Protokół nr 1/2017 posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, które odbyło się w dniu 19 stycznia 2017 r. w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Puszczykowie, ul. Podleśna 4
OB.0012.5.1.2017
Godz. rozpoczęcia: 17:30
Godz. zakończenia: 19:22
Tematy:
1.
Omówienie gospodarki
odpadami oraz utrzymania czystości na terenie Miasta Puszczykowo.
2.
Informacja nt. realizacji programów ochrony
powietrza w województwie wielkopolskim.
3.
Plan pracy komisji na rok 2017.
4.
Sprawy bieżące.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta Bijaczewska powitała gości
i radnych; obecnych 6 radnych.
Listy obecności radnych i gości
stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Ad 1. Omówienie gospodarki odpadami oraz
utrzymania czystości na terenie Miasta Puszczykowo.
Przedstawiciel firmy FB Serwis S.A. Rafał
Ratajczak przedstawił się oraz poinformował, że jest kierownikiem kontraktu
dot. obsługi gminy Puszczykowo oraz zapewnił, że odpowie na wszystkie
pytania zadane przez radnych, mieszkańców oraz pracowników Urzędu Miejskiego.
Radny Tomasz Potocki powiedział,
że przygotowując się do posiedzenia zapytał kilku mieszkańców, jak oceniają
dotychczasową pracę spółki FB Serwis. Na podstawie przeprowadzonych rozmów
sporządził następującą listę zarzutów dot. dotychczasowej działalności:
- śmieci nie są odbierane od
mieszkańców, którzy zadeklarowali pojemniki 110 l, a w rzeczywistości posiadają
większe,
- nie są opróżniane pojemniki na śmieci,
które znajdują się na posesjach mieszkańców,
- śmieci nie są odbierane zgodnie z
harmonogramem,
- harmonogram jest nieczytelny dla
mieszkańców.
Radny Tomasz Potocki zapytał
również jakim sprzętem do odbioru odpadów dysponuje firma.
Pan Rafał Ratajczak powiedział,
że wolałby odpowiadać na szczegółowe pytania oraz dodał, że posiada informację,
że wszystkie duże i niewymiarowe
pojemniki zostały obsłużone.
Radny Tomasz Potocki
doprecyzował, że chodzi o sytuację, w której mieszkańcy zadeklarowali, że
posiadane przez nich pojemniki mają pojemność 110 l, a w rzeczywistości
posiadają większe, które nie zostały odebrane przez firmę. Radny Tomasz
Potocki dodał, że nie są również odbierane worki, które nie zmieściły się w
pojemniku i leżą obok niego. Następnie radny Tomasz Potocki zarzucił, że
podany przez firmę telefon kontaktowy nie jest odbierany oraz zapytał, czy
firma zamierza uruchomić na terenie gminy punkt kontaktowy.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
powiedział, że pojemniki o określonej wielkości deklarują wyłącznie osoby
prowadzące działalność gospodarczą. Natomiast, mieszkańcy deklarują liczbę osób
zamieszkujących daną nieruchomość i ponoszą opłaty zgodnie z obowiązującymi
stawkami na osobę. Na wysokość opłaty ma również wpływ, czy odpady są zbierane
w sposób selektywny, czy zmieszany.
Pan Rafał Ratajczak powiedział,
że z bazy danych przekazanej firmie przez Centrum Zagospodarowania Odpadów
„Selekt" wynika zadeklarowana przez właściciela nieruchomości liczba
mieszkańców oraz liczbę i wielkość pojemników zadeklarowanych przez
przedsiębiorców. Firma FB Serwis dodatkowo we własnym zakresie wykonała
inwentaryzację złożonych deklaracji i zgodnie z nią opróżniono wszystkie
pojemniki. W przypadku nieodebrania odpadów z właściwie wystawionych pojemników
należy skontaktować się z firmą. Pan Rafał
Ratajczak dodał, że kontrakt z CZO „Selekt" zawiera zapis zakazujący
odbierania odpadów znajdujących się poza pojemnikami. Do obowiązków mieszkańców
należy zakup pojemnika adekwatnego do potrzeb.
Pan Rafał Ratajczak odpowiedział
na pytanie przewodniczącej Elżbiety Bijaczewskiej, że biuro firmy
znajduje się w Swarzędzu oraz istnieje możliwość kontaktu telefonicznego.
Inspektor ds. ochrony środowiska Janina
Kozeńska podała numery telefonów kontaktowych do firmy FB Serwis:
507 661 200 oraz (61) 679 33 63.
Pani Janina Kozeńska powiedziała,
że w najbliższym numerze „Echa Puszczykowa" zostanie zamieszczony artykuł
odpowiadający na większość przedstawionych dzisiaj wątpliwości. Pani Janina
Kozeńska dodała, że można było uniknąć obecnej sytuacji i zdezorientowania
mieszkańców, gdyby do rozwożonego przez firmę harmonogramu została dołączona
ulotka wyjaśniająca m.in. sposób odbioru odpadów przez nową firmę obsługującą
Puszczykowo oraz tłumacząca jak czytać harmonogram.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
zauważył, że główny problem to komunikacja z CZO „Selekt". Polityka CZO
„Selekt" polega na maksymalnym obniżaniu kosztów, niestety ze szkodą dla
mieszkańców. Gminy należące do CZO „Selekt" zabiegają o odbieranie odpadów
segregowanych dwa razy w miesiącu, a nie tak jak jest to do tej pory, raz w
miesiącu. Kiedy miasto było obsługiwane przez firmę Eko-Rondo można było
odnieść wrażenie, że odpady segregowane były wywożone częściej, ponieważ każdy
z surowców (szkło, plastik, makulatura) był odbierany w innym terminie, w
skutek czego mieszkańcy wystawiali worki z odpadami segregowanymi 3 razy w
miesiącu.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
zapytał, jak często firma zamierza zmieniać harmonogram na dany rok.
Pan Rafał Ratajczak odpowiedział,
że po 3 tygodniach pracy w Puszczykowie i poznaniu specyfiki miasta firma FB
Serwis rozważa skorygowanie harmonogramu.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
poinformował, że niedługo zostaną zakończone prace graficzne nad kalendarzem
wydawanym każdego roku przez gminę. Tegoroczny kalendarz został opracowywany na
podstawie harmonogramu na 2017 rok przekazanego mieszkańcom przez firmę FB
Serwis. Wiceburmistrz Władysław Ślisiński powiedział, że władzom miasta
zależy na tym, żeby kalendarz był aktualny do końca roku.
Pan Rafał Ratajczak powiedział,
że umowa z CZO „Selekt" została podpisana 28 grudnia 2016 r. Na swoją
odpowiedzialność firma FB Serwis podjęła działania przed podpisaniem kontraktu.
Harmonogram wywozu odpadów dla Puszczykowa został przygotowany pod presją
czasu, żeby mieszkańcy poznali daty odbioru odpadów w 2017 roku stosownie
wcześniej. Wprowadzenie korekt w harmonogramie będzie konieczne, żeby usprawnić
odbiór odpadów.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
powiedział, że jeżeli FB Serwis przekaże ostateczny harmonogram w ciągu kilku
dni, to zmiany zostaną wprowadzone do kalendarza na 2017 rok.
Pan Rafał Ratajczak poinformował,
że zaktualizowany harmonogram obowiązujący do końca 2017 roku zostanie
przekazany właściwemu pracownikowi Urzędu Miejskiego w ciągu tygodnia.
Radna Małgorzata Hempowicz zadała
następujące pytania:
- jaki jest powód zamieszczenia na
stronie Urzędu Miejskiego formularza deklaracji dot. wyrażenia zgody na
odbieranie śmieci z terenu nieruchomości,
- czy zostaną odebrane śmieci włożone do
pojemnika na odpady w sposób uniemożliwiający zamknięcie pokrywy,
- czy wszystkie odpady segregowane są
wywożone tego samego dnia.
Pan
Rafał Ratajczak udzielił odpowiedzi na drugie oraz trzecie z
zadanych pytań:
- wszystkie odpady znajdujące się w
pojemnikach, nawet przepełnionych zostaną odebrane (nie zostaną odebrane odpady
znajdujące się poza pojemnikiem),
- wszystkie odpady segregowane są
odbierane w danym rejonie jednego dnia, w związku z czym mieszkańcy mają
możliwość tego dnia wystawić przed posesje 3 rodzaje worków z odpadami segregowanymi.
Radny Tomasz Potocki zapytał, czy
jest możliwe zwiększenie częstotliwości wywozu odpadów segregowanych i
odbieranie ich od mieszkańców dwa razy w miesiącu.
Pan Rafał Ratajczak odpowiedział,
że nie rozważano takiej możliwości, ponieważ wywóz odpadów raz w miesiącu
wynika ze specyfikacji umowy zawartej z CZO „Selekt". Ewentualne
zwiększenie częstotliwości wywozu odpadów segregowanych wiązałoby się z
poniesieniem dodatkowych kosztów przez firmę FB Serwis.
Przedstawiciel firmy FB Serwis S.A. Marcin
Szczepaniak przedstawił się oraz poinformował, że jest szefem działu
logistyki. Pan Marcin Szczepaniak udzielił odpowiedzi na pierwsze z
pytań zadanych przez radną Małgorzatę Hempowicz, że z inicjatywy spółki
FB Serwis powstały deklaracje umożliwiające wejście pracowników spółki na
posesje mieszkańców w celu odebrania śmieci. Jest to wygodne rozwiązanie dla
mieszkańców, które jednocześnie chroni pracowników firmy przed oskarżeniami o
włamanie na teren nieruchomości. Pan Marcin Szczepaniak zarekomendował,
żeby kontenery na śmieci znajdował się w wyodrębnionym zasieku, który w dniu
odbioru odpadów pozostanie otwarty.
Radny Tomasz Potocki zapytał, czy
jeżeli z różnych przyczyn nie odebrano śmieci od mieszkańca i zostanie to
zgłoszone telefonicznie, to czy zostanie wysłany samochód, który je odbierze.
Pan Rafał Ratajczak odpowiedział,
że takie zgłoszenia są obsługiwane, a odpady są odbierane podczas obsługi
kolejnego rejonu.
Pan Marcin Szczepaniak
odpowiedział na pytanie zadane przez radnego Tomasza Potockiego na
początku posiedzenia Komisji, że aktualnie w bazie znajduje się 20 śmieciarek
oraz 3-komorowy pojazd skrzyniowy Iveco. Firma dysponuje rezerwowym sprzętem.
Pan Rafał Ratajczak odpowiedział
na pytanie radnego Macieja Krzyżańskiego, że worki na odpady segregowane
zostaną przekazane do Punktu Selektywnego
Zbiórki Odpadów Komunalnych w Puszczykowie i będą dostępne dla
mieszkańców.
Pan Rafał Ratajczak odpowiedział
na pytanie radnej Alfredy Brączkowskiej, że jeżeli mieszkańcy posiadają
worki na odpady segregowane dostarczone przez poprzednią firmę to mogą ich
używać.
Pan Rafał Ratajczak odpowiedział
na pytanie radnej Agaty Wójcik, że pracownicy spółki mają obowiązek
zostawić tyle nowych worków na odpady segregowane, ile pełnych worków zostało
odebrane.
Pan Marcin Szczepaniak
odpowiedział na pytanie radnego Tomasza Potockiego, że zaproszono na
rozmowę kwalifikacyjną trzech pracowników firmy Eko-Rondo, jednak żaden z nich
się nie zjawił. Aktualnie firma nie zatrudniania żadnego mieszkańca Puszczykowa,
Ad. 4. Sprawy bieżące.
Prezes Ochotniczej Straży Pożarnej w
Puszczykowie Gniewko Niedbała przedstawił listę interwencji OSP w
grudniu i styczniu:
- wezwanie do pożaru wewnątrz
budynku przy ul. Mazurskiej (20.12.2016 r.),
- wezwanie do pożaru serwerowni w
szpitalu (22.12.2016 r.),
- interwencja w związku z wypadkami
samochodowymi na ul. Wysokiej i Dworcowej (18 i 19.12.2016 r.),
- wezwanie do alarmu monitoringu
przeciwpożarowego w internacie przy ul. Żupańskiego (fałszywy alarm),
- wezwania do powalonych drzew na
ul. Przecznica oraz ul. Wysokiej (4 i 11.01 br.).
Pan Gniewko Niedbała odpowiedział
na pytanie radnej Agaty Wójcik, że pożar wewnątrz budynku przy ul.
Mazurskiej został spowodowany przez zapalenie się instalacji elektrycznej odpowiedzialnej
za automatyczne podnoszenie rolet zewnętrznych. Mieszkańcy zareagowali bardzo
szybko, więc uniknięto powstania większych szkód. Interwencja OSP polegała na
sprawdzeniu stanu instalacji elektrycznej przy użyciu kamery termowizyjnej.
Ad 2. Informacja nt. realizacji programów ochrony
powietrza w województwie wielkopolskim.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński przedstawił informację
nt. realizacji programów ochrony powietrza w województwie wielkopolskim oraz
przypomniał, że przekazano radnym pismo Zarządu Województwa Wielkopolskiego z
dnia 21.12.2016 r. wraz z ankietą antysmogową, którą Miasto Puszczykowo jest
zobowiązane wypełnić (
pismo stanowi załącznik do protokołu). Odpowiedź
udzielona Zarządowi Województwa posłuży do stworzenia projektu uchwały
antysmogowej, która w przyszłości może stać się aktem prawa miejscowego na
terenie województwa wielkopolskiego. Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński
podkreślił, że w tak ważnej sprawie bardzo pomocne będzie poznanie opinii
radnych, w związku z czym poprosił radnych o wypełnienie ankiety. Pomysły
radnych zostaną uwzględnione podczas przygotowywania odpowiedzi przez
pracowników Urzędu Miejskiego zajmujących się sprawą.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska zapytała, czy Miasto
Puszczykowo posiada i realizuje Program ochrony powietrza, ponieważ pkt. 9
ankiety dotyczy tego tematu.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński odpowiedział, że istnieje
możliwość podjęcia działań z tego zakresu, np. przeznaczenie pewnej kwoty z
budżetu Miasta na dofinansowanie mieszkańcom wymiany piecy węglowych na
bardziej ekologiczne.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska ponowiła pytanie, czy
Miasto Puszczykowo ma i realizuje Program ochrony powietrza.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński odpowiedział, że podjęto
próbę uchwalenia prawa miejscowego na terenie całego województwa w formie tzw.
uchwały antysmogowej, która może stać się prawem miejscowym dla całego
województwa wielkopolskiego.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska zapytała, czy stan
powietrza w Puszczykowie był do tej pory monitorowany, a jeżeli nie, czy jest
możliwe rozpoczęcie takiego monitoringu.
Inspektor ds. ochrony środowiska Janina
Kozeńska odpowiedziała, że koszt zakupu automatycznej stacji
pomiaru powietrza (pomijając późniejszy koszt obsługi) kształtuje się na
poziomie 500.000,00 zł. Pani Janina
Kozeńska dodała, że stan powietrza nie ulegnie poprawie od
inwestowania w urządzenia pomiarowe. Rozwiązaniem jest używanie lepszej
jakości paliwa w piecach węglowych lub, jeżeli jest taka możliwość, wymiana
źródeł ogrzewania na bardziej ekologiczne.
Komendant Straży Miejskiej Dariusz Borowski powiedział, że
w sprawozdaniu Straży Miejskiej została zawarta informacja na temat
prowadzonych przez strażników kontroli dot. stosowanego przez mieszkańców
opału. Pan Dariusz Borowski dodał, że niepokojący dym wydobywający się z
kominów nie zawsze jest skutkiem spalania śmieci. Istnieje kilka innych
czynników wpływających na pojawienie się dymu o nietypowym kolorze lub zapachu,
np. palenie w piecu bez atestu lub palenie mokrym paliwem (węglem, miałem,
drewnem).
Ad 4. Sprawy bieżące - kontynuacja.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska zapytała o niepokojące
wycinki drzew oraz roboty ziemne na terenie należącym do firmy Wielspin Sp. z
o. o.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński odpowiedział, że jeżeli
radni lub mieszkańcy są zaniepokojeni pracami na terenie należącym do spółki
Wielspin, to powinni dokonać zgłoszenia do właściwego organu. Burmistrz nie ma
prawnych możliwości kontrolowania i zakazywania właścicielowi prowadzenia prac
na nieruchomości stanowiącej jego własność.
Radna Małgorzata Hempowicz powiedziała, że temat został
poruszony podczas posiedzenia Komisji Rozwoju, które odbyło się 18.01 br.,
wtedy poinformowano radnych, że kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej i
Gospodarki Gruntami Alina Stempniak przekazała wniosek burmistrza
o dokonanie kontroli tej inwestycji do Powiatowego Inspektora Nadzoru
Budowlanego dla powiatu poznańskiego.
Przedstawiciel Policji Dariusz Stodolski powiedział, że
uczestniczy w posiedzeniu Komisji w zastępstwie komendanta. Pan Dariusz
Stodolski dodał, że wiele negatywnych emocji w mieszkańcach budzi
fakt, że pedofil ks. Roman B. przebywa w domu zakonnym Zgromadzenia
Chrystusowego w Puszczykowie. W wyniku nagonki w ogólnokrajowych mediach, ze
względu na zbieżność imion, został pokrzywdzony proboszcz pobliskiej parafii,
który stał się ofiarą licznych gróźb.
Przewodnicząca Małgorzata Hempowicz odczytała oficjalną
informację Państwowej Agencji Prasowej, że proces karno-administracyjny wobec
ks. Romana B. został wszczęty, trwają czynności procesowe. Ksiądz został
zawieszony we wszystkich czynnościach duszpasterskich i nie ma kontaktu z
dziećmi oraz młodzieżą (artykuł stanowi załącznik do protokołu).
Radny Maciej Krzyżański zapytał, czy wzorem „Gazety
Mosińsko-Puszczykowskiej" możliwe będzie zamieszczanie sprawozdania z pracy
policji w „Echu Puszczykowa", na stronie internetowej Urzędu Miejskiego lub
przekazywanie takich sprawozdań radnym.
Pan Dariusz Stodolny powiedział, że niestety nie wie w
jakiej formie jest publikowane sprawozdanie z pracy mosińskiej policji, ale
przekaże pytanie radnego Macieja Krzyżańskiego komendantowi.
Komendant Straży Miejskiej Dariusz Borowski odpowiedział na
pytanie radnej Alfredy Brączkowskiej, że mieszkańcy mają obowiązek
odśnieżać chodniki przylegające do ich nieruchomości. Jeżeli chodnik jest
oddzielony od nieruchomości pasem zieleni, to obowiązek odśnieżania chodnika
należy do gminy.
Pan Dariusz Borowski odpowiedział na pytanie radnego Macieja
Krzyżańskiego, że pojemniki z piaskiem już od wielu lat znajdują się w
miejscach wskazanych przez mieszkańców. Pan Dariusz Borowski powiedział,
że prośba o sporządzenie listy pojemników wraz z podaniem ich lokalizacji
zastanie przekazana właściwemu pracownikowi.
O godzinie 18:48 przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska ogłosiła
przerwę, która trwała do godziny 18:59.
Ad 3. Plan pracy komisji na rok 2017.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska przedstawiła projekt
planu pracy Komisji na 2017 rok (plan stanowi załącznik do protokołu).
Radni przedstawili swoje propozycje oraz uwagi do projektu planu
pracy Komisji na 2017 rok. Plan pracy komisji zostanie przekazany do biura Rady
Miasta do końca stycznia.
O godz. 19:22 przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska
zakończyła posiedzenie Komisji.
/-/ Kamila Bartkiewicz
protokolant