
-
ustawa
z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
-
ustawa
z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem",
-
ustawa
z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
Pan Karol Majewski podkreślił, że
od wielu lat, żadne dziecko z terenu Puszczykowa nie zostało umieszczone w domu
dziecka, ani nie było odbierane rodzicom w sposób interwencyjny.
Psycholog Maria Bobrowska powiedziała,
że dużym problemem w prowadzonych czynnościach jest opieszałość sądów (zwłaszcza
w sytuacjach, gdy konieczne jest natychmiastowe działanie) oraz utrudniony
dostęp do lekarzy specjalistów.
Odpowiadając na pytanie przewodniczącej Elżbiety
Bijaczewskiej, pan Karol Majewski powiedział, że widocznych wskazań
do nieprzyznawania rodzinom dodatku 500+ raczej nie ma, poza jednym przypadkiem,
w którym wystąpiło podejrzenie uzależnienia od hazardu.
Zdaniem pana Karola Majewskiego wprowadzenie
programu 500+ przyczyniło się do tego, że część rodzin dotychczas korzystających
z pomocy społecznej już jej nie potrzebuje.
Psycholog Maria Bobrowska powiedziała,
że zdarzają się jednak przypadki, w których pracownicy MOPS-u muszą zwracać
uwagę, iż dodatek 500+ powinien być wydatkowany wyłącznie na dzieci.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska
przeprowadziła głosowanie nad zaopiniowaniem projektu uchwały ws. Miejskiego
Programu Wspierania Rodziny w Mieście Puszczykowo na lata 2017-2019 (druk nr
195).
Wynik
głosowania: „za" - 6 głosów,
„przeciw" - 0, „wstrzymało się" - 0.
Projekt uchwały z druku nr 195 został zaopiniowany jednogłośnie
pozytywnie.
Ad
3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na wydzierżawienie
lokali na terenie nieruchomości przy ulicy Poznańskiej 36 na okres do 3 lat.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński
przedstawił
ww. projekt uchwały (
załącznik do projektu uchwały), który dotyczy wyrażenia zgody na
wydzierżawienie lokali na terenie nieruchomości przy ulicy Poznańskiej 36 na
prowadzenie przychodni lekarza rodzinnego. Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński
poinformował, że podczas wczorajszego posiedzenia Komisji Rozwoju padła
propozycja dokonania zmiany w omawianym projekcie uchwały, tj. skrócenia okresu
najmu do 1 roku (z powodu możliwych zmian w funkcjonowaniu NFZ).
Burmistrz Andrzej Balcerek powiedział,
że jeśli przychodnia podpisze kontrakt z NFZ, to automatycznie umowa najmu
zostanie wydłużona.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska
przeprowadziła głosowanie nad zaopiniowaniem projektu uchwały ws. wyrażenia
zgody na wydzierżawienie lokali na terenie nieruchomości przy ulicy Poznańskiej
36 na okres do 1 roku (czyli z uwzględnieniem zgłoszonej zmiany dotyczącej
skróconego okresu najmu).
Wynik
głosowania: „za" - 6
głosów, „przeciw" - 0, „wstrzymało się" - 0.
Projekt uchwały został zaopiniowany jednogłośnie
pozytywnie.
Ad
4. Informacja Burmistrza Miasta dotycząca podejmowanych przez Urząd Miejski działań w związku z zapowietrzeniem
części Miasta ptasią grypą.
Inspektor ds. ochrony środowiska i
ochrony zdrowia Janina Kozeńska poinformowała, że 7 lutego br. wojewoda
wielkopolski wydał rozporządzenie ws. zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków
(HPAI), w którym uznał, że teren Puszczykowa leży w obszarze zagrożonym wystąpieniem
wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) oraz nakazał realizację stosownych zaleceń
(m.in. oznakowanie terenu).
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
powiedział, że wszystkie informacje w powyższej sprawie są zamieszczone na
stronie internetowej Miasta oraz dodał, że w Puszczykowie nie ma
zarejestrowanych żadnych hodowców drobiu.
Ad
5. Zaopiniowanie projektu „Programu ochrony powietrza dla strefy wielkopolskiej
w zakresie pyłu PM10, PM2,5 oraz B(a)P".
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
powiedział, że Miasto podejmuje szereg działań, które mają na celu zmniejszenie
emisji szkodliwych czynników np. termomodernizacja budynków, budowa ulic,
zamiatanie ulic metodą mokrą oraz zapowiedział, że przygotowany zostanie
projekt uchwały zakładający możliwość dofinansowania dla mieszkańców, którzy
dokonają wymiany pieców na niskoemisyjne. Projekt Programu zakłada, że gminy
stworzą system zachęt do likwidacji lub wymiany starych kotłów na paliwo stałe
i powinny obejmować:
-
prowadzenie
działań zmierzających do podłączenia do sieci cieplnej lokali ogrzewanych wsposób
indywidualny ze starych urządzeń grzewczych, zasilanych paliwami stałymi, wraz zich
likwidacją,
-
prowadzenie
działań zmierzających do wymiany niskosprawnych kotłów na paliwa stałe (głównie
na węgiel) na:
- nowe kotły
zasilane paliwem gazowym,
- ogrzewanie
elektryczne,
- nowe kotły
zasilane olejem opałowym,
- nowe kotły węglowe
zasilane automatycznie spełniające wymogi klasy 5 wg normy PN-EN 303-5:2012.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska podsumowała,
że głównie założenia projektu Programu są właściwe.
Komendant Straży Miejskiej Dariusz
Borowski powiedział, że niemal codziennie strażnicy otrzymują zgłoszenia o
podejrzeniu spalania w przydomowej kotłowni materiałów niedozwolonych, ale
przeprowadzane kontrole nie ujawniają nieprawidłowości.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska przeprowadziła
głosowanie nad zaopiniowaniem projektu „Programu ochrony powietrza dla strefy
wielkopolskiej w zakresie pyłu PM10, PM2,5 oraz B(a)P".
Wynik
głosowania: „za" - 6 głosów,
„przeciw" - 0, „wstrzymało się" - 0.
Komisja jednogłośnie pozytywnie
zaopiniowała projekt „Programu ochrony powietrza dla strefy wielkopolskiej w
zakresie pyłu PM10, PM2,5 oraz B(a)P".
Ad
6. Sprawy bieżące.
Prezes Ochotniczej Straży Pożarnej w
Puszczykowie pan Gniewko Niedbała poinformował o podejmowanych
przez OSP Puszczykowo interwencjach w okresie od 20 stycznia 2017 r. do dzisiaj
- były to: wypadki drogowe, plamy oleju na jezdniach, dwa pożary (w wymienionych
zdarzeniach nie było ofiar).
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska zapytała,
czy podejmowano rozmowy z Inspekcją Transportu Drogowego w sprawie uruchomienia
fotoradarów, będących w posiadaniu Miasta.
Burmistrz Andrzej Balcerek oraz
komendant Straży Miejskiej Dariusz Borowski odpowiedzieli, że na razie nie
uzyskano żadnych informacji z ITD.
Radna Alfreda Brączkowska
zapytała o budowę lewoskrętu z ul. Wysokiej w ul. Zieloną.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
powiedział, że budowa lewoskrętu zostanie wykonana przez Zarząd Dróg
Wojewódzkich w przyszłym roku.
Radna Alfreda Brączkowska zgłosiła,
żeby na ulicy pomiędzy ul. Niepodległości a ul. Niezłomnych ustawić znak „zakaz
wjazdu" (od strony ul. Niepodległości).
Radna Alfreda Brączkowska zgłosiła,
że na końcu ul. Niepodległości (przy skręcie) mieszkańcy posadzili tuje, które
utrudniają widoczność.
Radna Alfreda Brączkowska zapytała,
czy można podjąć jakieś skuteczne działania (np. interwencja MOPS-u lub Sanepidu) wobec
mieszkańca ul. 3 Maja, który ma zaniedbaną i zagraconą posesję (patologiczne
zbieractwo).
Burmistrz Andrzej Balcerek, komendant
Straży Miejskiej Dariusz Borowski oraz kierownik Miejskiego Ośrodka
Pomocy Społecznej Karol Majewski przedstawili dotychczasowe działania
podejmowane wobec wspomnianego mieszkańca, które jednak nie przyniosły spodziewanych
rezultatów (Sanepid nie stwierdził zagrożenia).
Prezes Ochotniczej Straży Pożarnej w
Puszczykowie pan Gniewko Niedbała zaproponował dokonać zgłoszenia o
możliwości wystąpienia zagrożenia pożarowego.
Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy
Społecznej Karol Majewski poinformował, że w minionym okresie na
terenie Puszczykowa nie było osób bezdomnych.
Radna Alfreda Brączkowska
powiedziała, że na końcu ul. Dworcowej znajduje się opuszczony dom (wybite
szyby), gdzie zbierają się podejrzane osoby.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
powiedział, że Urząd próbuje ustalić właściciela posesji, a następnie będzie
mógł skierować zgłoszenie do nadzoru budowlanego, który ma kompetencje do
wydania nakazu rozbiórki budynku zagrażającego bezpieczeństwu.
O godz. 18:50 przewodnicząca Elżbieta
Bijaczewska zamknęła posiedzenie Komisji.
protokołowała:
/-/ Agnieszka Głowacka-Bartkowiak
Protokół nr 1/2017 posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, które odbyło się w dniu 19 stycznia 2017 r. w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Puszczykowie, ul. Podleśna 4
OB.0012.5.1.2017
Godz. rozpoczęcia: 17:30
Godz. zakończenia: 19:22
Tematy:
1.
Omówienie gospodarki
odpadami oraz utrzymania czystości na terenie Miasta Puszczykowo.
2.
Informacja nt. realizacji programów ochrony
powietrza w województwie wielkopolskim.
3.
Plan pracy komisji na rok 2017.
4.
Sprawy bieżące.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta Bijaczewska powitała gości
i radnych; obecnych 6 radnych.
Listy obecności radnych i gości
stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Ad 1. Omówienie gospodarki odpadami oraz
utrzymania czystości na terenie Miasta Puszczykowo.
Przedstawiciel firmy FB Serwis S.A. Rafał
Ratajczak przedstawił się oraz poinformował, że jest kierownikiem kontraktu
dot. obsługi gminy Puszczykowo oraz zapewnił, że odpowie na wszystkie
pytania zadane przez radnych, mieszkańców oraz pracowników Urzędu Miejskiego.
Radny Tomasz Potocki powiedział,
że przygotowując się do posiedzenia zapytał kilku mieszkańców, jak oceniają
dotychczasową pracę spółki FB Serwis. Na podstawie przeprowadzonych rozmów
sporządził następującą listę zarzutów dot. dotychczasowej działalności:
- śmieci nie są odbierane od
mieszkańców, którzy zadeklarowali pojemniki 110 l, a w rzeczywistości posiadają
większe,
- nie są opróżniane pojemniki na śmieci,
które znajdują się na posesjach mieszkańców,
- śmieci nie są odbierane zgodnie z
harmonogramem,
- harmonogram jest nieczytelny dla
mieszkańców.
Radny Tomasz Potocki zapytał
również jakim sprzętem do odbioru odpadów dysponuje firma.
Pan Rafał Ratajczak powiedział,
że wolałby odpowiadać na szczegółowe pytania oraz dodał, że posiada informację,
że wszystkie duże i niewymiarowe
pojemniki zostały obsłużone.
Radny Tomasz Potocki
doprecyzował, że chodzi o sytuację, w której mieszkańcy zadeklarowali, że
posiadane przez nich pojemniki mają pojemność 110 l, a w rzeczywistości
posiadają większe, które nie zostały odebrane przez firmę. Radny Tomasz
Potocki dodał, że nie są również odbierane worki, które nie zmieściły się w
pojemniku i leżą obok niego. Następnie radny Tomasz Potocki zarzucił, że
podany przez firmę telefon kontaktowy nie jest odbierany oraz zapytał, czy
firma zamierza uruchomić na terenie gminy punkt kontaktowy.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
powiedział, że pojemniki o określonej wielkości deklarują wyłącznie osoby
prowadzące działalność gospodarczą. Natomiast, mieszkańcy deklarują liczbę osób
zamieszkujących daną nieruchomość i ponoszą opłaty zgodnie z obowiązującymi
stawkami na osobę. Na wysokość opłaty ma również wpływ, czy odpady są zbierane
w sposób selektywny, czy zmieszany.
Pan Rafał Ratajczak powiedział,
że z bazy danych przekazanej firmie przez Centrum Zagospodarowania Odpadów
„Selekt" wynika zadeklarowana przez właściciela nieruchomości liczba
mieszkańców oraz liczbę i wielkość pojemników zadeklarowanych przez
przedsiębiorców. Firma FB Serwis dodatkowo we własnym zakresie wykonała
inwentaryzację złożonych deklaracji i zgodnie z nią opróżniono wszystkie
pojemniki. W przypadku nieodebrania odpadów z właściwie wystawionych pojemników
należy skontaktować się z firmą. Pan Rafał
Ratajczak dodał, że kontrakt z CZO „Selekt" zawiera zapis zakazujący
odbierania odpadów znajdujących się poza pojemnikami. Do obowiązków mieszkańców
należy zakup pojemnika adekwatnego do potrzeb.
Pan Rafał Ratajczak odpowiedział
na pytanie przewodniczącej Elżbiety Bijaczewskiej, że biuro firmy
znajduje się w Swarzędzu oraz istnieje możliwość kontaktu telefonicznego.
Inspektor ds. ochrony środowiska Janina
Kozeńska podała numery telefonów kontaktowych do firmy FB Serwis:
507 661 200 oraz (61) 679 33 63.
Pani Janina Kozeńska powiedziała,
że w najbliższym numerze „Echa Puszczykowa" zostanie zamieszczony artykuł
odpowiadający na większość przedstawionych dzisiaj wątpliwości. Pani Janina
Kozeńska dodała, że można było uniknąć obecnej sytuacji i zdezorientowania
mieszkańców, gdyby do rozwożonego przez firmę harmonogramu została dołączona
ulotka wyjaśniająca m.in. sposób odbioru odpadów przez nową firmę obsługującą
Puszczykowo oraz tłumacząca jak czytać harmonogram.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
zauważył, że główny problem to komunikacja z CZO „Selekt". Polityka CZO
„Selekt" polega na maksymalnym obniżaniu kosztów, niestety ze szkodą dla
mieszkańców. Gminy należące do CZO „Selekt" zabiegają o odbieranie odpadów
segregowanych dwa razy w miesiącu, a nie tak jak jest to do tej pory, raz w
miesiącu. Kiedy miasto było obsługiwane przez firmę Eko-Rondo można było
odnieść wrażenie, że odpady segregowane były wywożone częściej, ponieważ każdy
z surowców (szkło, plastik, makulatura) był odbierany w innym terminie, w
skutek czego mieszkańcy wystawiali worki z odpadami segregowanymi 3 razy w
miesiącu.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
zapytał, jak często firma zamierza zmieniać harmonogram na dany rok.
Pan Rafał Ratajczak odpowiedział,
że po 3 tygodniach pracy w Puszczykowie i poznaniu specyfiki miasta firma FB
Serwis rozważa skorygowanie harmonogramu.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
poinformował, że niedługo zostaną zakończone prace graficzne nad kalendarzem
wydawanym każdego roku przez gminę. Tegoroczny kalendarz został opracowywany na
podstawie harmonogramu na 2017 rok przekazanego mieszkańcom przez firmę FB
Serwis. Wiceburmistrz Władysław Ślisiński powiedział, że władzom miasta
zależy na tym, żeby kalendarz był aktualny do końca roku.
Pan Rafał Ratajczak powiedział,
że umowa z CZO „Selekt" została podpisana 28 grudnia 2016 r. Na swoją
odpowiedzialność firma FB Serwis podjęła działania przed podpisaniem kontraktu.
Harmonogram wywozu odpadów dla Puszczykowa został przygotowany pod presją
czasu, żeby mieszkańcy poznali daty odbioru odpadów w 2017 roku stosownie
wcześniej. Wprowadzenie korekt w harmonogramie będzie konieczne, żeby usprawnić
odbiór odpadów.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
powiedział, że jeżeli FB Serwis przekaże ostateczny harmonogram w ciągu kilku
dni, to zmiany zostaną wprowadzone do kalendarza na 2017 rok.
Pan Rafał Ratajczak poinformował,
że zaktualizowany harmonogram obowiązujący do końca 2017 roku zostanie
przekazany właściwemu pracownikowi Urzędu Miejskiego w ciągu tygodnia.
Radna Małgorzata Hempowicz zadała
następujące pytania:
- jaki jest powód zamieszczenia na
stronie Urzędu Miejskiego formularza deklaracji dot. wyrażenia zgody na
odbieranie śmieci z terenu nieruchomości,
- czy zostaną odebrane śmieci włożone do
pojemnika na odpady w sposób uniemożliwiający zamknięcie pokrywy,
- czy wszystkie odpady segregowane są
wywożone tego samego dnia.
Pan
Rafał Ratajczak udzielił odpowiedzi na drugie oraz trzecie z
zadanych pytań:
- wszystkie odpady znajdujące się w
pojemnikach, nawet przepełnionych zostaną odebrane (nie zostaną odebrane odpady
znajdujące się poza pojemnikiem),
- wszystkie odpady segregowane są
odbierane w danym rejonie jednego dnia, w związku z czym mieszkańcy mają
możliwość tego dnia wystawić przed posesje 3 rodzaje worków z odpadami segregowanymi.
Radny Tomasz Potocki zapytał, czy
jest możliwe zwiększenie częstotliwości wywozu odpadów segregowanych i
odbieranie ich od mieszkańców dwa razy w miesiącu.
Pan Rafał Ratajczak odpowiedział,
że nie rozważano takiej możliwości, ponieważ wywóz odpadów raz w miesiącu
wynika ze specyfikacji umowy zawartej z CZO „Selekt". Ewentualne
zwiększenie częstotliwości wywozu odpadów segregowanych wiązałoby się z
poniesieniem dodatkowych kosztów przez firmę FB Serwis.
Przedstawiciel firmy FB Serwis S.A. Marcin
Szczepaniak przedstawił się oraz poinformował, że jest szefem działu
logistyki. Pan Marcin Szczepaniak udzielił odpowiedzi na pierwsze z
pytań zadanych przez radną Małgorzatę Hempowicz, że z inicjatywy spółki
FB Serwis powstały deklaracje umożliwiające wejście pracowników spółki na
posesje mieszkańców w celu odebrania śmieci. Jest to wygodne rozwiązanie dla
mieszkańców, które jednocześnie chroni pracowników firmy przed oskarżeniami o
włamanie na teren nieruchomości. Pan Marcin Szczepaniak zarekomendował,
żeby kontenery na śmieci znajdował się w wyodrębnionym zasieku, który w dniu
odbioru odpadów pozostanie otwarty.
Radny Tomasz Potocki zapytał, czy
jeżeli z różnych przyczyn nie odebrano śmieci od mieszkańca i zostanie to
zgłoszone telefonicznie, to czy zostanie wysłany samochód, który je odbierze.
Pan Rafał Ratajczak odpowiedział,
że takie zgłoszenia są obsługiwane, a odpady są odbierane podczas obsługi
kolejnego rejonu.
Pan Marcin Szczepaniak
odpowiedział na pytanie zadane przez radnego Tomasza Potockiego na
początku posiedzenia Komisji, że aktualnie w bazie znajduje się 20 śmieciarek
oraz 3-komorowy pojazd skrzyniowy Iveco. Firma dysponuje rezerwowym sprzętem.
Pan Rafał Ratajczak odpowiedział
na pytanie radnego Macieja Krzyżańskiego, że worki na odpady segregowane
zostaną przekazane do Punktu Selektywnego
Zbiórki Odpadów Komunalnych w Puszczykowie i będą dostępne dla
mieszkańców.
Pan Rafał Ratajczak odpowiedział
na pytanie radnej Alfredy Brączkowskiej, że jeżeli mieszkańcy posiadają
worki na odpady segregowane dostarczone przez poprzednią firmę to mogą ich
używać.
Pan Rafał Ratajczak odpowiedział
na pytanie radnej Agaty Wójcik, że pracownicy spółki mają obowiązek
zostawić tyle nowych worków na odpady segregowane, ile pełnych worków zostało
odebrane.
Pan Marcin Szczepaniak
odpowiedział na pytanie radnego Tomasza Potockiego, że zaproszono na
rozmowę kwalifikacyjną trzech pracowników firmy Eko-Rondo, jednak żaden z nich
się nie zjawił. Aktualnie firma nie zatrudniania żadnego mieszkańca Puszczykowa,
Ad. 4. Sprawy bieżące.
Prezes Ochotniczej Straży Pożarnej w
Puszczykowie Gniewko Niedbała przedstawił listę interwencji OSP w
grudniu i styczniu:
- wezwanie do pożaru wewnątrz
budynku przy ul. Mazurskiej (20.12.2016 r.),
- wezwanie do pożaru serwerowni w
szpitalu (22.12.2016 r.),
- interwencja w związku z wypadkami
samochodowymi na ul. Wysokiej i Dworcowej (18 i 19.12.2016 r.),
- wezwanie do alarmu monitoringu
przeciwpożarowego w internacie przy ul. Żupańskiego (fałszywy alarm),
- wezwania do powalonych drzew na
ul. Przecznica oraz ul. Wysokiej (4 i 11.01 br.).
Pan Gniewko Niedbała odpowiedział
na pytanie radnej Agaty Wójcik, że pożar wewnątrz budynku przy ul.
Mazurskiej został spowodowany przez zapalenie się instalacji elektrycznej odpowiedzialnej
za automatyczne podnoszenie rolet zewnętrznych. Mieszkańcy zareagowali bardzo
szybko, więc uniknięto powstania większych szkód. Interwencja OSP polegała na
sprawdzeniu stanu instalacji elektrycznej przy użyciu kamery termowizyjnej.
Ad 2. Informacja nt. realizacji programów ochrony
powietrza w województwie wielkopolskim.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński przedstawił informację
nt. realizacji programów ochrony powietrza w województwie wielkopolskim oraz
przypomniał, że przekazano radnym pismo Zarządu Województwa Wielkopolskiego z
dnia 21.12.2016 r. wraz z ankietą antysmogową, którą Miasto Puszczykowo jest
zobowiązane wypełnić (
pismo stanowi załącznik do protokołu). Odpowiedź
udzielona Zarządowi Województwa posłuży do stworzenia projektu uchwały
antysmogowej, która w przyszłości może stać się aktem prawa miejscowego na
terenie województwa wielkopolskiego. Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński
podkreślił, że w tak ważnej sprawie bardzo pomocne będzie poznanie opinii
radnych, w związku z czym poprosił radnych o wypełnienie ankiety. Pomysły
radnych zostaną uwzględnione podczas przygotowywania odpowiedzi przez
pracowników Urzędu Miejskiego zajmujących się sprawą.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska zapytała, czy Miasto
Puszczykowo posiada i realizuje Program ochrony powietrza, ponieważ pkt. 9
ankiety dotyczy tego tematu.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński odpowiedział, że istnieje
możliwość podjęcia działań z tego zakresu, np. przeznaczenie pewnej kwoty z
budżetu Miasta na dofinansowanie mieszkańcom wymiany piecy węglowych na
bardziej ekologiczne.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska ponowiła pytanie, czy
Miasto Puszczykowo ma i realizuje Program ochrony powietrza.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński odpowiedział, że podjęto
próbę uchwalenia prawa miejscowego na terenie całego województwa w formie tzw.
uchwały antysmogowej, która może stać się prawem miejscowym dla całego
województwa wielkopolskiego.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska zapytała, czy stan
powietrza w Puszczykowie był do tej pory monitorowany, a jeżeli nie, czy jest
możliwe rozpoczęcie takiego monitoringu.
Inspektor ds. ochrony środowiska Janina
Kozeńska odpowiedziała, że koszt zakupu automatycznej stacji
pomiaru powietrza (pomijając późniejszy koszt obsługi) kształtuje się na
poziomie 500.000,00 zł. Pani Janina
Kozeńska dodała, że stan powietrza nie ulegnie poprawie od
inwestowania w urządzenia pomiarowe. Rozwiązaniem jest używanie lepszej
jakości paliwa w piecach węglowych lub, jeżeli jest taka możliwość, wymiana
źródeł ogrzewania na bardziej ekologiczne.
Komendant Straży Miejskiej Dariusz Borowski powiedział, że
w sprawozdaniu Straży Miejskiej została zawarta informacja na temat
prowadzonych przez strażników kontroli dot. stosowanego przez mieszkańców
opału. Pan Dariusz Borowski dodał, że niepokojący dym wydobywający się z
kominów nie zawsze jest skutkiem spalania śmieci. Istnieje kilka innych
czynników wpływających na pojawienie się dymu o nietypowym kolorze lub zapachu,
np. palenie w piecu bez atestu lub palenie mokrym paliwem (węglem, miałem,
drewnem).
Ad 4. Sprawy bieżące - kontynuacja.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska zapytała o niepokojące
wycinki drzew oraz roboty ziemne na terenie należącym do firmy Wielspin Sp. z
o. o.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński odpowiedział, że jeżeli
radni lub mieszkańcy są zaniepokojeni pracami na terenie należącym do spółki
Wielspin, to powinni dokonać zgłoszenia do właściwego organu. Burmistrz nie ma
prawnych możliwości kontrolowania i zakazywania właścicielowi prowadzenia prac
na nieruchomości stanowiącej jego własność.
Radna Małgorzata Hempowicz powiedziała, że temat został
poruszony podczas posiedzenia Komisji Rozwoju, które odbyło się 18.01 br.,
wtedy poinformowano radnych, że kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej i
Gospodarki Gruntami Alina Stempniak przekazała wniosek burmistrza
o dokonanie kontroli tej inwestycji do Powiatowego Inspektora Nadzoru
Budowlanego dla powiatu poznańskiego.
Przedstawiciel Policji Dariusz Stodolski powiedział, że
uczestniczy w posiedzeniu Komisji w zastępstwie komendanta. Pan Dariusz
Stodolski dodał, że wiele negatywnych emocji w mieszkańcach budzi
fakt, że pedofil ks. Roman B. przebywa w domu zakonnym Zgromadzenia
Chrystusowego w Puszczykowie. W wyniku nagonki w ogólnokrajowych mediach, ze
względu na zbieżność imion, został pokrzywdzony proboszcz pobliskiej parafii,
który stał się ofiarą licznych gróźb.
Przewodnicząca Małgorzata Hempowicz odczytała oficjalną
informację Państwowej Agencji Prasowej, że proces karno-administracyjny wobec
ks. Romana B. został wszczęty, trwają czynności procesowe. Ksiądz został
zawieszony we wszystkich czynnościach duszpasterskich i nie ma kontaktu z
dziećmi oraz młodzieżą (artykuł stanowi załącznik do protokołu).
Radny Maciej Krzyżański zapytał, czy wzorem „Gazety
Mosińsko-Puszczykowskiej" możliwe będzie zamieszczanie sprawozdania z pracy
policji w „Echu Puszczykowa", na stronie internetowej Urzędu Miejskiego lub
przekazywanie takich sprawozdań radnym.
Pan Dariusz Stodolny powiedział, że niestety nie wie w
jakiej formie jest publikowane sprawozdanie z pracy mosińskiej policji, ale
przekaże pytanie radnego Macieja Krzyżańskiego komendantowi.
Komendant Straży Miejskiej Dariusz Borowski odpowiedział na
pytanie radnej Alfredy Brączkowskiej, że mieszkańcy mają obowiązek
odśnieżać chodniki przylegające do ich nieruchomości. Jeżeli chodnik jest
oddzielony od nieruchomości pasem zieleni, to obowiązek odśnieżania chodnika
należy do gminy.
Pan Dariusz Borowski odpowiedział na pytanie radnego Macieja
Krzyżańskiego, że pojemniki z piaskiem już od wielu lat znajdują się w
miejscach wskazanych przez mieszkańców. Pan Dariusz Borowski powiedział,
że prośba o sporządzenie listy pojemników wraz z podaniem ich lokalizacji
zastanie przekazana właściwemu pracownikowi.
O godzinie 18:48 przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska ogłosiła
przerwę, która trwała do godziny 18:59.
Ad 3. Plan pracy komisji na rok 2017.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska przedstawiła projekt
planu pracy Komisji na 2017 rok (plan stanowi załącznik do protokołu).
Radni przedstawili swoje propozycje oraz uwagi do projektu planu
pracy Komisji na 2017 rok. Plan pracy komisji zostanie przekazany do biura Rady
Miasta do końca stycznia.
O godz. 19:22 przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska
zakończyła posiedzenie Komisji.
/-/ Kamila Bartkiewicz
protokolant