Protokół nr 9/2017 posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, które odbyło się w dniu 21 września 2017 r. w sali konferencyjnej w hali widowiskowo-sportowej, ul. Podgórna 21
OB.0012.5.9.2017
Godz. rozpoczęcia:
17:00
Godz.
zakończenia: 19:25
Tematy:
1. Omówienie
gospodarki odpadami oraz utrzymania czystości na terenie Miasta Puszczykowa.
2. Przedstawienie
zmian w świadczeniach 2017-2018 w zakresie:
3. Informacja
na temat profilaktycznego programu szczepień przeciwko grypie dla mieszkańców
Puszczykowa finansowanego przez Powiat Poznański.
4. Sprawy
bieżące.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta Bijaczewska powitała gości
i radnych; obecnych 5 radnych (chwilowa nieobecność radnej Alfredy
Brączkowskiej oraz usprawiedliwiona nieobecność radnej Małgorzaty
Hempowicz oraz radnego Jana Łagody).
Listy obecności
radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Ad 1. Omówienie
gospodarki odpadami oraz utrzymania czystości na terenie Miasta Puszczykowa.
Prezes Związku Międzygminnego Centrum Zagospodarowania Odpadów
„Selekt" Dorota Lew-Pilarska przedstawiła informacje na temat gospodarki
odpadami oraz utrzymania czystości na terenie Miasta Puszczykowa.
O godzinie 17:17 do obradujących dołączyła radna Alfreda
Brączkowska (obecnych 6 radnych).
O godzinie 17:27
posiedzenie opuściła radna Agata Wójcik (obecnych 5 radnych).
Radny Maciej Krzyżański zgłosił, że otrzymywane przez
mieszkańców brązowe worki na bioodpady są za małe oraz zapytał, czy możliwa
jest ich zmiana na większe i trwalsze, np. takie jak używane przez Związek
Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej" (GOAP).
Pani Dorota Lew-Pilarska poinformowała, że nie posiada szczegółowej
wiedzy na temat funkcjonowania GOAP oraz czy stosowane przez GOAP worki są
biodegradowalne. Zdaniem pani Doroty Lew-Pilarskiej problem nie jest rozmiar
i wytrzymałość worka na odpady biodegradowalne, a jego właściwe użytkowanie. Worki
dostarczane mieszkańcom przez CZO „Selekt" spełniają wszystkie wymogi dla tego
typu produktu, w konsekwencji czego już w momencie otworzenia zaczynają
ulegać rozkładowi. Pani Dorota Lew-Pilarska dodała, że w najbliższym
czasie poprosi o publikację w lokalnej prasie artykułów dotyczących
właściwej segregacji odpadów.
Radny Łukasz Grzonka powiedział, że niezależnie od
przedstawionej argumentacji, jego zdaniem worki są za słabe oraz za małe; nie
wytrzymują napełnienia świeżo skoszoną trawą oraz przeniesienia z ogrodu
przed dom. Innym problemem zgłoszonym przez radnego Łukasza Grzonkę był
fakt, że gospodarstwa domowe otrzymują różną ilość worków, w jego osobistym
przypadku niewystarczającą.
Pani Dorota Lew-Pilarska powiedziała, że w razie posiadania
niewystarczającej liczby worków na odpady segregowane, mieszkańcy mają
możliwość pobrania dodatkowych sztuk w Urzędzie Miejskim lub w Punkcie
Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Podczas odbierania odpadów sprzed
posesji mieszkańców wydawana jest zawsze taka sama ilość nowych worków, ile pełnych
worków z odpadami zostało oddanych. Ponadto, mieszkańcy Puszczykowa mają
możliwość samodzielnego wywiezienia wytworzonych odpadów do PSZOK.
Przedstawiciel firmy FB Serwis S.A. Marcin Szczepaniak
dodał do wypowiedzi przedmówczyni, że każdy mieszkaniec, który zgłosi osobom odbierającym
śmieci zapotrzebowanie na większą liczbę worków, otrzyma ją.
Pani Dorota Lew-Pilarska poinformowała, że gminy Tarnowo
Podgórne, Rokietnica oraz Mosina postanowiły wystąpić ze Związku Międzygminnego
CZO „Selekt".
Pani Dorota Lew-Pilarska odpowiedziała na pytanie radnego Tomasza
Potockiego, że w przypadku nieposiadania wystarczającej ilości worków,
mieszkańcy mogą wystawiać przed nieruchomość odpady zbierane selektywnie w
workach przeźroczystych, tak aby ich zawartość była dobrze widoczna i łatwa do
zidentyfikowania. Oczywiście, taka możliwość nie dotyczy bioodpadów, dla
których przeznaczone są specjalne biodegradowalne worki w kolorze bromowym.
Pan Marcin Szczepaniak odpowiedział na pytanie radnego Tomasza
Potockiego, że zasada jest odbierane odpadów sprzed posesji mieszkańców. W
tym roku został umożliwiony odbiór
odpadów bezpośrednio z terenu posesji, po uprzednim zgłoszeniu takiej chęci
firmie wywozowej przez właściciela nieruchomości. Pan
Marcin Szczepaniak dodał, że dotychczas od mieszkańców Puszczykowa wpłynęło
kilkanaście wniosków dot. odbioru odpadów sprzed posesji i wszystkie z
nich zostały rozpatrzone pozytywnie.
Burmistrz Andrzej Balcerek odpowiedział na pytanie radnego Macieja
Krzyżańskiego, że planowane jest powstanie punkt zbiórki elektrośmieci w
Puszczykowie w 2018 roku. Pierwotnie punkt ten miał zostać uruchomiony w roku
2017, jednak wskazana lokalizacja przy ul. Poznańskiej, na wysokości
sklepu „Społem" PSS Puszczykowo, nie została pozytywnie oceniona przez Starostę
Poznańskiego.
Radny Maciej Krzyżański powiedział, że jest zadowolony ze
sposobu działania „Selektu" oraz firmy FB Serwis S.A. Obecny harmonogram wywozu
odpadów, kalendarz selekcjonera oraz „Eco Harmonogram" stanowią przyjazną formę
informowania mieszkańców o terminach i sposobie wywozu odpadów.
Pani Dorota Lew-Pilarska powiedziała, że „Eco Harmonogram" jest
nową usługą skierowaną do mieszkańców gmin wchodzących w skład Związku Międzygminnego
CZO „Selekt". „Eco Harmonogram" to darmowa aplikacja mobilna, która umożliwia
łatwy dostęp do aktualnego harmonogramu wywozu odpadów oraz do różnego rodzaju
dodatkowych informacji i powiadomień związanych z odpadami.
Przedstawiciel firmy FB Serwis S.A. Tomasz Buszkiewicz powiedział,
że dezynfekcje pojemników posiadanych przez mieszkańców odbyły się w bieżącym
roku w kwietniu oraz we wrześniu. Usługa mycia i dezynfekcji pojemników dotyczyła
tylko tych nieruchomości, których właściciele zgłosili chęć uczestnictwa firmie
wywozowej FB Serwis S.A. Informacja o możliwości skorzystania z tej usługi
została zamieszczona w harmonogramie wywozu odpadów oraz w kalendarzu
selekcjonera.
Pani Dorota Lew-Pilarska zapewniła, że dezynfekcje
pojemników posiadanych przez mieszkańców, będą wykonywane cyklicznie, dwa razy
w roku i każdy mieszkaniec Puszczykowa, po uprzednim zgłoszeniu chęci udziału,
będzie miał możliwość skorzystania z tej oferty.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska poprosiła, żeby w przyszłości,
przed wprowadzeniem nowych ofert dla mieszkańców, przeprowadzać kampanie
informacyjne.
O godzinie 18:01 przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska
ogłosiła przerwę, która trwała do godziny 18:17.
Ad 2.
Przedstawienie zmian w świadczeniach 2017-2018 w zakresie świadczeń
wychowawczych (500+) oraz świadczeń rodzinnych.
Pani Ewa Rauhut z Działu Świadczeń Socjalnych Miejskiego
Ośrodka Pomocy Społecznej przedstawiła prezentację multimedialną dotyczącą świadczenia
wychowawczego 500+
oraz zmian w okresie świadczeniowym 2017/2018.
Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Karol
Majewski odpowiedział na pytanie przewodniczącej Elżbiety Bijaczewskiej,
że liczba mieszkańców Puszczykowa przebywających w Domach Pomocy
Społecznej w bieżącym roku pozostała bez zmian w stosunku do roku ubiegłego.
Ad
3. Informacja na temat profilaktycznego programu szczepień przeciwko grypie dla
mieszkańców Puszczykowa finansowanego przez Powiat Poznański.
Radna Elżbieta Czarnecka przedstawiła informację
na temat profilaktycznego programu szczepień przeciwko grypie dla mieszkańców
Puszczykowa finansowanego przez Powiat Poznański oraz zaznaczyła, że zainteresowanie
programem jest bardzo wysokie.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska poinformowała,
że przedstawione działania są realizowane dzięki funduszom programu
profilaktyki zdrowotnej Powiatu Poznańskiego. W ramach przeznaczonych na ten
cel funduszy Powiat Poznański zakupił w bieżącym roku ok. 3 tys. szczepionek,
przeznaczonych dla mieszkańców powiatu.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska zaproponowała,
żeby rozważyć rozpoczęcie podobnej akcji ze środków budżetu Miasta Puszczykowa.
Program cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, w ubiegłym roku z
bezpłatnych szczepień przeciwko grypie skorzystało 119 mieszkańców, natomiast
w bieżącym roku na potrzeby mieszkańców Puszczykowa zabezpieczono 194
szczepionki.
Ad 4. Sprawy bieżące.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska
przypomniała, że w najbliższą sobotę
23 września br. na terenie Szpitala w Puszczykowie odbędzie się „Biała Sobota",
podczas której mieszkańcy powiatu poznańskiego będą mogli skorzystać z
bezpłatnych badań. Przewodnicząca Elżbieta
Bijaczewska przekazała również zaproszenie na bezpłatną konferencję pn.
„Stop urazom i wypadkom wśród seniorów", która odbędzie się 24 listopada br. w
Starostwie Powiatowym w Poznaniu.
Mieszkaniec Kazimierz Jabłoński poinformował,
że wraz z panem Mariuszem Szafrańskim mieszkają w bliskim
sąsiedztwie Szkoły Podstawowej nr 2, na terenie której został wybudowany, w ramach
pierwszego puszczykowskiego budżetu obywatelskiego, plac zabaw. Od momentu uruchomienia
placu zabaw standard życia mieszkańców sąsiednich nieruchomości znacznie się pogorszył.
Szkoła nie ogrodziła swojego terenu, co umożliwia dzieciom i młodzieży przechodzenie,
w trakcie zajęć, na sąsiednie posesje. Zwiększeniu uległ również hałas, generowany
przez nowy plac zabaw. Z placu zabaw, oprócz dzieci, korzysta również młodzież,
a sam plac pozostaje otwarty nawet do godziny 21:00.
Mieszkaniec Mariusz Szafrański zaznaczył, że do
momentu wybudowania nowego placu zabaw sąsiedztwo Szkoły Podstawowej nr 2 nie
było aż tak dokuczliwe. Poprzednio z boiska korzystała wyłącznie młodzież
szkolna i nie dłużej niż do godziny 16:00. Obecnie hałas utrzymuje się do
późnych godzin wieczornych. Pan Mariusz Szafrański zaproponował, wykonanie
ogrodzenia szkoły w porozumieniu z sąsiadami i z uwzględnieniem ich sugestii.
Burmistrz Andrzej Balcerek poinformował, że
odbył już spotkanie z przedmówcami, podczas którego przedstawiono mu problem. Plac
zabaw został wybudowany ze środków pochodzących z budżetu obywatelskiego, z
inicjatywy Rady Rodziców Szkoły Podstawowej nr 2, mieszkańców i uczniów.
Inwestycja została zlokalizowana na gruncie miejskim.
Radna Elżbieta Czarnecka zapytała, czy
nadmierny hałas generowany przez zainstalowane urządzenia wynika z ewentualnych
uszkodzeń, albo błędów konstrukcyjnych oraz zaproponowała przeprowadzenie
kontroli wyposażenia placu zabaw.
Burmistrz Andrzej Balcerek odpowiedział
radnej Elżbiecie Czarneckiej, że zakupione wyposażenia placu zabaw
posiada niezbędne atesty i spełnia normy dotyczące urządzeń tego typu.
Realizacja inwestycji zakończyła się w bieżącym roku.
Burmistrz Andrzej Balcerek poprosił
mieszkańców o wystosowanie i złożenie w Urzędzie Miejskim pisma, w którym
przedstawią konkretne propozycje i oczekiwania dotyczące zgłoszonego problemu.
O godzinie
19:25 przewodnicząca Elżbieta
Bijaczewska zakończyła posiedzenie komisji.
/-/ Kamila Bartkiewicz
protokolant