2018
Protokół nr 9/2018 posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, które odbyło się w dniu 11 października 2018 r. w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Puszczykowie, ul. Wysoka 1
OB.0012.5.9.2018
Godz. rozpoczęcia:
17:05
Godz.
zakończenia: 18:30
Tematy:
1. Zaopiniowanie projektów uchwał
w sprawie:
-
ustalenia szczegółowych zasad
ponoszenia odpłatności za pobyt w mieszkaniach chronionych i ośrodkach
wsparcia,
-
ustalenia sposobu sprawiania
pogrzebu przez Miasto Puszczykowo,
-
udzielenie pomocy finansowej
Powiatowi Poznańskiemu (izba wytrzeźwień).
2. Podsumowanie pracy Komisji
Spraw Społecznych podczas czteroletniej kadencji.
3. Sprawy bieżące.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta Bijaczewska powitała gości
i radnych; obecnych 6 radnych (usprawiedliwiona nieobecność radnego Jana
Łagody).
Listy obecności
radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Ad 1. Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:
Kierownik
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Karol Majewski przedstawił projekt
uchwały w sprawie ustalenia
szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w mieszkaniach chronionych
i ośrodkach wsparcia (druk nr 380).
Radna
Małgorzata Hempowicz zapytała, na czym są mieszkania chronione.
Pan
Karol Majewski odpowiedział, że zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r.
o pomocy społecznej mieszkanie chronione to lokal mieszkalny, którego warunki
mają za zadanie przygotować osoby w nim mieszkające do prowadzenia
samodzielnego życia. Ustawa o pomocy społecznej umożliwia pobyt w mieszkaniach
chronionych osobom, które ze względu na trudną sytuację życiową, wiek,
niepełnosprawność lub chorobę potrzebują wsparcia w funkcjonowaniu w codziennym
życiu, ale nie wymagają usług w zakresie świadczonym przez jednostkę
całodobowej opieki, w szczególności osobom z zaburzeniami psychicznymi,
opuszczającym pieczę zastępczą, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, zakład dla
nieletnich, a także cudzoziemcom, którzy uzyskali w Polsce status uchodźcy lub
ochronę uzupełniającą.
Radna
Małgorzata Hempowicz zapytała, czy kwota 31.80 zł za dobę jest pełną
stawką.
Pan
Karol Majewski odpowiedział, że to jest kwota stawki pełnej za pobyt w
schronisku stowarzyszenia MONAR Wielkopolskie Centrum Pomocy Bliźniemu, z
którym Miasto Puszczykowo zawarło umowę.
Radna
Małgorzata Hempowicz zapytała, czy kryterium dochodowe wynosi 701 zł.
Pan
Karol Majewski odpowiedział, że maksymalna kwota zasiłku stałego wynosi
645 zł. Kryterium dochodowe uprawniające do otrzymania świadczenia od 1
października 2018 r. wynosi 701 zł dla osoby samotnie gospodarującej oraz 528
zł dla osoby w rodzinie.
Radna
Małgorzata Hempowicz poinformowała, że dzisiaj przed siedzibą Ministerstwa
Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odbył się protest pracowników
socjalnych oraz zapytała, czy puszczykowscy pracownicy socjalni są zadowoleni z
wysokości wynagrodzeń.
Pan
Karol Majewski odpowiedział, że każda gmina otrzymują dotację celową przeznaczoną
na wypłatę wynagrodzeń pracowników socjalnych. Protest może wynikać z warunków zatrudnienia
w większych miastach, w których pracownicy socjalni bywają bardzo nisko
opłacani.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska powiedziała, że wynagrodzenie pracowników
socjalnych jest nieadekwatne do powierzonych im obowiązków oraz ryzyka
wynikającego z rodzaju wykonywanej pracy. W odniesieniu do omawianego
punktu porządku obrad przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska poinformowała,
że powiat poznański dysponuje obecnie 12 mieszkaniami chronionymi.
Pan
Karol Majewski dodał do swojej wcześniejszej wypowiedzi, że kadra
pracowników socjalnych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Puszczykowie jest
stabilna. Zdaniem pana Karola Majewskiego wykonywana przez nich praca przynosi
im satysfakcję, a wysokość wynagrodzenia wydaje się być przyzwoita, choć nie
zna osoby, która nie chciałaby zarabiać więcej.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta Bijaczewska
przeprowadziła głosowanie nad projektem uchwały w sprawie ustalenia szczegółowych zasad
ponoszenia odpłatności za pobyt w mieszkaniach chronionych i ośrodkach wsparcia
(druk nr 380).
Wynik
głosowania: „za"- 6 głosów, „przeciw"- 0, „wstrzymało się"- 0.
Projekt uchwały został zaopiniowany jednogłośnie pozytywnie.
Kierownik
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Karol Majewski przedstawił projekt
uchwały w sprawie ustalenia
sposobu sprawiania pogrzebu przez Miasto Puszczykowo (druk nr 379).
Radna
Alfreda Brączkowska zapytała czy zdarzyła się sytuacja, gdy Miasto Puszczykowo
sprawiło pogrzeb osoby samotnej i po jego przeprowadzeniu zgłosiła się rodzina
zmarłego żądająca wypłaty zasiłku pogrzebowego.
Pan
Karol Majewski odpowiedział, że w sytuacjach, kiedy za sprawienie
pogrzebu odpowiedzialny jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, to Zakład
Ubezpieczeń Społecznych zwraca kwotę faktycznego kosztu pogrzebu (wysokość
zasiłku pogrzebowego to 4000 zł). W takiej sytuacji nie ma możliwości ponownego
wypłacenia świadczenia rodzinie zmarłego.
Radna Małgorzata Hempowicz odczytała
§ 3. pkt 16 projektu uchwały, który stanowi,
że „sprawienie
pogrzebu obejmuje wykonanie następujących czynności: inne czynności wynikające z
okoliczności, zgodnie z wyznaniem zmarłego, prawem oraz miejscowymi
zwyczajami". Radna Małgorzata Hempowicz poinformowała, że odbiera
przytoczony zapis projektu uchwały bardzo pozytywnie, ponieważ gwarantuje on
godne sprawienie pogrzebu w razie zaistnienia takiej konieczności.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta Bijaczewska
przeprowadziła głosowanie nad projektem uchwały w sprawie ustalenia sposobu sprawiania
pogrzebu przez Miasto Puszczykowo (druk nr 379).
Wynik
głosowania: „za"- 6 głosów, „przeciw"- 0, „wstrzymało się"- 0.
Projekt uchwały został zaopiniowany jednogłośnie pozytywnie.
Przewodnicząca Elżbieta
Bijaczewska przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy
finansowej Powiatowi Poznańskiemu (druk nr 374).
Przedstawiciel Komisariatu Policji Kamil
Nowaczyk przedstawił się oraz poinformował,
że pełni funkcję Kierownika Ogniwa Prewencji. W bieżącym roku 16 osób z
terenu Puszczykowa zostało przewiezionych do izby wytrzeźwień w Poznaniu. Poza tymi
osobami 11 innych mieszkańców Puszczykowa pozostawiono pod opieką rodziny,
która zobowiązała się na piśmie do odpowiedzialności za osobę nietrzeźwą.
W tym roku puszczykowska policja przetransportowała łącznie 36 osób (w tym 20
osób spoza Puszczykowa) do izb wytrzeźwień.
Radna Alfreda Brączkowska zapytała,
co w sytuacji, gdy osoba nietrzeźwa została przewieziona przez funkcjonariuszy
policji do izby wytrzeźwień z dala od jej miejsca zamieszkania. Jak taka osoba może
wrócić do domu.
Pan Kamil Nowaczyk
odpowiedział, że to niestety jest już zmartwienie tej osoby. Jeżeli zatrzymana osoba,
po zakończeniu pobytu w izbie wytrzeźwień, nie ma jak wrócić do miejsca
zamieszkania może bezpłatnie zadzwonić z izby wytrzeźwień do członka rodziny
lub innej osoby w celu ustalenia sposobu powrotu do domu.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta Bijaczewska
przeprowadziła głosowanie nad projektem uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej
Powiatowi Poznańskiemu (druk nr 374).
Wynik
głosowania: „za"- 6 głosów, „przeciw"- 0, „wstrzymało się"- 0.
Projekt uchwały został zaopiniowany jednogłośnie pozytywnie.
Ad 3. Sprawy
bieżące.
Przedstawiciel Komisariatu Policji Kamil Nowaczyk
przedstawił informacje dotyczące interwencji policji podczas odstrzału dzika na
terenie miasta Puszczykowa. Prokuratura została zawiadomiona o zdarzeniu i
trwają czynności dowodowe.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska zapytała,
czy Komisariat Policji ma pełną obsadę stanowisk.
Pan Kamil Nowaczyk odpowiedział, że obecnie w
Puszczykowie jest wakat na 3 stanowiskach. Sytuacja wygląda podobnie w całym
kraju, ponieważ wśród młodych osób brak chętnych do pracy w policji.
Burmistrz Andrzej Balcerek zapytał, jakie są przyczyny
takiej sytuacji.
Pan Kamil Nowaczyk odpowiedział, że głównym
powodem niskiej liczby przyjęć do policji jest brak chętnych, który wynika, m.in.
z niskich zarobków oraz coraz mniejszej liczby przywilejów wobec wysokich
wymagań stawianych podczas rekrutacji do służby. Ponadto, Szkoła Policji
znajduje się w Pile i konieczność dojazdu na zajęcia również zniechęca
kandydatów.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska poprosiła o
przedstawienie statystyk z podejmowanych czynności.
Pan Kamil Nowaczyk odpowiedział, że nie
przygotował na dzisiejsze posiedzenie komisji sprawozdania, jednak na pewno
może powiedzieć, że w Puszczykowie przestępstwa z katalogu przeciwko życiu i
zdrowiu praktycznie nie występują. Odnotowano natomiast tendencję wzrostową
dotycząca liczby włamań z kradzieżą. Od początku roku miało ich miejsce ok. 7.
Kradzieży samochodów od początku roku było ok. 5.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska zapytała,
czy w bieżącym roku wydano niebieskie karty.
Pan Kamil Nowaczyk odpowiedział, że liczba niebieskich
kart wydanych w Puszczykowie jest znacząca i są one wydawane na bieżąco. Pan Kamil
Nowaczyk dodał, że choć zdarza się, że osoby zgłaszające wycofują się ze
składanych oświadczeń.
Przewodnicząca
Elżbieta Bijaczewska zapytała, jakie działania prewencyjne są realizowane.
Pan Kamil Nowaczyk odpowiedział, że do oddziału
prewencji, po urlopie macierzyńskim, wróciła policjantka Patrycja Żurek. Najbliższym
wydarzeniem, podczas którego będą prowadzone działania prewencyjne (m.in.
znakowanie rowerów) jest 1. Rowerowy Rajd Retro, który odbędzie się w dniu 14.10.2018
r. na terenie rekreacyjno-sportowym przy ul. Kościelnej 7.
Radny Tomasz Potocki przedstawił nową formę
kradzieży tzw. „na drona", która miała miejsce w jego sąsiedztwie oraz
poprosił policję o informowanie Urzędu Miejskiego oraz mieszkańców
o pojawianiu się nowych form kradzieży.
Pan Kamil Nowaczyk zanotował prośbę radnego Tomasza
Potockiego.
Radna Alfreda Brączkowska zapyta, jak
postąpić, jeżeli wieczorem, po zakończeniu służby Straży Miejskiej, sąsiad uciążliwie
spala liście i inne odpady zielone na własnej posesji, czy w takie sytuacji można
zawiadomić policję.
Pan Kamil Nowaczyk odpowiedział, że w takiej
sytuacji należy zadzwonić na policję. Po takim zgłoszeniu przeprowadzona
zostanie interwencja.
Radna Alfreda Brączkowska zapytała, czy
wykonane własnoręcznie zdjęcia pomogą policji w prowadzonym postępowaniu.
Pan Kamil Nowaczyk odpowiedział, że takie
zdjęcia zawsze można podważyć (np. datę ich wykonania). Pan Kamil Nowaczyk
dodał, że w celu należytego prowadzenia postępowania niezbędna jest obecność funkcjonariuszy
na miejscu.
Ad 2. Podsumowanie
pracy Komisji Spraw Społecznych podczas czteroletniej kadencji.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska
podsumowała pracę Komisji Spraw Społecznych podczas upływającej kadencji oraz
podziękowała obecnym na posiedzeniu przedstawicielom Urzędu Miejskiego, Miejskiego
Ośrodka Pomocy Społecznej, Komisariatu Policji, Straży Miejskiej oraz
Ochotniczej Straży Pożarnej za czteroletnią współpracę.
Kierownik
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Karol Majewski poinformował, że w ciągu trwającej kadencji
wszystkie uchwały przygotowane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej zostały
pozytywnie zaopiniowane przez Komisję Spraw Społecznych i następnie uchwalone. W
tym czasie udało nam się opracować dokumenty ważne dla funkcjonowania gminy.
Pan Karol Majewski serdecznie
podziękował przewodniczącej oraz członkom komisji za współpracę.
Komendant Straży Miejskiej Dariusz Borowski
podziękował za ostatnie cztery lata pracy Komisji Spraw Społecznych, podczas
których rozwinęła się owocna współpraca Straży Miejskiej z Komisariatem
Policji. Pan Dariusz Borowski
poinformował, że rozpoczął się sezon grzewczy, w konsekwencji czego
odnotowano wzrost liczby zgłoszeń dotyczących podejrzenia spalania śmieci.
Radna Alfreda Brączkowska zapytała w imieniu
swoim oraz radnego Jana Łagody, czy istnieje możliwość zorganizowania w
Puszczykowie spotkania dotyczącego rządowego programu priorytetowego Czyste
Powietrze. W ramach tego programu właściciele domów jednorodzinnych będą mogli
ubiegać się o dofinansowanie na termomodernizację budynków. Radna Alfreda
Brączkowska zapytała również, czy osoby starsze otrzymują w Urzędzie
Miejskim pomoc przy składaniu wniosków na dofinansowanie kosztów wymiany źródeł ciepła w
mieszkalnych budynkach jednorodzinnych lub lokalach na obszarze Miasta
Puszczykowa.
Burmistrz Andrzej Balcerek odpowiedział, że
informacje są udzielane na bieżąco i nie tylko starszym mieszkańcom. Pomoc przy
wypełnieniu wniosku o dofinansowanie można uzyskać w referacie ochrony
i monitoringu środowiska.
Prezes Ochotniczej Straży Pożarnej Gniewko Niedbała
powiedział, że liczy, iż niedługo zakończy się budowa remizy, najważniejsza
inwestycja dla puszczykowskiego OSP w okresie ostatnich 4 latach. Od
rozpoczęcia działalności, czyli przez ostatnie 7 lat, oddział funkcjonował w
pełnym trybie bojowym, mimo braku remizy. Pan Gniewko Niedbała dodał, że
każdy, kto działa w służbach ratowniczych dziwi się jak możliwe jest efektywne
funkcjonowanie w takich warunkach. Puszczykowscy strażacy są niezwykle
zaangażowani w swoją działalność, o czym świadczy, m.in. ciągłe podnoszenie
swoich kwalifikacji oraz udział w licznych zawodach. Odnoszone w nich sukcesy potwierdzają
wysokie kwalifikacje ratownicze puszczykowskiej OSP.
Pan Gniewko Niedbała zauważył, że strącaną
szansą jest niewykorzystanie możliwości zakupu średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego,
na które można było uzyskać dofinansowanie ze środków zewnętrznych w wysokości
80%. Jego zdaniem jest to inwestycja, którą warto zrealizować w kolejnych latach.
Burmistrz Andrzej Balcerek docenił
zaangażowanie i sukcesy puszczykowskich strażaków oraz podkreślił, że władze
miasta oraz obecna Rada Miasta, w ramach posiadanych zasobów finansowych,
zawsze starała się wspierać działania OSP.
Radna Alfreda Brączkowska zapytała, kiedy zakończy
się budowa remizy
Burmistrz Andrzej Balcerek odpowiedział, że w
tym roku będzie to niemożliwe. Realnym terminem odbioru inwestycji jest połowa roku
2019.
Przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska
podziękowała członkom komisji za ostatnie 4 lata współpracy. Przewodnicząca
zauważyła, że podczas całej kadencji nie było sytuacji braku quorum, a radni
zawsze prezentowali postawę zaangażowania w pracę komisji.
Radna
Małgorzata Hempowicz, w imieniu
członków komisji, podziękowała przewodniczącej Elżbiecie Bijaczewskiej za
4 lata organizowania pracy Komisji Spraw Społecznych oraz prowadzenie posiedzeń.
Radny Tomasz Potocki pogratulował przewodniczącej
Elżbiecie Bijaczewskiej profesjonalizmu przy wypełnianiu obowiązków oraz
podziękował za przekazaną podczas posiedzeń wiedzę i doświadczenie.
O godzinie
18:30 przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska zakończyła posiedzenie komisji.
/-/ Kamila Stoińska
protokolant
Protokół nr 7/2018 posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, które odbyło się w dniu 13 lipca 2018 r. w formie wizyty studyjnej
OB.0012.5.7.2018
Godz. rozpoczęcia: 8:00
Godz.
zakończenia: 16:00
Tematy:
- Spotkanie w siedzibie Spółdzielni Socjalnej „LUPA".
- Spotkanie w Spółdzielni Socjalnej „Blisko Was" z
prezesem Danutą Vergin (Tarnowo Podgórne, ul. 23 Października 19).
- Spotkanie z przedstawicielami Spółdzielni Socjalnej
„Uciec Dysforii" oraz Pełnomocnikiem Zarządu Miasta ds. Współpracy z NGOs
(Oborniki, ul. Droga Leśna 60).
- Zlecenia dla CIS z Urzędu Miasta; zamówienia
społecznie odpowiedzialne i współpraca z Miastem Poznań oraz z firmami,
resocjalizacja społeczno-zawodowa uczestników CIS; omówienie działalności
Wielkopolskiego Centrum Ekonomii Solidarnej (Poznań, ul. św. Wincentego 6/9).
- Omówienie
działalności Spółdzielni Socjalnej „Wspólny Stół".
Przewodnicząca Komisji Elżbieta Bijaczewska powitała gości
i radnych; obecnych 4 radnych (chwilowa nieobecność radnej Agaty Wójcik
oraz usprawiedliwiona nieobecność radnej Małgorzaty Hempowicz oraz
radnego Jana Łagody).
Listy obecności
radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
O godzinie 8:00 Komisja spotkała się przed Urzędem Miejskim w
Puszczykowie (Puszczykowo, ul. Podleśna 4) skąd udała się na spotkanie w siedzibie Spółdzielni Socjalnej „LUPA"
(Puszczykowo, ul. Stroma 3).
Ad 1. Spotkanie
w siedzibie Spółdzielni Socjalnej „LUPA".
O godzinie 8:15 do
obradujących dołączyła radna Agata Wójcik (obecnych 5 radnych).
Członek zarządu spółdzielni socjalnej „LUPA"
Luiza Niedźwiecka-Kowalonek przedstawiła działalność spółdzielni oraz
odpowiedziała na zadane przez radnych pytania.
O godzinie 9:00 Komisja udała się na spotkanie w siedzibie Spółdzielni Socjalnej „Blisko Was" (Tarnowo Podgórne,
ul. 23 Października 19).
Ad 2. Spotkanie
w Spółdzielni Socjalnej „Blisko Was" z prezesem Danutą Vergin.
Prezes Spółdzielni Socjalnej „Blisko Was" Danuta
Vergin przedstawiła działalność spółdzielni
oraz odpowiedziała na zadane przez radnych pytania.
O godzinie 10:30 Komisja udała się na spotkanie w siedzibie Spółdzielni Socjalnej „Uciec Dysforii" oraz z Pełnomocnikiem
Zarządu Miasta ds. Współpracy z NGOs (Oborniki, ul. Droga Leśna 60).
Ad 3. Spotkanie
z przedstawicielami Spółdzielni Socjalnej „Uciec Dysforii" oraz Pełnomocnikiem
Zarządu Miasta ds. Współpracy z NGOs.
Wiceprezes Zarządu Spółdzielni „Uciec Dystrofii" Grażyna
Stachowiak przedstawiła działalność spółdzielni oraz odpowiedział na zadane
przez radnych pytania.
Dyrektor administracyjny Spółdzielni „Uciec
Dystrofii" Aldona Banaszyk-Karwacka odpowiedział na zadane przez radnych
pytania.
Pełnomocnik Zarządu Miasta ds. Współpracy z NGOs
opowiedział o współpracy z organizacjami pożytku publicznego.
O godzinie 12:30 Komisja udała się na spotkanie w siedzibie Centrum Integracji Społecznej (Poznań, ul. św.
Wincentego 6/9).
Ad 4. Zlecenia
dla Centrum Integracji Społecznej z Urzędu Miasta; zamówienia społecznie
odpowiedzialne i współpraca z Miastem Poznań oraz z firmami, resocjalizacja
społeczno-zawodowa uczestników Centrum Integracji Społecznej; omówienie
działalności Wielkopolskiego Centrum Ekonomii Solidarnej (Poznań, ul. św.
Wincentego 6/9).
Przedstawiciel Wielkopolskiego
Centrum Ekonomii Solidarnej Krzysztof Urbaniak opowiedział o zamówieniach
społecznie odpowiedzialnych oraz współpracy z Miastem Poznań i firmami,
przedstawił również temat resocjalizacji społeczno-zawodowej uczestników
Centrum Integracji Społecznej oraz omówił działalność Wielkopolskiego Centrum
Ekonomii Solidarnej.
O godzinie 14:20 Komisja udała się na spotkanie w siedzibie Spółdzielni Socjalnej „Wspólny Stół"(Poznań,
Śródka 6).
Ad 5. Omówienie
działalności Spółdzielni Socjalnej „Wspólny Stół".
Przedstawiciel Spółdzielni Socjalnej „Wspólny Stół"
Jadwiga Sadowska przedstawiła działalność spółdzielni oraz odpowiedział
na zadane przez radnych pytania.
O godzinie 15:20 Komisja wróciła do Urzędu Miejskiego w Puszczykowie
(Puszczykowo, ul. Podleśna 4).
O godzinie
16:00 przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska zakończyła posiedzenie komisji.
/-/ Kamila Bartkiewicz
protokolant
Protokół nr 4/2018 posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, które odbyło się w dniu 26 kwietnia 2018 r. w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Puszczykowie, ul. Wysoka 1
OB.0012.5.4.18
Godz. rozpoczęcia: 17:00
Godz. zakończenia: 18.45
Tematy:
- Ocena
zasobów pomocy społecznej za rok 2017 - Pan Karol Majewski, kierownik
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Puszczykowie.
- Sprawozdanie
z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej za rok 2017.
- Sprawy
bieżące.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta Bijaczewska
powitała gości i radnych; obecnych 4 radnych (usprawiedliwiona nieobecność
radnego Jakuba Musiała, radnej Agaty Wójcik, radnego Jana Łagody oraz radnej
Elżbiety Czarneckiej).
Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do
niniejszego protokołu.
Ad 2. Sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka
Pomocy Społecznej za rok 2017.
Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy
Społecznej Karol Majewski przedstawił oraz omówił sprawozdanie z
realizowanych zadań przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Puszczykowie
w 2017 r. (prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
O
godz. 17:16 do obradujących dołączył radny Jan Łagoda (obecnych 5 radnych).
Ad 1. Ocena
zasobów pomocy społecznej za rok 2017 - Pan Karol Majewski, kierownik
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Puszczykowie.
Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy
Społecznej Karol Majewski odczytał oraz wyjaśnił definicję zasobów
pomocy społecznej. Poinformował, że ich ocena ma formę aplikacji internetowej,
jest to druk liczący około 32 strony, dotyczący głównie danych demograficznych,
informacji o pracownikach socjalnych, czy wydatkach realizowanych w ramach
pomocy społecznej (omówiona prezentacja stanowi załącznik do niniejszego
protokołu).
Radny Jan Łagoda odniósł się do
podanej w prezentacji liczbie żłóbków na terenie miasta, które stanowią
własność prywatną oraz zapytał o możliwość realizowania przez miasto programu
Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Maluch +".
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska zapytała o możliwość utworzenia przez władze miasta oddziału
żłobka w budynku jednego z przedszkoli.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
poinformował, że Miasto Puszczykowo jest właścicielem trzech budynków, w
których funkcjonują oddziały przedszkolne. W związku, z czym byłaby możliwość
utworzenia w jednym z nich oddziału żłobka. Wiceburmistrz Władysław
Ślisiński powiedział, że ze względu na znaczne koszty utrzymania żłobka, korzystniejsze
byłoby wywołanie uchwały o dopłacie z budżetu miasta do pobytu dziecka w takiej
placówce. Wiceburmistrz Władysław Ślisiński dodał, że do tej pory takie
wnioski ze strony żłobków, funkcjonujących na terenie miasta Puszczykowa
spotkały się z odmową.
Radny Jan Łagoda złożył postulat,
aby powrócić do tematu dopłat do żłobków oraz zapoznać się szczegółowo z
programem „Maluch +".
Radni przychylili się jednogłośnie do
powyższego postulatu.
Pan Karol Majewski odczytał
wnioski przygotowane przez pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
dotyczące głównych problemów społecznych mieszkańców Puszczykowa. Pan Karol
Majewski poinformował, że według przeprowadzonej analizy główny problem
stanowi znaczny wzrost liczby osób starszych wymagających całodobowej opieki.
Pan Karol Majewski zasugerował również, że warto rozważyć otwarcie
w partnerstwie z gminami sąsiednimi domu dziennego pobytu dla
seniorów.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
powiedział, że najlepiej przystosowanym do tego miejscem będzie dawny budynek
Centrum Animacji Kultury w Szkole Podstawowej nr 1.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska podziękowała panu Karolowi Majewskiemu za przygotowane
prezentacje.
Ad 3. Sprawy
bieżące.
Radni dyskutowali nad kwestią
wyznaczenia na terenie miasta stref publicznych, w których dopuszczone byłoby
spożywanie alkoholu.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
zauważył, że problemem tym powinna zając się najpierw
Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych, dopiero po jej rekomendacjach temat ten powinien zostać
przekazany stosownej komisji Rady Miasta.
O
godz. 18:30 do obradujących dołączyła radna Agata Wójcik (obecnych 6 radnych).
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska poprosiła pana Karola Majewskiego oraz Komendanta Straży
Miejskiej w Puszczykowie Dariusza Borowskiego o wskazanie na terenie
miasta bezpiecznej lokalizacji takich miejsc.
Radny Ryszard Teuschner zapytał o
możliwość utworzenia dodatkowych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych
po drugiej stronie wejścia do szpitala na ul. Kraszewskiego. Radny Ryszard
Teuschner podjął również problem dawnego miejsca dla osób niepełnosprawnych
przy szpitalu, które wysypane zostało tłuczniem.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
powiedział, że w ramach bieżącego utrzymania dróg zostanie to poprawione.
Radny Ryszard Teuschner poprosił
również o interwencję w sprawie podjazdu do kasy na parkingu przy szpitalu na
ul. Kraszewskiego, gdyż osoby na wózkach inwalidzkich nie mają możliwości
dotarcia do niej.
Radny Ryszard Teuschner zapytał
również o ewentualny regulamin korzystania z darmowej komunikacji na terenie
miasta oraz o możliwość jego egzekwowania, gdyż z darmowego transportu bardzo
często korzystają osoby znajdujące się po znacznym spożyciu alkoholu.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
powiedział, że sprawdzi, czy taki zapis został uwzględniony w umowie zawartej z
przewoźnikiem.
O
godz. 18.45 przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska zakończyła posiedzenie
komisji.
protokolant
/-/
Hanna Dudzik-Zoga
Protokół nr 3/2018 posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, które odbyło się w dniu 22 marca 2018 r. w sali konferencyjnej hali widowiskowo-sportowej w Puszczykowie, ul. Podgórna 21
OB.0012.5.3.18
Godz. rozpoczęcia: 17:10
Godz. zakończenia: 19.40
Tematy:
- Nowe
kompetencje dla gmin wynikające z nowelizacji ustawy o wychowaniu w
trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
- Omówienie
projektu Uchwały w sprawie: określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania
członków zespołu interdyscyplinarnego do spraw przeciwdziałania przemocy w
rodzinie.
- Sprawozdanie
z działalności Komisariatu Policji w Puszczykowie - Pani Małgorzata Trzybińska
Komendant Komisariatu Policji w Puszczykowie.
- Sprawy
bieżące.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta Bijaczewska
powitała gości i radnych; obecnych 8 radnych.
Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do
niniejszego protokołu.
Ad 1. Nowe
kompetencje dla gmin wynikające z nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy
Społecznej Karol Majewski przedstawił zmiany w znowelizowanej ustawie
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz omówił
konsekwencje tych zmian dla gmin (prezentacja stanowi załącznik do niniejszego
protokołu).
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska zapytała o zdanie na ten temat Miejskiej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych.
Pan Karol Majewski wyjaśnił, że Komisja
odbyła wstępne dyskusje w tej sprawie. Konieczne jest ustalenie lokalizacji
punktów sprzedaży alkoholi do 4,5 promila na terenie miasta, godzin otwarcia
sklepów prowadzących sprzedaż piwa i alkoholi oraz ewentualne uchwalenie na
terenie miasta stref objętych zakazem usytuowania punktów sprzedaży alkoholu.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
powiedział, że w momencie uchwalenia stref zakazu usytuowania punktów sprzedaży
alkoholi mógłby się pojawić problem dla osób już posiadających koncesje na
sprzedaż w tych miejscach. Ponadto Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
zauważył, że zmniejszenie liczby punktów sprzedaży alkoholu na terenie miasta
jest bezcelowe.
Burmistrz Andrzej Balcerek
powiedział, że uchwalenie konkretnej liczby punktów sprzedaży alkoholu na
terenie miasta może wpłynąć na ograniczenie w przyszłości możliwości budowy np.
obiektów hotelowych i restauracyjnych.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska poprosiła o przedstawienie stanowiska w tej sprawie Komendant
Komisariatu Policji w Puszczykowie Małgorzatę Trzybińską.
Komendant Komisariatu Policji w
Puszczykowie Małgorzata Trzybińska poinformowała, że konieczne byłoby
doprecyzowanie statusu terenów Zakola Warty, jako tych wyłączonych
z możliwości spożywania alkoholu. Uruchomione zostaną specjalne patrole policji,
a wskazanie w tym miejscu strefy wyłączonej ze spożywania alkoholu wykluczyłoby
niedomówienia. Pani Małgorzata Trzybińska poinformowała, że na terenie
Puszczykowa problem spożywania alkoholu dotyczy raczej miejscowych mieszkańców.
Ad 2. Omówienie
projektu uchwały w sprawie: określenia trybu i sposobu powoływania i
odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego do spraw przeciwdziałania
przemocy w rodzinie (druk nr 319).
Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy
Społecznej Karol Majewski przedstawił projekt uchwały w sprawie:
określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu
interdyscyplinarnego do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Pan Karol
Majewski omówił zadania zespołu interdyscyplinarnego oraz wyjaśnił, że
uchwała jest doprecyzowaniem tego, co zostało już wcześniej uchwalone.
Radna Małgorzata Hempowicz
zapytała, jak długo trwa kadencja obecnie działającego zespołu
interdyscyplinarnego.
Pan Karol Majewski wyjaśnił, że
obecny zespół interdyscyplinarny funkcjonuje już 6 lat, w nowej uchwale
jego kadencja została wyznaczona na 5 lat.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska przeprowadziła głosowanie nad projektem uchwały w sprawie:
określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu
interdyscyplinarnego do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie (druk nr
319).
Wynik
głosowania: „za"
- 8 głosów, „przeciw" - 0, „wstrzymało się" - 0.
Projekt
uchwały został zaopiniowany pozytywnie.
Ad 3. Sprawozdanie
z działalności Komisariatu Policji w Puszczykowie - Pani Małgorzata Trzybińska
Komendant Komisariatu Policji w Puszczykowie.
Komendant Komisariatu Policji w
Puszczykowie Małgorzata Trzybińska omówiła prezentację dotyczącą
struktury organizacyjnej oraz wyników osiągniętych przez Komisariat Policji
w Puszczykowie (prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
Starszy sierżant Piotr Buczkowski
z Komisariatu Policji w Puszczykowie przedstawił część prezentacji dotyczącą
działań profilaktycznych oraz projektów dla dzieci, młodzieży i osób starszych prowadzonych
na terenie miasta przez policjantów z Komisariatu Policji w Puszczykowie.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska podziękowała za przygotowaną prezentację. Wyraziła również uznanie
dla pracy Ochotniczej Straży Pożarnej w Puszczykowie prowadzonej na rzecz
edukacji udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym. Przewodnicząca
Komisji Elżbieta Bijaczewska poinformowała również o chęci stałej
współpracy Komisji Spraw Społecznych z lokalną Policją.
Pani Małgorzata Trzybińska
poinformowała również o alkomacie zainstalowanym na terenie komisariatu Policji
w Puszczykowie, dzięki któremu mieszkańcy anonimowo i darmowo mogą skontrolować
ilość zawartego alkoholu w wydychanym powietrzu.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska poprosiła, aby taka informacja znalazła się w Echu
Puszczykowa. Ponadto podkreśliła, konieczność bieżącej współpracy z Policją,
w celu zapewnienie mieszkańcom poczucia bezpieczeństwa.
Radny Jakub Musiał zapytał o konkretne
działania podejmowane przez lokalną Policję w celu ograniczenia liczby włamań
do budynków mieszkalnych.
Pani Małgorzata Trzybińska
odpowiedziała, że problem ten jest niezwykle złożony i wymaga wspólnych działań
prowadzonych ze społecznością lokalną głównie poprzez jej edukację oraz
profilaktykę. Pani Małgorzata Trzybińska poinformowała, że działania
muszą być prowadzone dwutorowo nie tylko przez Komisariat Policji, ale także
przez samych mieszkańców, którzy powinni dbać o zachowanie podstawowych zasad
bezpieczeństwa.
Radny Jakub Musiał zaproponował,
aby rozważyć sfinansowanie z budżetu zakupu większej liczby kamer na potrzeby
miasta.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
powiedział, że należałoby się nad tym zastanowić, gdyż obecny monitoring
miejski zabezpiecza tylko centrum miasta,
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska powiedziała również o konieczności zapewnienia nocnych dyżurów
policji na terenie miasta.
O godz. 19:05 przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska ogłosiła przerwę, która trwała do godz. 19:15.
O
godz. 19:05 posiedzenie komisji opuściła radna Agata Wójcik.
Ad 4. Sprawy
bieżące.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
przedstawił projekt uchwały w sprawie: współdziałania z Powiatem
Poznańskim w realizacji zadania własnego w zakresie usuwania wyrobów zawierających
azbest.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska przeprowadziła głosowanie nad projektem uchwały w sprawie:
współdziałania
z Powiatem Poznańskim w realizacji zadania własnego w zakresie usuwania
wyrobów zawierających azbest (druk nr 313).
Wynik
głosowania:
„za" - 7 głosów, „przeciw" - 0, „wstrzymało się" - 0.
Projekt uchwały został zaopiniowany
pozytywnie.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
poinformował, że przedstawiony program uchwalany jest każdego roku. Obecnie
miasto wypełnia już wszystkie ustawowe wymogi, gdyż posiada podpisaną umowę ze
schroniskiem dla bezdomnych zwierząt w Skałowie.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska przeprowadziła głosowanie nad projektem uchwały w sprawie:
przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania
bezdomności zwierząt na terenie Miasta Puszczykowa na rok 2018 (druk nr 314).
Wynik
głosowania:
„za" - 7 głosów, „przeciw" - 0, „wstrzymało się" - 0.
Projekt uchwały został zaopiniowany
pozytywnie.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
przedstawił projekt uchwały informując o przyczynach jej podjęcia spowodowanych
koniecznością zapewnienia dojazdu autobusów komunikacji miejskiej do szpitala w
Puszczykowie. Wiceburmistrz Władysław Ślisiński wyjaśnił, że po długiej
wymianie korespondencji z zarządem szpitala udało się dojść do porozumienia.
Burmistrz Miasta Puszczykowa zaproponował współfinansowanie dostosowania
przejazdu autobusów miejskich przez teren parkingu szpitala poprzez montaż specjalnych
bramek, które będą się otwierały automatycznie.
Radny Jan Łagoda zapytał, czy
były prowadzone przez władze miasta rozmowy z zarządem szpitala, dotyczące
płatnego parkingu na terenie szpitala.
Wiceburmistrz Władysław Ślisiński
poinformował, że pomimo korespondencji prowadzonej z zarządem szpitala nie
udało się wypracować innego rozwiązania. Dopiero propozycja udzielenia pomocy
finansowej polegającej na sfinansowaniu kosztów dostosowania przejazdu przez
parking dla potrzeb autobusów rozwiązała tę sytuację.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska przeprowadziła głosowanie nad projektem uchwały w sprawie:
udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Poznańskiemu na realizację zadania
własnego polegającego na zarządzaniu Szpitalem w Puszczykowie im. prof. S.T. Dąbrowskiego
S.A. w zakresie dotyczącym instalacji systemu parkingowego wraz z niezbędną
infrastrukturą na terenie parkingu przy ul. Kraszewskiego w Puszczykowie (druk
nr 321).
Wynik
głosowania:
„za" - 7 głosów, „przeciw" - 0, „wstrzymało się" - 0.
Projekt uchwały został zaopiniowany
pozytywnie.
Sekretarz Maciej Dettlaff omówił
projekt uchwały w sprawie: przyjęcia Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta
Puszczykowa na lata 2018-2023. Sekretarz Maciej Dettlaff wyjaśnił, że
program skupia się na potrzebach różnych pokoleń mieszkańców. W projekcie
znalazła się między innymi rewitalizacja obszaru na ul. Nowe Osiedle poprzez
stworzenie miejsca spotkań dla wszystkich mieszkańców z tego rejonu oraz
rewitalizacja willi „Mimoza" na ul. Poznańskiej.
O
godz. 19:40 przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska zakończyła posiedzenie
komisji.
protokolant
/-/
Hanna Dudzik-Zoga
Protokół nr 1/2018 posiedzenia Komisji Spraw Społecznych, które odbyło się w dniu 25 stycznia 2018 r. w sali konferencyjnej hali widowiskowo-sportowej w Puszczykowie, ul. Podgórna 21
OB.0012.5.1.18
Godz. rozpoczęcia: 17:00
Godz. zakończenia: 20:30
Tematy:
- Informacja
Związku Międzygminnego CZO „Selekt" na temat planowanego wzrostu opłat za
odbiór i składowanie odpadów na lata 2018-2020.
- Działania
WPN na obszarach ochrony czynnej i krajobrazowej.
- Plan
pracy komisji na 2018 rok.
- Sprawy
bieżące.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta Bijaczewska
powitała gości i radnych; obecnych 7 radnych.
Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do
niniejszego protokołu.
Ad 1. Informacja
Związku Międzygminnego CZO „Selekt" na temat planowanego wzrostu opłat za
odbiór i składowanie odpadów na lata 2018-2020.
Prezes Związku Międzygminnego Centrum
Zagospodarowania Odpadów-SELEKT Dorota Lew-Pilarska przedstawiła prezentację
dotyczącą działalności Związku oraz wyjaśniła przyczyny zwiększenia opłat za
odbiór odpadów segregowanych oraz niesegregowanych. Pani Dorota Lew-Pilarska
powiedziała, że jest to spowodowane wzrostem stawek za korzystanie ze
środowiska z 24,15 zł do 140,00 zł w 2018 r. (prezentacja stanowi
załącznik do niniejszego protokołu).
Mieszkanka Ewa Komorowska
zapytała, dlaczego w ubiegłym roku odpady zielone z posesji zbierane były tylko
do października, co spowodowało, że w kolejnych miesiącach konieczne było ich transportowanie
do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych na ul. Nadwarciańską.
Pani Dorota Lew-Pilarska
wyjaśniła, że w styczniu br. podjęta została przez Zgromadzenie Związku
Międzygminnego uchwała, która zakłada, że zbiórka odpadów zielonych prowadzona
będzie do listopada. Pani Dorota Lew-Pilarska dodała, że w momencie
przekazywania mieszkańcom Kalendarza Selekcjonera uchwała wprowadzająca nowe
zapisy nie została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa
Wielkopolskiego, dlatego taka informacja nie została w nim uwzględniona.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska zapytała, o możliwość kontroli liczby osób składających
deklaracje dotyczące wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Pani Dorota Lew-Pilarska poinformowała,
że problemem są osoby innej narodowości, gdyż Urzędy Pracy oraz firmy ich
zatrudniające nie chcą podawać danych. Pani Dorota Lew-Pilarska
powiedziała, że do tej pory problemem był także sposób pozyskiwania danych
dotyczących, urodzeń oraz zgonów z Urzędów Miast i Gmin. Zostało to jednak
rozwiązane i zgodnie z pozyskaną opinią prawną takie informacje są
przekazywane do Związku.
Prezes Zarządu Fundacji Aktywności
Lokalnej Iwona Janicka, zapytała o liczbę zajęć edukacyjnych, które
prowadzone były w przedszkolach na terenie Puszczykowa. Pani Iwona Janicka
zwróciła również uwagę na konieczność propagowania toreb wielokrotnego użytku
w zamian tradycyjnych „foliówek". Ponadto zasugerowała, aby koszty odbioru
odpadów segregowanych były znacznie niższe od niesegregowanych, aby różnice
odczuwalne były przez mieszkańców.
Pani Dorota Lew-Pilarska odpowiadając
na zadane pytanie powiedziała, że nie posiada informacji odnośnie liczby zajęć
edukacyjnych przeprowadzonych w puszczykowskich przedszkolach. Ponadto wyjaśniła,
że to zadaniem mediów ogólnokrajowych jest uświadamianie ekologiczne. Pani Dorota
Lew-Pilarska poinformowała, że nie ma możliwości, aby odpady segregowane
były odbierane za darmo, gdyż koszty ich transportu są znacznie wyższe niż
odpadów niesegregowanych.
Mieszkaniec Sławomir Mańkowski poruszył
problem nietrwałych worków na odpady zielone.
Pani Dorota Lew-Pilarska
wyjaśniła, że worki na odpady zielone są biodegradowalne, w związku, z
czym muszą spełniać pewne określone normy. Pani Dorota Lew-Pilarska
poinformowała, że przedstawi ten problem producentom.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska zapytała, jak długo nowe opłaty za odbiór odpadów segregowanych
i niesegregowanych będą obowiązywać.
Pani Dorota Lew-Pilarska poinformowała,
że opłaty zostały obliczone na dwa lata. Dodała również, że w momencie
uruchomienia kwatery wysypiska w Piotrowie Pierwszym kwoty nie powinny ulegać
zmianom. Pani Dorota Lew-Pilarska wyjaśniła, że nie będą już wtedy
ponoszone koszty transportu odpadów oraz ich składowania, pozostanie jedynie
opłata środowiskowa.
Ad 2. Działania
WPN na obszarach ochrony czynnej i krajobrazowej.
Dyrektor Wielkopolskiego Parku
Narodowego Zbigniew Sołtysiński, poruszył problem podrzucanych odpadów
na tereny Wielkopolskiego Parku Narodowego.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska zapytała o kary dla osób podrzucających śmieci.
Pan Zbigniew Sołtysiński poinformował,
że Straż Parku nakłada takie mandaty, jednak ze względu na to, że taki proceder
odbywa się głównie nocą nie jest ich dużo.
Pan Zbigniew Sołtysiński
przedstawił zadania ochronne realizowane przez Wielkopolski Park Narodowy na
podstawie Zarządzenia Ministra Środowiska na 2018 rok.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska zwróciła się z pytaniem do Pana Zbigniewa Sołtysińskiego,
czy otrzymał petycję od mieszkańców w sprawie odstrzału dzików na terenie
Wielkopolskiego Parku Narodowego.
Pan Zbigniew Sołtysiński poinformował,
że otrzymał taką wiadomość e-mailem. Następnie zaznaczył, że zadania wyznaczone
przez Ministra Środowiska obejmują również odstrzał dzików. Z przeprowadzonych
inwentaryzacji wynika, że ich populacja zwiększyła się, o 100%, co
powoduje, że wyrządzają znaczne szkody w uprawach rolnych na gruntach
prywatnych.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska poprosiła o wyjaśnienie, kiedy takie odstrzały na terenie
Wielkopolskiego Parku Narodowego mają miejsce.
Pan Zbigniew Sołtysiński poinformował,
że redukcja dzików odbywa się w godzinach nocnych, czyli wtedy, kiedy na
terenie Parku zgodnie z regulaminem, nie powinno już być turystów. Pan Zbigniew
Sołtysiński dodał również, że działania te nie są prowadzone na terenie
miasta, ani w rezerwatach ścisłych, a jedynie na gruntach rolnych.
Radna Małgorzata Hempowicz zapytała
o kwestię przyjętej ustawy, która pod pretekstem walki z ASF (Afrykański Pomór
Świń), wprowadziła zapisy zakładające kary grzywny dla osób utrudniających lub
uniemożliwiających odstrzał na terenach prywatnych posesji.
Pan Zbigniew Sołtysiński odpowiadając
na zadane pytanie powiedział, że również ma wątpliwości, co do takiego zapisu
oraz, że taka sytuacja na terenie Parku nie miała miejsca.
Mieszkanka Grażyna Ciesielska podziękowała
przewodniczącej Elżbiecie Bijaczewskiej za zorganizowanie spotkania. Ponadto
odczytała petycję mieszkańców dotyczącą odstrzału dzików na terenie Wielkopolskiego
Parku Narodowego. Pani Grażyna Ciesielska poinformowała o konieczności
zorganizowania spotkania informacyjnego w tej sprawie z mieszkańcami miasta
(odczytana petycja została przekazana Burmistrzowi Miasta Puszczykowa
Andrzejowi Balcerkowi oraz Przewodniczącej Rady Miasta Małgorzacie Hempowicz).
Zastępca dyrektora Wielkopolskiego Parku
Narodowego ds. ochrony przyrody Rafał Kurczewski powiedział, że rozumie
emocje mieszkańców, jednak, jako przedstawiciele parku są otwarci na wszelkie
rozmowy na ten temat. Pan Rafał Kurczewski poinformował również o działaniach
edukacyjnych prowadzonych przez Wielkopolski Park Narodowy, miedzy innymi
poprzez umieszczanie artykułów w Echu Puszczykowa. Pan Rafał Kurczewski
przedstawił także konsekwencje dokarmiania zwierząt oraz zachwiania populacji
poszczególnych gatunków.
Mieszkaniec Sławomir Mańkowski przedstawiciel
Stowarzyszenia Aktywne Puszczykowo, powiedział, że jego zdaniem sytuacja, w
której dokonuje się odstrzału dzików przy braku stwierdzenia objawów ASF jest niedopuszczalna.
O
godz. 17:15 przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska ogłosiła przerwę, która
trwała do godz. 17:25.
Prezes Zarządu Fundacji Aktywności
Lokalnej Iwona Janicka podziękowała za zorganizowanie spotkania. Ponadto
podkreśliła, że obowiązkiem władz miasta jest zapewnienie mieszkańcom dostępu
do informacji. Pani Iwona Janicka zwróciła się również z prośbą o
przeprowadzenie zajęć w szkołach, które edukowałyby dzieci i młodzieży,
jak zachować się w przypadku spotkania z dziką zwierzyną. Pani Iwona
Janicka poinformowała o petycji przygotowanej przez Fundację
Aktywności Lokalnej skierowanej do Burmistrza Miasta Puszczykowa Andrzeja
Balcerka, Przewodniczącej Rady Miasta Małgorzaty Hempowicz, oraz do Sejmu i
Senatu RP w sprawie sprzeciwu dla masowych odstrzałów oraz polowań prowadzonych
na terenie Wielkopolskiego Parku Narodowego.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska zapytała, czy na terenie Wielkopolskiego Parku Narodowego
istnieje zagrożenie wycinką drzew, podobną do tej, która prowadzona jest na
terenie Białowieży.
Pan Zbigniew Sołtysiński poinformował,
że trzy lata temu wysokie temperatury spowodowały zasiedlenie grzybów na
drzewach na terenie gminy Stęszew, co doprowadziło do ich usychania i konieczności
wzmożonej wycinki. Pan Zbigniew Sołtysiński podkreślił, że był to jedyny
taki przypadek w ciągu ostatnich kilkunastu lat.
Radna Małgorzata Hempowicz zapytała
o to, czy na terenie Wielkopolskiego Parku Narodowego prowadzony jest również
odstrzał innych gatunków zwierząt.
Pan Zbigniew Sołtysiński odpowiedział,
że redukcja odbywa się we wszystkich gatunkach zwierząt. Na terenie Wielkopolskiego
Parku Narodowego problem stanowią nie tylko dziki, ale również sarny oraz
jelenie, które wyrządzają znaczne szkody w uprawach leśnych.
Radna Agata Wójcik stwierdziła,
że wszystkie apele oraz petycje dotyczące odstrzału dzików, czy wycinki drzew
świadczą o tym, że przyszłość Wielkopolskiego Parku Narodowego nie jest mieszkańcom
obojętna. Radna Agata Wójcik dodała, że została wytypowana do zespołu
roboczego do kontaktów tematycznych z Wielkopolskim Parkiem Narodowym. Radna
Agata Wójcik wyraziła nadzieję, że efektem spotkań będzie sformułowanie jasnych
komunikatów oraz informacji wystosowanych do mieszkańców, zmierzających do ich
uspokojenia oraz potwierdzenia zasadności działań prowadzonych przez Wielkopolski
Park Narodowy.
Ad 3. Plan
pracy komisji na 2018 rok.
Przewodnicząca Komisji Elżbieta
Bijaczewska przedstawiła plan pracy Komisji Spraw Społecznych na rok 2018
(plan pracy stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
O
godz. 20:30 przewodnicząca Elżbieta Bijaczewska zakończyła posiedzenie
komisji.
protokolant
/-/
Hanna Dudzik-Zoga