Protokół nr 12/2017 posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, które odbyło się w dniu 23 listopada 2017 r. w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Puszczykowie, ul. Wysoka 1
OB.0012.5.12.2017
Godz.
rozpoczęcia: 17:10
Godz.
zakończenia: 20:20
Tematy:
1.
Omówienie Miejskiego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Programu Przeciwdziałania
Narkomanii na rok 2018 - Karol Majewski, kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy
Społecznej w Puszczykowie.
2.
Przedstawienie i omówienie projektu budżetu
Miasta Puszczykowa na rok 2018.
3.
Zaopiniowanie rocznego programu współpracy
Miasta Puszczykowa z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami pożytku
publicznego na rok 2018.
4.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie
powołania członka Komisji Mieszkaniowej.
5.
Sprawy bieżące.
Przewodnicząca
komisji Elżbieta Bijaczewska powitała gości i radnych, obecnych 8
radnych (początkowa nieobecność radnej Agaty Wójcik). Listy obecności
radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Zadecydowano
o zmianie kolejności porządku obrad.
Ad 2. Przedstawienie i
omówienie projektu budżetu Miasta Puszczykowa na rok 2018.
Skarbnik
Piotr Łoździn przedstawił projekt budżetu, omówił planowane wydatki związane
m.in. z funkcjonowaniem miejskiego ośrodka pomocy społecznej a także z utrzymaniem
straży miejskiej, funduszu wsparcia policji oraz ochotniczej straży pożarnej.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska poruszyła temat dofinansowania zakupu nowego wozu
dla OSP.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział, że większość wydatków wynika z już rozpoczętych
zobowiązań, można dyskutować o zmianie kolejności np. odłożyć remont centralnego
ogrzewania w przedszkolu przy ul. Przyszkolnej.
Radny
Jakub Musiał poruszył temat bezpieczeństwa na drogach i zapytał czy są
zabezpieczone środki na sygnalizację świetlną na ulicach Poznańskiej i Piaskowej.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński odpowiedział, że dzięki wsparciu z powiatu na 2018
r., w 50% są zapewnione środki na pokrycie kosztów, oraz dodał, że miasto
proponuje wykorzystać dotację i w tym roku wykonać część prac a pozostałe w
roku 2019, ponieważ jest za mało środków, aby w jednym roku zająć się
uspokojeniem ruchu w całym mieście.
Następnie
głos zabrał prezes OSP pan Gniewko Niedbała, który poinformował o
możliwości uzyskania dofinansowania z ministerstwa w wysokości 450 tys. zł oraz
dodatkowo 350 tys. zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska do zakupienia
średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego oraz dodał, że wkład własny gminy
wyniósłby 200 tys. zł. Pan Gniewko Niedbała poprosił o uwzględnienie
takiego zapotrzebowania w budżecie na przyszły rok.
Radny
Tomasz Potocki zwrócił uwagę, że budżet jest napięty i aby zabezpieczyć
środki na zakup auta dla OSP, trzeba zrezygnować z czegoś innego, ponadto radny
wskazał, że miasto przeznacza już wysokie środki na budowę remizy strażackiej.
Skarbnik
Piotr Łoździn dodał, że jeśli taka będzie wola radnych, to przeanalizuje
budżet, ale uważa, że mając remizę i samochody, OSP może realizować podstawowe
cele.
Głos
zabrał także Wiceburmistrz Władysław Ślisiński, który przypomniał, że gdy
pojawił się pomysł utworzenia OSP, rada była podzielona, ponieważ kwotą 15 tys.
zł z budżetu zasilana była straż w Mosinie i Luboniu. Wiceburmistrz dodał, że
powinno się skupić na budowie remizy i stopniowym dochodzeniu do rozwoju bazy
sprzętowej.
Radna
Małgorzata Hempowicz również zabrała głos w sprawie i dodała, że
mieszkańcy są wdzięczni za działalność straży, ale z roku na rok na OSP są
przeznaczane coraz większe środki, a miasto ma olbrzymią ilość potrzeb i środki
trzeba racjonalnie dzielić.
Wiceburmistrz
Władysław Ślisiński dodał, że działalność OSP jest ważna i potrzebna,
ale prosi o wyrozumiałość, co do zgłaszanych potrzeb i możliwości miasta.
Pan
Gniewko Niedbała poprosił o dodatkowe 10 tys. zł na dokonanie przeglądu
narzędzi hydraulicznych, aby straż mogła ich dalej używać, zwrócił tez uwagę na
konieczność umundurowania dziewięciu ochotników, gdzie jeden komplet kosztuje
3,5 tys. zł.
Skarbnik
Piotr Łoździn odpowiedział, że budżet powinien udźwignąć dodatkowe 10
tys. zł bez uszczerbku dla innych zadań, jeśli potrzeba więcej środków, to wraz
z burmistrzem przygotuje propozycję, ale zwraca uwagę, że z roku na rok, na OSP
przeznaczane są coraz wyższe środki.
Głos
zabrał burmistrz Andrzej Balcerek, który powiedział, że decyzja zapadnie
w porozumieniu z radą miasta, ale zgadza się, że miasto przeznacza dużo środków
na inwestycje na potrzeby OSP w Puszczykowie.
Następnie
skarbnik Piotr Łoździn przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia
pomocy finansowej Gminie Sośno, która
ucierpiała w wyniku sierpniowej nawałnicy.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska przeprowadziła głosowanie nad projektem
uchwały w sprawie udzielenia
pomocy finansowej Gminie Sośno (druk nr 282).
Wynik
głosowania: „za"- 7 głosów, „przeciw"- 0, „wstrzymało
się"- 0.
Projekt
uchwały został zaopiniowany pozytywnie.
Skarbnik
Piotr Łoździn przedstawił też projekt uchwały w sprawie udzielenia
pomocy finansowej Powiatowi Poznańskiemu w formie dotacji celowej z
przeznaczeniem na pokrycie części kosztów zlecenia wykonywania zadań izby wytrzeźwień
w 2018 r.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska przeprowadziła głosowanie nad projektem
uchwały w sprawie udzielenia
pomocy finansowej Powiatowi Poznańskiemu (druk nr 281).
Wynik
głosowania: „za"- 7 głosów, „przeciw"- 0, „wstrzymało
się"- 0.
Projekt
uchwały został zaopiniowany pozytywnie.
Ad. 1 Omówienie
Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania
Narkomanii na rok 2018.
O
godzinie 18:40, na posiedzenie przybyła radna Agata Wójcik.
Kierownik
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Karol Majewski przedstawił projekt
uchwały w sprawie Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2018 oraz efekty jego
wprowadzenia.
Głos
zabrała także komendant komisariatu policji w Puszczykowie Małgorzata Trzybińska,
która poinformowała o wynikach pracy takich jak odnotowanie zmniejszenia liczby
zatrzymań nietrzeźwych kierowców. Pani komendant przedstawiła też zasady
funkcjonowania komisariatu, liczbę funkcjonariuszy, poinformowała też o
zmniejszeniu liczby interwencji, ale wskazała, że w związku z odmowami
przyjęcia do poznańskiej izby wytrzeźwień, duży problem stanowią nietrzeźwi.
Pani
komendant omówiła też działania profilaktyczne, które policja podejmuje w
szkołach, a także z seniorami
W
dalszej części posiedzenia, kierownikiem MOPS Karol Majewski oraz
komendant Małgorzata Trzybińska, szczegółowo omówili problemy związane z
nietrzeźwymi na terenie miasta, a także procedurę zakładania niebieskiej karty.
Poruszono
także temat nocnego dyżuru policji, komendant Małgorzata Trzybińska
wyjaśniła, że dyżur pełni komisariat w Luboniu, w Puszczykowie m.in. ze względu
na liczbę mieszkańców, nie jest to możliwe.
O
godzinie 19:30 przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska zarządziła 15 minut
przerwy.
O
godzinie 19:45 wznowiono obrady. Na posiedzenie nie wrócił radny Jakub
Musiał.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska przeprowadziła głosowanie nad projektem
uchwały w sprawie Miejskiego Programu Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok
2018 (druk nr 286).
Wynik
głosowania: „za"- 7 głosów, „przeciw"- 0, „wstrzymało
się"- 0.
Projekt
uchwały został zaopiniowany pozytywnie.
Ad 3. Zaopiniowanie
rocznego programu współpracy Miasta Puszczykowa z organizacjami pozarządowymi
oraz podmiotami pożytku publicznego na rok 2018.
Pani
Katarzyna Nowak-Śronek przedstawiła projekt uchwały, wyjaśniła, że jest
on zgodny z ustawą oraz dodała, że Stowarzyszenie Nasze Puszczykowo
złożyło wniosek dotyczący określenia priorytetowych obszarów współpracy Miasta tj.
o rozszerzenie o obszary porządku i bezpieczeństwa publicznego a także ekologii
i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska przeprowadziła głosowanie nad projektem
uchwały w sprawie rocznego programu współpracy Miasta
Puszczykowa z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami pożytku publicznego
na rok 2018 (druk nr 280).
Wynik
głosowania: „za"- 7 głosów, „przeciw"- 0, „wstrzymało
się"- 0.
Projekt
uchwały został zaopiniowany pozytywnie.
Ad 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w
sprawie powołania członka Komisji Mieszkaniowej.
Nie rozpatrzono.
Ad 5. Sprawy bieżące
Odpowiadając
na pytanie radnej Małgorzaty Hempowicz, strażnik miejski Wojciech
Grabosz wyjaśnił, że w przypadku odebrania zgłoszenia o spalaniu śmieci,
strażnicy kontrolują posesję i jeśli zajdzie taka potrzeba upominają
właściciela, mogą też wystawić mandat.
Radny
Maciej Krzyżański zapytał o czujnik zanieczyszczeń powietrza na rynku.
Burmistrz
Andrzej Balcerek odpowiedział, że została już podpisana umowa i na
terenie miasta zostaną rozmieszczone trzy czujniki.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska zapytała, ile wniosków o dopłatę do wymiany pieców
wpłynęło.
Burmistrz
Andrzej Balcerek odpowiedział, że na obecną chwilę podpisane zostały
trzy decyzje dla osób fizycznych.
O
godzinie 20:20 przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska zakończyła
posiedzenie komisji.
/-/
Katarzyna Szykulska
Protokolant