Protokół nr 28/17/VII 28. sesji Rady Miasta Puszczykowa, która odbyła się w dniu 21 lutego 2017 r. w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Puszczykowie, ul. Podleśna 4
Protokół nr
28/17/VII
28. sesji Rady
Miasta Puszczykowa,
która odbyła się w
dniu 21 lutego 2017 r.
w sali sesyjnej
Urzędu Miejskiego w Puszczykowie, ul. Podleśna 4
OB.0002.28.2017
Godz. rozpoczęcia: 17:05
Godz. zakończenia: 21.25
Ad 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
Przewodnicząca Rady Małgorzata
Hempowicz otworzyła 28. sesję Rady Miasta Puszczykowa, powitała
mieszkańców, pracowników Urzędu Miejskiego i radnych oraz stwierdziła quorum
(obecnych 13 radnych, chwilowa nieobecność radnych: Doroty Łuczak-Dydowicz i
Łukasza Grzonki).
Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego
protokołu.
O godz. 17:06 do
obradujących dołączyła radna Dorota Łuczak-Dydowicz (obecnych 14 radnych).
Ad 2. Przedstawienie porządku obrad i rozpatrzenie ewentualnych
wniosków o jego zmianę.
W imieniu burmistrza, sekretarz Maciej
Dettlaff złożył wniosek o dokonanie zmiany w tytule projektu uchwały z pkt.
6 porządku obrad, tj. Rozpatrzenie
projektu uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na wydzierżawienie lokali na
terenie nieruchomości przy ulicy Poznańskiej 36 na okres do 1 roku (druk nr 196). Sekretarz Maciej Dettlaff
powiedział, że na posiedzeniach komisji ustalono, że będzie to wydzierżawienie
na okres do 1 roku, a nie do 3 lat - jak zostało to zapisanie pierwotnie.
Następnie sekretarz Maciej
Dettlaff złożył wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały
ws. zmiany Uchwały Nr 131/16/VII Rady Miasta Puszczykowa z dnia 24 maja 2016 r.
w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego dla terenu położonego w Puszczykowie w obrębie Puszczykowo
Stare, arkusze 1 - 18 (druk nr 200). Sekretarz powiedział, że proponuje się
wprowadzenie powyższego projektu uchwały w celu przyspieszenia prac nad projektem
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Podział obszaru na cześć A i
B pozwoli na kontynuowanie prac nad częścią A, a część B (okolice ul. Cichej i
ul. Sobieskiego w stronę lasu) będzie musiała poczekać na uchwalenie nowego
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Brak podziału
obszaru planu spowoduje, że niemożliwe będzie jego uchwalenie do czasu
uchwalenia nowego studium.
O godz. 17:08 do obradujących dołączył radny Łukasz Grzonka (obecnych
15 radnych).
Przewodnicząca Rady Małgorzata
Hempowicz stwierdziła, że jeśli projekt uchwały zostanie wprowadzony do
porządku obrad, to jego szczegółowe omówienie i dyskusja odbędą się
w stosownym punkcie.
Przewodnicząca Rady Małgorzata
Hempowicz przeprowadziła głosowanie nad wnioskiem w sprawie zmiany
tytułu projektu uchwały z punktu 6 porządku obrad.
Wynik głosowania: „za" - 15 głosów, „przeciw" - 0, „wstrzymało się"
- 0.
Wniosek o zmianę tytułu
projektu uchwały z punktu 6 porządku obrad został przyjęty jednogłośnie.
Przewodnicząca Rady Małgorzata
Hempowicz przeprowadziła głosowanie nad wnioskiem o wprowadzenie do
porządku obrad punktu: Rozpatrzenie
projektu uchwały w sprawie: zmiany
Uchwały Nr 131/16/VII Rady Miasta Puszczykowa z dnia 24 maja 2016 r. w sprawie
przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
dla terenu położonego w Puszczykowie w obrębie Puszczykowo Stare, arkusze
1 - 18 (druk nr 200).
Wynik głosowania: „za" - 12 głosów, „przeciw" - 0, „wstrzymało się"
- 3 głosy.
Wniosek o wprowadzenie
projektu uchwały do porządku obrad został przyjęty.
Przewodnicząca Rady Małgorzata
Hempowicz poinformowała, że rozpatrzenie ww. projektu uchwały nastąpi w
punkcie pkt 7 porządku obrad (przed projektem uchwały ws. emisji obligacji
komunalnych).
Przewodnicząca Rady Małgorzata
Hempowicz przeprowadziła głosowanie nad przyjęciem porządku obrad z
uwzględnieniem przyjętych wniosków.
Wynik głosowania: „za" - 15 głosów, „przeciw" - 0, „wstrzymało się"
- 0.
Porządek obrad zostały
przyjęty jednogłośnie i przedstawia się następująco:
-
Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
-
Przedstawienie porządku obrad i rozpatrzenie
ewentualnych wniosków o jego zmianę.
-
Przyjęcie protokołu nr 27/17/VII z 24 stycznia 2017 r.
-
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: projektu
dostosowania sieci szkół podstawowych z oddziałami przedszkolnymi i
gimnazjów do nowego ustroju szkolnego (druk nr 194).
-
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: Miejskiego
Programu Wspierania Rodziny w Mieście Puszczykowo na lata 2017-2019
(druk nr 195).
-
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: wyrażenia
zgody na wydzierżawienie lokali na terenie nieruchomości przy ulicy
Poznańskiej 36 na okres do 1 roku (druk nr 196).
-
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: zmiany
Uchwały Nr 131/16/VII Rady Miasta Puszczykowa z dnia 24 maja 2016 r. w
sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego dla terenu położonego w Puszczykowie w obrębie Puszczykowo
Stare, arkusze 1 - 18 (druk nr 200).
-
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: emisji
obligacji komunalnych (druk nr 193).
-
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: zmiany
uchwały Nr 169/16/VII Rady Miasta Puszczykowa z dnia 20 grudnia 2016 r. w
sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Puszczykowa na
lata 2017-2023 (druk nr 198).
-
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: zmiany
uchwały budżetowej Miasta Puszczykowa na rok 2017 Nr 170/16/VII z dnia 20
grudnia 2016 r. (druk nr 199).
-
Sprawozdanie z bieżącej działalności Burmistrza oraz
referatów Urzędu Miejskiego.
-
Informacje Przewodniczącego Rady Miasta.
-
Interpelacje, zapytania i wnioski radnych.
-
Wolne głosy.
-
Zamknięcie sesji.
Ad 3. Przyjęcie protokołu nr 27/17/VII z 24 stycznia 2017 r.
Przewodnicząca Rady Małgorzata
Hempowicz zapytała, czy są uwagi do projektu protokołu.
Radny Łukasz Grzonka
powiedział, że nie otrzymał projektu protokołu na e-mail.
Przewodnicząca Rady Małgorzata
Hempowicz poprosiła, żeby w trakcie późniejszej przerwy sprawdzić odbiorców
wiadomości e-mail z projektem protokołu.
Wiceprzewodniczący Rady Tomasz
Potocki zapytał, czy radny Łukasz Grzonka telefonował w tej sprawie do
biura Rady Miasta, ponieważ projekt protokołu został przesłany tydzień temu.
Radny Łukasz Grzonka
powiedział, że z uwagi na fakt, że jego laptop uległ awarii i dopiero dzisiaj
odebrał go po naprawie nie było to możliwe. Sądził, że projekt protokołu
znajduje się na jego poczcie, tak się jednak nie stało.
Przewodnicząca Rady Małgorzata
Hempowicz przeprowadziła głosowanie nad przyjęciem protokołu nr 27/17/VII z
24 stycznia 2017 r.
Wynik głosowania: „za" - 14 głosów, „przeciw" - 0, „wstrzymało się"
- 1 głos.
Protokół nr 27/17/VII został
przyjęty.
Ad 4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: projektu dostosowania
sieci szkół podstawowych z oddziałami przedszkolnymi i gimnazjów do nowego
ustroju szkolnego (druk nr 194).
Wiceburmistrz Władysław
Ślisiński przedstawił ww. projekt uchwały informując, że 14 grudnia 2016 r.
Sejm przyjął ustawę o zmianach w prawie oświatowym, zgodnie z którą samorządy
zobowiązane są do wywołania kilku uchwały dotyczących likwidacji
gimnazjów. Wiceburmistrz powiedział, że Ministerstwo Edukacji Narodowej
zaproponowało kilka wariantów likwidacji gimnazjów, a po konsultacji z
dyrektorami puszczykowskich szkół oraz Kuratorium Oświaty w Poznaniu
zdecydowano, że najlepszym rozwiązaniem dla Miasta będzie wprowadzenie zmian w ustroju
szkolnym polegających na:
- włączeniu Gimnazjum nr 1 do
Szkoły Podstawowej nr 1, która z
dniem 1 września 2017 r. staje się ośmioletnią Szkołą Podstawową nr 1 (Gimnazjum
nr 1 zakończy działalność z dniem 31 sierpnia 2017 r.),
- włączeniu Gimnazjum nr 2 do Szkoły Podstawowej nr
2, która z dniem 1
września 2017 r. staje się ośmioletnią Szkołą Podstawową nr 2 (Gimnazjum nr 2
zakończy działalność z dniem 31 sierpnia 2017 r.).
Oddziały gimnazjalne jeszcze przez dwa lata będą
funkcjonować w szkołach podstawowych.
Wiceburmistrz Władysław
Ślisiński powiedział, że inne zmiany, wynikające z nowelizacji ustawy, nie
dotyczą Puszczykowa oraz dodał, że żadna ze szkół nie będzie musiała zmieniać
obwodu. Wiceburmistrz poinformował, że omawiany projekt uchwały jest na razie
projektem dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego, który po
uchwaleniu zostanie przedłożony Wielkopolskiemu Kuratorowi Oświaty w Poznaniu
oraz związkom zawodowym. Jeśli w ciągu 21 dni kurator oraz związki
zawodowe nie wniosą uwag, wówczas na kolejnej sesji przedłożony zostanie
projekt uchwały ws. wprowadzenia nowego
ustroju szkolnego, tj. utworzenia ośmioletnich szkół podstawowych.
Przewodnicząca Komisji, Edukacji
Kultury i Sportu Małgorzata Szczotka poinformowała, że po długiej
dyskusji komisja pozytywnie zaopiniowała ww. projekt uchwały.
Przewodnicząca Rady Małgorzata
Hempowicz przeprowadziła głosowanie nad projektem uchwały ws.
projektu dostosowania sieci szkół podstawowych z oddziałami przedszkolnymi i
gimnazjów do nowego ustroju szkolnego.
Wynik głosowania: „za" - 15
głosów, „przeciw" - 0, „wstrzymało się" - 0.
Uchwała Nr 181/17/VII została przyjęta jednogłośnie.
Ad 5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: Miejskiego Programu Wspierania
Rodziny w Mieście Puszczykowo na lata 2017-2019 (druk nr 195).
Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz poinformowała, że
kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej pan Karol Majewski nie mógł być obecny
na sesji, ale projekt uchwały zostanie omówionych przez panią Marię Bobrowską -
psycholog MOPS-u oraz dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Mosinie.
Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz powiedziała również, że temat
był szczegółowo omówiony podczas posiedzenia Komisji Spraw Społecznych.
Za pomocą prezentacji multimedialnej (stanowiącej
załącznik do niniejszego protokołu) pani Maria
Bobrowska przedstawiła ww. projekt uchwały informując, że rodzinom
przeżywającym trudności w wypełnianiu swoich funkcji, gmina w ramach zadań
własnych ma zapewnić wsparcie poprzez organizację systemu i wyposażenie w
odpowiednie narzędzia i m.in. w tym celu opracowuje 3-letnie programy
wspierania rodziny. Celem
programu jest pomoc rodzinom poprzez zróżnicowane działania, tworzenie warunków
sprzyjających prawidłowemu wypełnianiu przez nie funkcji
opiekuńczo-wychowawczych oraz realizowanie skoordynowanej polityki społecznej
na rzecz wzmocnienia rodziny poprzez wyspecjalizowane instytucje samorządu
lokalnego.
Konieczność
opracowania programu wynika z zapisów ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r.
o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Pozostałe podstawy
prawne opracowania programu to:
-
ustawa z dnia 12 marca
2004 r. o pomocy społecznej,
-
ustawa z dnia 29 lipca
2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
-
ustawa z dnia 26
października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi,
-
ustawa z dnia 28
listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych,
-
ustawa z dnia 7
września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
-
ustawa z dnia 4
listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem",
-
ustawa z dnia 25
lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
Poza wymienionymi ustawami, Miejski Program Wspierania
Rodziny w Mieście Puszczykowo na lata 2017- 2019 wpisuje się w Strategię
Polityki Społecznej dla Województwa Wielkopolskiego do 2020 roku, która jest
jednym z najważniejszych dokumentów wyznaczających główne kierunki rozwoju i
wdrażania polityki społecznej. Zarówno cel główny, jak i cele szczegółowe
„Programu Wspierania Rodziny w Mieście Puszczykowo na lata 2017- 2019", są
spójne z priorytetami wskazanymi w Strategii Polityki Społecznej dla
Województwa Wielkopolskiego do 2020 roku oraz w Strategii Rozwiązywania
Problemów Społecznych Miasta Puszczykowo 2016-2020.
Pani Maria
Bobrowska przedstawiła diagnozę
środowiska lokalnego, informując o:
w grudniu 2016 roku w mieście
Puszczykowo zamieszkiwało, wg danych Urzędu Miejskiego, 9337 osób, w tym:
kobiety: 4923,
mężczyźni:
4414,
kobiety
w wieku od 0 do 17 roku życia: 793,
mężczyźni
w wieku od 0 do 17 roku życia: 859,
kobiety
w wieku od 18-go do 59 roku życia: 2813,
mężczyźni
w wieku od 18-go do 65 roku życia: 2916,
kobiety
w wieku 60 lat i powyżej: 1317,
mężczyźni
w wieku 65 lat i powyżej: 639;
w Powiatowym Urzędzie Pracy w
grudniu 2016 r. było zarejestrowanych 140 osób bezrobotnych, będących
mieszkańcami miasta Puszczykowa - w tej grupie było:
72 kobiety,
29 osób w wieku do 30. roku
życia,
49 osób powyżej 50. roku
życia,
78 osób długotrwale
bezrobotnych,
7 osób niepełnosprawnych;
2014 rok - 191 rodzin,
2015 rok - 202 rodziny,
2016 rok - 168 rodzin
(odnotowany spadek jest wynikiem wprowadzenia programu 500+).
Główne powody udzielenia pomocy i
wsparcia rodzinom zamieszkującym Puszczykowo w 2016 roku to: ubóstwo,
długotrwała lub ciężka choroba, niepełnosprawność, bezrobocie, bezradność
w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, potrzeba ochrony macierzyństwa,
alkoholizm, trudności w przystosowaniu do życia po wyjściu z zakładu
karnego.
W 2015 i 2016 roku
opieką asystenta rodziny objętych było 14 rodzin. W Puszczykowie pracuje dwóch
asystentów rodziny, którzy m.in. mają:
- aktywizować
zawodowo,
- pomagać w
kontaktach z różnymi instytucjami,
- dbać o wzmacnianie
więzi rodzinnych,
- pomagać i uczyć,
jak być rodzicem,
- uczyć kompetencji
rodzicielskich, budżetowych, czystości,
- wskazywać
alternatywne sposoby spędzania czasu z rodziną,
- prowadzić
profilaktykę prozdrowotną i poruszać temat świadomego planowania rodziny.
W 2016 roku w pieczy
zastępczej przebywało 18 dzieci (za pobyt 9 dzieci płaciła gmina).
Radna Elżbieta
Bijaczewska wyjaśniła zasady odpłatności za pobyt dzieci w pieczy
zastępczej.
Pani Maria
Bobrowska powiedziała, że adresatami programu są rodziny zamieszkujące
w Puszczykowie, borykające się z trudnościami w sferze opiekuńczo-wychowawczej
oraz rodziny, w których dzieci umieszczone zostały w pieczy zastępczej.
Analiza SWAT gminy
pokazuje mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia. Mocnymi stronami są:
poparcie działań i
współpraca z samorządem miasta,
bezpłatna pomoc
psychologiczna,
funkcjonowanie Poradni
Psychologiczno- Pedagogicznej na terenie miasta,
bezpłatne porady prawne,
rozwinięta sieć
przedszkoli, powstanie żłobka,
dobrze rozwinięta sieć
świetlic dla dzieci i młodzieży (przyszkolnych i pozaszkolnych), bogata oferta
zajęć pozalekcyjnych w szkołach,
wykwalifikowana kadra
instytucji pomocy społecznej,
realizacja rządowego
programu „Pomoc Państwa w zakresie dożywiania",
zatrudnienie asystenta
rodziny (nabywanie umiejętności rozwiązywania problemów przez rodziny,
zwiększanie kompetencji rodzicielskich i społecznych rodzin),
kształcenie kadry MOPS
poprzez udział w szkoleniach, warsztatach, współpraca z Powiatowym Centrum
Pomocy Rodzinie w Poznaniu,
współpraca z Powiatowym
Urzędem Pracy,
współpraca ze Szpitalem w
Puszczykowie im. prof. S.T Dąbrowskiego,
współpraca z lekarzami
rodzinnymi,
współpraca z kuratorami
sądowymi i społecznymi,
współpraca z
przedstawicielami oświaty
współpraca z organizacjami
pozarządowymi (Parafialne Zespoły Caritas, Fundacja ReStart prowadząca
świetlicę socjoterapeutyczną).
Słabe strony to:
niewystarczająca liczba
lokali socjalnych i komunalnych w stosunku do potrzeb osób/rodzin,
mała liczba żłobków,
utrudniony dostęp do
psychiatrów dla osób chorych psychicznie,
niewydolność wychowawcza
rodzin,
brak grup wsparcia dla osób
przeżywających rozpad rodziny,
brak niezwłocznej reakcji
sądu w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, rodzinnych (odraczanie spraw),
mała świadomość i gotowość
społeczeństwa w zakresie wspierania rodziny i pieczy zastępczej.
Szanse to:
możliwość poprawy sytuacji
materialnej rodzin wielodzietnych dzięki programowi rządowemu „500+",
możliwość pozyskiwania
środków zewnętrznych,
zmiana świadomości
społeczeństwa na temat działalności prowadzonej przez MOPS,
wzrost świadomości i
umiejętności korzystania przez rodziny z różnych form wsparcia,
możliwość znalezienia pracy
przez członków rodzin (wsparcie asystenta).
Zagrożenia to:
zagrażające i aspołeczne
formy spędzania czasu wolnego przez młodzież i dzieci,
osłabienie funkcji i roli
rodziny,
brak świadomości problemu i
umiejętności szukania pomocy przez rodziny dysfunkcyjne,
brak umiejętności
poszukiwania pracy lub niska motywacja do podjęcia tych działań,
wyuczony i dziedziczony
model korzystania z finansowej pomocy MOPS.
Cele szczegółowe
programu to:
diagnoza sytuacji rodzin i
środowiska rodzinnego oraz przyczyn kryzysu w rodzinie,
wspieranie rodziny w
wychowywaniu dziecka oraz pełnieniu funkcji opiekuńczych i wychowawczych,
dążenie do usamodzielnienia
się rodzin,
przeciwdziałanie
marginalizacji społecznej rodzin dysfunkcyjnych,
zabezpieczanie podstawowych
potrzeb bytowych dziecka.
Finansowanie
„Miejskiego Programu Wspierania Rodziny" odbywać się będzie w ramach środków
budżetu Miasta, dotacji oraz środków zewnętrznych, w tym unijnych.
Monitoring Programu
prowadzony będzie na bieżąco. Sprowadzał się on będzie do uzyskiwania
informacji na temat realizacji planowanych działań w zakresie ich czasu
realizacji, założeń oraz źródeł finansowania.
Koordynatorem zadań
Programu Wspierania Rodziny jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
w Puszczykowie.
Radna Dorota
Łuczak-Dydowicz zapytała, w jaki sposób asystenci rodziny współpracują z dorosłymi.
Pani Maria
Bobrowska powiedziała, że asystenci rodziny działają wyłącznie w rodzinach,
w których są dzieci. Najczęściej ich praca polega na aktywizacji rodziców,
głównie pomocy w szukaniu pracy (pomoc w pisaniu CV, przeglądanie ofert
pracy, itp.) oraz wskazywaniu form spędzania czasu z dziećmi.
Odnosząc się do
informacji o „dziedziczeniu" bezradności i sytuacji, gdzie trzecie pokolenie
danej rodziny korzysta z pomocy MOPS-u, radny Filip Ryglewicz zapytał,
czy istnieją jakieś możliwości czy narzędzia, nakazujące aktywizację takich
osób.
Pani Maria
Bobrowska powiedziała, że możliwości są niewielkie, ponieważ jeśli ktoś
spełnia pełne kryterium (m.in. wykaże dochody poniżej danego kryterium, jest
zarejestrowany w Powiatowym Urzędzie Pracy) to przysługuje mu pomoc (zasiłek),
której nie można odmówić.
Radny Jakub
Musiał zapytał, czy pozbawienie władzy rodzicielskiej w rodzinach
patologicznych może być sposobem na przerwanie „dziedziczenia" korzystania z
pomocy społecznej.
Pani Maria
Bobrowska powiedziała, że zawsze najlepszym rozwiązaniem jest pozostawienie
dziecka w rodzinie biologicznej (przy wsparciu stosownych instytucji), a
odebranie dziecka jest ostatecznością. Działania na terenie Puszczykowa
odbywają się w sposób zintegrowany, tzn. MOPS współpracuje ze szkolnymi
pedagogami, Urzędem Miejskim, lekarzami, Caritasem. Pani Maria Bobrowska
zapewniła, że rodziny dysfunkcyjne mają wsparcie i są monitorowane przez MOPS
(w przypadku rodzin, gdzie występują nieprawidłowości ustanawia się
kuratora sądowego). Wynikiem tej współpracy jest np. fakt, że w Puszczykowie
nie ma głodnych dzieci.
Radna Małgorzata
Szczotka zwróciła uwagę, że nie należy utożsamiać patologii z biedą.
Wskazała, że istnieje wiele bardzo majętnych rodzin, które są niewydolne
wychowawczo, ale w ich przypadku nikt nie zasugerowałby zabrania dziecka.
Pani Maria
Bobrowska poinformowała, że wśród siedmiu rodzin, w przypadku których
zostały założone „niebieskie karty", są trzy rodziny bardzo dobrze sytuowane.
Radna Elżbieta
Bijaczewska powiedziała, że to sądy decydują o ewentualnym odebraniu
dziecka rodzicom i są to sytuacje skrajne. Natomiast w przypadku wystąpienia
przemocy (bez względu, czy jest to rodzina biedna czy bogata) należy reagować
natychmiast, ponieważ może dojść do sytuacji zagrożenia życia.
Radny Filip
Ryglewicz zaproponował, żeby w celu aktywizacji zawodowej organizować
spotkania (warsztaty), np. z lokalnymi pracodawcami.
Radna Dorota
Łuczak-Dydowicz zauważyła, że MOPS wiele problemów diagnozuje i rozwiązuje
oraz zapytała, czy w przypadku innych problemów, jak np. „dziedziczenie"
uzależnienia od pomocy społecznej, MOPS korzysta z dobry praktyk innych gmin.
Pani Maria
Bobrowska powiedziała, że inne gminy borykają się z tymi samymi problemami
oraz dodała, że pracownicy MOPS-u szkolą się oraz są poddawani kontroli.
Przewodnicząca
Komisji Spraw Społecznych Elżbieta Bijaczewska poinformowała, że
komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała ww. projekt uchwały.
Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz przeprowadziła głosowanie
nad projektem uchwały ws. Miejskiego
Programu Wspierania Rodziny w Mieście Puszczykowo na lata 2017-2019.
Wynik głosowania: „za" - 15
głosów, „przeciw" - 0, „wstrzymało się" - 0.
Uchwała Nr 182/17/VII została przyjęta jednogłośnie.
Ad 6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie:
wyrażenia zgody na wydzierżawienie lokali na terenie nieruchomości przy ulicy
Poznańskiej 36 na okres do 1 roku (druk nr 196).
Wiceburmistrz Władysław
Ślisiński przedstawił ww. projekt uchwały informując, że w budynku
komunalnym przy ul. Poznańskiej 36 działa przychodnia lekarza rodzinnego.
Spółka PozMed wystąpiła z wnioskiem o przedłużenie umowy dzierżawy. Wstępnie
został przygotowany projekt uchwały dotyczący 3-letniego okresu dzierżawy, ale
na posiedzeniach komisji zaproponowano, żeby skrócić ten czas do 1 roku z
powodu planowanych zmian w opiece zdrowotnej na terenie kraju.
Przewodniczący Komisji Rozwoju Jakub
Musiał poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała ww. projekt uchwały
z uwzględnieniem okresu dzierżawy do 1 roku.
Przewodnicząca Komisji Spraw
Społecznych Elżbieta Bijaczewska poinformowała, że komisja jednogłośnie
pozytywnie zaopiniowała ww. projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Budżetu Tomasz
Potocki poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała ww. projekt
uchwały z uwzględnieniem okresu dzierżawy do 1 roku.
Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz przeprowadziła głosowanie
nad projektem uchwały ws. wyrażenia
zgody na wydzierżawienie lokali na terenie nieruchomości przy ulicy Poznańskiej
36 na okres do 1 roku.
Wynik głosowania: „za" - 14 głosów, „przeciw" - 1 głos,
„wstrzymało się" - 0.
Uchwała Nr 183/17/VII została przyjęta.
Ad 7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: zmiany Uchwały Nr
131/16/VII Rady Miasta Puszczykowa z dnia 24 maja 2016 r. w sprawie
przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
dla terenu położonego w Puszczykowie w obrębie Puszczykowo Stare, arkusze 1 -
18 (druk nr 200).
Kierownik Referatu Gospodarki
Przestrzennej i Gospodarki Gruntami Alina Stempniak przedstawiła ww.
projekt uchwały informując, że w maju 2016 roku podjęta została uchwała ws.
przystąpienia do prac nad sporządzeniem planu dla terenu Starego Puszczykowa.
Równolegle prowadzone były prace nad nowym Studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego, które planowano w krótkim czasie ukończyć,
jednak dopiero w styczniu 2017 roku
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) uzgodniła projekt Studium.
Początkowe prace nad projektem mpzp dla Starego Puszczykowa zostały rozpoczęte,
odbyły się spotkania i konsultacje z mieszkańcami, na podstawie których powstał
wstępny projekt planu. Podstawowym warunkiem prawnym mpzp jest jego zgodność ze
studium, a nowe studium w części dotyczącej niektórych obszarów (między ul.
Janaszka, Cichą i Sobieskiego) zmienia przeznaczenie terenu - na wniosek ich
właścicieli oraz za zgodą władz Miasta - z rolniczych na budowlane (tzw.
odrolnienie). Pani Alina Stempniak wyjaśniła, że aby taki sam zapis o
przeznaczeniu terenu pod budownictwo mieszkaniowe znalazł się w mpzp, wcześniej
musi zostać uchwalone studium. Obecna sytuacja może być rozwiązana na dwa
sposoby:
- wstrzymać prace nad mpzp do
czasu uchwalenia nowego studium,
- wydzielić z obszaru Starego
Puszczykowa te tereny, które są zgodne ze studium i prowadzić dalsze prace nad
opracowaniem dla nich planu oraz te tereny, które są niezgodne ze studium i czekać
z opracowaniem dla nich planu do czasu uchwalenia studium.
Pani Alina Stempniak
powiedziała, że burmistrz proponuje wybór drugiego wariantu, tj. podział
obszaru na część A i B. Część A mogłaby zostać przeprojektowana już w ciągu
miesiąca i przygotowana do opiniowania, natomiast prace nad częścią B
zostałyby wstrzymane do czasu uchwalenia studium (najwcześniej w czerwcu okaże
się, czy studium zostanie przekazane do uchwalenia, czy konieczne będzie
jeszcze jego przeprojektowanie).
Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz zapytała, czy wszyscy
właściciele gruntów rolnych wystąpili z wnioskiem o przekształcenie ich na
grunty budowlane.
Pani Alina Stempniak
powiedziała, że z takim wnioskiem wystąpiła połowa właścicieli (dwóch),
natomiast spadkobiercy jednego z właścicieli przebywają zagranicą, ale wiedzą o
zamiarach Miasta wobec ich terenu.
Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz zapytała, czy w obszarze
funkcjonalnym Miasta dopuszczalne jest istnienie gruntów rolnych.
Pani Alina Stempniak
powiedziała, że jest to dopuszczalne, ale nie ma uzasadnienia, ponieważ te
tereny otoczone są zabudowanymi osiedlami, a gospodarka rolna tam praktycznie
nie istnieje.
Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz powiedziała, że zgodnie
ze zwyczajową procedurą, projekt uchwały powinien zostać omówiony przez Komisję
Rozwoju i przez nią zaopiniowany, jednak posiedzenie komisji odbędzie się
jutro, więc projekt mógłby zostać przegłosowany na sesji dopiero za miesiąc (a
w tym czasie nie byłyby prowadzone żadne prace nad planem), dlatego obecnie
jest czas na dyskusję i omówienie tematu.
Radna Agata Wójcik
powiedziała, że ostatnie spotkanie w sprawie projektu mpzp dla terenu Starego
Puszczykowa odbyło się w grudniu 2016 roku i wtedy nie było żadnej wzmianki o
podziale na części A i B oraz zapytała,
czy ten pomysł powstał pomiędzy tamtym spotkaniem a dzisiejszą sesją, na co
pani Alina Stempniak odpowiedziała twierdząco.
Radna Agata Wójcik
powiedziała, że nie wie, czemu miałoby to służyć oraz dodała, że pan Adam
Staliński poinformował, że tereny mogą podlegać odrolnieniu wtedy, gdy
większość pozostałych terenów jest niezabudowana. Radna Agata Wójcik
zawnioskowała o udzielenie głosu mieszkańcowi.
Pan Adam Staliński
powiedział, że w studium jest zapisane, że w przypadku Starego Puszczykowa
obecne tereny rolne mogą ulec odrolnieniu tylko, jeżeli większość z
pozostałych, wydzielonych a niezabudowanych, działek zostanie zabudowana.
Pan Adam Staliński powiedział, że na Starym Puszczykowie jest bardzo
dużo niezabudowanych działek, dlatego jego zdaniem, warunek ze studium nie
został spełniony.
Radna Agata Wójcik
powiedziała, że do czasu uchwalenia nowego studium obowiązuje stare studium i
zapytała, jakie korzyści płyną z podziału obszaru planu na dwie części.
Pani Alina Stempniak
powiedziała, że korzyścią będzie to, że plan dla większości terenu Starego
Puszczykowa zostanie wcześniej uchwalony. Część obszaru, na której znajdują się
grunty rolne musi być zgodna z nowym Studium, ponieważ ze starym nie jest
zgodna i dlatego nie może być kontynuowana praca nad planem, który jest
niezgodny ze studium. Pani Alina Stempniak powiedziała, że idea nowego
studium jest taka, żeby pozostałe tereny rolne przeznaczyć pod zabudowę.
Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz powiedziała, że m.in.
przy takim założeniu został zaopiniowany projekt studium oraz dodała, że
zarówno ten projekt, jak i projekt mpzp będą wykładane do publicznego wglądu z
możliwością składania uwag. Aby przedłożyć projekt mpzp do opiniowania, musi on
być zgodny z obowiązującymi dokumentami strategicznymi (w tym także ze
studium). Podział obszaru planu na dwie części A i B (czyli część zgodną z
obecnym Studium oraz część, która będzie zgodna dopiero z nowym Studium)
spowoduje, że więcej czasu będzie można poświęcić na opracowanie części B.
Zdaniem przewodniczącej Rady Małgorzaty Hempowicz jest to korzystne
rozwiązanie.
Radny Jakub
Musiał poinformował, że w wyniku spotkania z mieszkańcami Starego
Puszczykowa wpłynęło 46 uwag do powstającego planu, który swoją powierzchnią
obejmuje 1/3 terenu Miasta. Jedna lub dwie uwagi dotyczyły odrolnienia,
natomiast pozostałe dotyczyły innych kwestii i zostały rozpatrzone pozytywnie.
Radny powiedział, że celem tamtego spotkania było poinformowanie mieszkańców o
pracach nad planem, by mogli oni brać w nim udział od samego początku
(spotkanie było merytoryczne i przebiegało w spokojnej atmosferze). Radny Jakub
Musiał powiedział, że prędzej czy później tereny te zostaną odrolnione,
ponieważ taka jest wola m.in. ich właścicieli. Rada Miasta jest zobowiązana do
utrzymania ładu przestrzennego na terenie całej gminy. Radny Jakub Musiał
powiedział, że chciałby, żeby do końca kadencji uchwalone zostało studium oraz
dwa duże mpzp dla terenu Niwki i Starego Puszczykowa. Radny uznał, że podział
na część A i B jest bardzo dobrym pomysłem oraz dodał, że rację ma pan Adam
Staliński mówiąc, że odrolnienie wskazanych terenów jest niezgodne z
obowiązującym studium. Gdy obowiązywać będzie nowe studium wówczas niezgodność
nie będzie zachodzić.
Radny Łukasz Grzonka
powiedział, że załącznik graficzny wymaga doprecyzowania, ponieważ powinny być
w nim wyraźnie wskazane granice pomiędzy częścią A i B, a ponadto legenda nie
obejmuje oznaczenia granic podziału.
Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz powiedziała, że w treści
projektu uchwały wskazane są ulice, które wyznaczają daną część, ale poprosiła
o poprawienie granic w załączniku.
Burmistrz Andrzej Balcerek
powiedział, że w §1
pkt 2 projektu uchwały wyznaczone są granice obu części. Burmistrz dodał, że
zamierza się opracować jak najwięcej planów, aby nie dochodziło do sytuacji,
jakie miały miejsce w przeszłości. Następnie dodał, że po rozmowie z
projektantką oraz referatem Gospodarki Przestrzennej uznał, że zasadnym jest
podział obszaru.
Radna Małgorzata Szczotka
powiedziała, że Rada Miasta ma reprezentować interesy mieszkańców, którzy
podczas wyborów zgłaszali, żeby objąć planami zagospodarowania przestrzennego
jak największy teren Miasta. Radna powiedziała, że podczas spotkania z
mieszkańcami Starego Puszczykowa najwięcej pytań i wątpliwości dotyczyło terenu
wokół ul. Cichej (czyli części B), dlatego jej zdaniem podział obszaru na
części A i B będzie korzystny dla mieszkańców, ponieważ większy teren Starego
Puszczykowa będzie miał uchwalony plan, podczas gdy prace nad częścią B oraz
studium będą mogły się toczyć.
Radna Dorota Łuczak-Dydowicz
powiedziała, że ma wiele wątpliwości do przedłożonego dzisiaj projektu uchwały
oraz uważa, że powinien on najpierw zostać przedyskutowany na posiedzeniu
komisji.
Na prośbę radnej Doroty
Łuczak-Dydowicz, pani Alina Stempniak wskazała na mapie, który
konkretnie teren ma ulec odrolnieniu.
Radna Dorota Łuczak-Dydowicz
zapytała, dlaczego zamierza się odrolnić teren, skoro część z jego właścicieli
nie wyraziła w tej sprawie pozytywnej opinii oraz jakie są inne możliwości
(oprócz czekania za Studium) odrolnienia terenów w Puszczykowie.
Pani Alina Stempniak
odpowiedziała, że nie ma żądnej innej możliwości poza trybem planu
zagospodarowania przestrzennego, a warunkiem uchwalenia każdego planu jest jego
zgodność ze studium, w którym wyznacza się kierunki przeznaczenia danego terenu
pod budownictwo mieszkaniowe.
Radna Dorota Łuczak-Dydowicz
zapytała, kiedy ostatnio w Puszczykowie odrolniano grunt pod cele mieszkaniowe.
Pani Alina Stempniak
odpowiedziała, że teren w pobliżu ul. Cichej jest jedynym terenem rolnym, który
w studium z 1998 roku został przeznaczony pod cele rolnicze. Dwa lata temu
zapisem w planie obszar okolic ul. Klasztornej został przekształcony na cele
mieszkaniowe (ponieważ w studium teren ten był przeznaczony na cele
mieszkaniowe).
Radna Dorota Łuczak-Dydowicz
powiedziała, że należy poczekać na uchwalenie studium.
Radna Małgorzata Szczotka
powiedziała, że przedłożony projekt uchwały nie decyduje o odrolnieniu
części B, a jedynie umożliwia przyszłą dyskusję na ten temat, podczas gdy plan
dla terenu niebudzącego kontrowersji może zostać uchwalony wcześniej.
Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz przypomniała, na jakim
etapie są prace nad studium:
- Komisja Rozwoju pozytywnie zaopiniowała projekt studium, który uzyskał
wszystkie niezbędne opinie,
- projekt studium jest przygotowywany do wyłożenia do publicznego wglądu
celem składania uwag przez mieszkańców.
Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz dodała, że podział
obszaru Starego Puszczykowa na część A i B umożliwi szybsze uchwalenie części A
oraz pozostawi czas na prace nad częścią B, która musi czekać na uchwalenie
studium.
Radny Jakub Musiał zgodził
się z wypowiedzią radnej Małgorzaty Szczotki oraz zwrócił uwagę, że podczas
dyskusji nad wstępną koncepcją projektu planu dla Starego Puszczykowa nikt nie
zgłosił sprzeciwu wobec odrolnienia.
Odpowiadając na pytanie radnego Władysława
Hetmana, pani Alina Stempniak powiedziała, że granicę planu stanowią
tyły działek, znajdujących się przy ul. Janaszka.
Sekretarz Maciej Dettlaff
powiedział, że legenda do mapy zostanie uzupełniona, a obszar każdej części
będzie oznaczony innym szrafem.
Radny Łukasz Grzonka
powiedział, że dopóki załącznik graficzny nie zostanie poprawiony, nie należy
głosować nad projektem uchwały.
Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz ogłosiła 15-minutową
przerwę na poprawę załącznika graficznego.
O godz. 19:00 przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz
wznowiła obrady. Radni otrzymali poprawiony załącznik graficzny (ww. załącznik
stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
Odpowiadając na pytanie radnej Agaty
Wójcik, pani Alina Stempniak powiedziała, że w planie sprzed dwóch
lat odrolnione zostały tereny przy ul. Klasztornej (w studium te tereny były
przeznaczone na cele mieszkaniowe).
Radna Agata Wójcik
zapytała, dlaczego gruntów rolnych przy ul. Cichej nie można było odrolnić już
w poprzednim planie.
Pani Alina Stempniak
powiedziała, że wówczas wyraźnie nie życzyli sobie tego ich właściciele, pomimo
tego, że taki został przygotowany projekt (projekt uległ zmianie na skutek
złożonych uwag). Pani Alina Stempniak powiedziała, że niektórzy
właściciele już zmarli, a niektórzy mieszkają zagranicą.
Radna Dorota Łuczak-Dydowicz
zapytała, dlaczego teren B jest większy niż grunty rolne.
Pani Alina Stempniak
powiedziała, że część B jest większa niż grunty rolne po to, aby ten fragment
stanowił całość urbanistyczną z układem komunikacyjnym (obszar o pow. ok. 30
ha).
Odpowiadając na wątpliwości
radnej Doroty Łuczak-Dydowicz, pani Alina Stempniak powiedziała,
że dla terenu Starego Puszczykowa obowiązuje obecnie mpzp, więc nie ma obawy o
konieczność wydawania warunków zabudowy.
Radna Dorota Łuczak-Dydowicz
powiedziała, że chciałaby, aby część B dotyczyła wyłącznie terenów rolnych.
Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz powiedziała, że ze
względów planistycznych wyznacza się teren, który jest w jakiś sposób
ograniczony ulicami.
Radna Dorota Łuczak-Dydowicz
powiedziała, że gdy były rozmowy nt. planowanej inwestycji budowy wieżowców
przy szpitalu, wówczas Urząd proponował przygotowanie mpzp, który obejmowałby
wyłącznie jedną działkę, ale decyzją Rady Miasta obszar opracowania został
rozszerzony.
Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz powiedziała, że w tamtym
przypadku były inne uwarunkowania (m.in. dotyczące terminów, innych dokumentów
oraz procedury planistycznej). Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz
powiedziała, że nie ma wątpliwości do omawianego projektu uchwały, głównie ze
względu na czynnik czasu oraz dodała, że uwagi zgłoszone do wstępnej wersji
projektu planu dla Starego Puszczykowa zostały w zdecydowanej większości
rozpatrzone pozytywnie.
Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz przeprowadziła głosowanie
nad projektem uchwały ws. zmiany Uchwały Nr 131/16/VII Rady Miasta Puszczykowa
z dnia 24 maja 2016 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego
planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w Puszczykowie w
obrębie Puszczykowo Stare, arkusze 1 - 18.
Wynik głosowania: „za" - 13 głosów, „przeciw" - 1 głos,
„wstrzymało się" - 1 głos.
Uchwała Nr 184/17/VII została przyjęta.
Ad 8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: emisji obligacji
komunalnych (druk nr 193).
Skarbnik Piotr Łoździn
przedstawił ww. projekt uchwały informując, że uchwała budżetowa oraz
wieloletnia prognoza finansowa przewidują w 2017 roku emisję obligacji
komunalnych na kwotę 2.360.000 zł. Obligacje będą 5-letnie i zostaną
wyemitowane w trzech seriach. Skarbnik powiedział, że budżet został
skonstruowany z uwzględnieniem dochodów z obligacji.
Przewodniczący Komisji Budżetu Tomasz
Potocki poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała ww. projekt
uchwały.
Przewodnicząca Rady Małgorzata
Hempowicz przeprowadziła głosowanie nad projektem uchwały ws. emisji
obligacji komunalnych.
Wynik głosowania: „za" -
13 głosów, „przeciw" - 2 głosów,
„wstrzymało się" - 0.
Uchwała Nr 185/17/VII została przyjęta.
Ad 9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: zmiany uchwały Nr
169/16/VII Rady Miasta Puszczykowa z dnia 20 grudnia 2016 r. w sprawie
uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Puszczykowa na lata
2017-2023 (druk nr 198).
Przewodnicząca
Rady Małgorzata Hempowicz poprosiła, aby projekty uchwał ws. zmian
w budżecie oraz zmian w wieloletniej prognozie finansowej zostały omówione
jednocześnie.
Skarbnik Piotr Łoździn
przedstawił projekt uchwały ws. zmian w budżecie (zwiększa się dochody ogółem o
kwotę 681.976,42 zł do kwoty 45.726.126,55 zł oraz wydatki ogółem o kwotę
1.681.976,42 zł do kwoty 47.926.126,55 zł) omawiając dochody i wydatki:
Dochody:
-
dział 600 - dokonano korekty dotacji z UE o kwotę 0,46
zł,
-
dział 750 - wprowadzono dotację z UE w kwocie
637.732,31 zł na realizację zadania Kompleksowa modernizacja energetyczna
i rozbudowa budynków Urzędu Miejskiego w Puszczykowie (dotacja
dotyczy modernizacji energetycznej). Zwiększono dotację z budżetu
państwa o kwotę 10.000 zł na realizację zadań zleconych,
-
dział 756 - zmniejszono o kwotę 6.000 zł wpływy z
podatku PIT,
-
dział 758 - zwiększono o kwotę 39.805 zł subwencję
oświatową,
-
dział 801 - zmniejszono o kwotę 1.338 zł dotację z
budżetu państwa na wychowanie przedszkolne,
-
dział 852 - wprowadzono dotację z budżetu państwa w
kwocie 500 zł na wypłatę dodatku energetycznego,
-
dział 853 -
zwiększono o kwotę 1.277,57 zł dotacje ze środków UE na realizację zadań z zakresu
pomocy społecznej.
Wydatki
-
rozdział 60016 - zwiększono o kwotę 200.000 zł wydatki
na realizację programu budowy dróg,
-
rozdział 60095 - dokonano przesunięć między źródłami
finansowania zadania Utworzenie Zintegrowanego Węzła Przesiadkowego
Puszczykówko wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
-
rozdział 70005 - zwiększono o kwotę 40.000 zł wydatki
na odszkodowania dot. toczących się postępowań administracyjnych,
-
rozdział 71004 - zwiększono o kwotę 50.000 zł wydatki
na plany zagospodarowania przestrzennego (w związku z przesunięciem
terminów wykonania części planów z 2016 r.),
-
rozdział 75011 - zwiększono o kwotę 10.000 zł wydatki
na realizację zadań zleconych z administracji rządowej (w związku ze
zwiększeniem dotacji).
-
rozdział 75023 - zwiększono o kwotę 720.000 zł wydatki
na realizację zadania Kompleksowa modernizacja energetyczna i rozbudowa
budynków Urzędu Miejskiego w Puszczykowie (przewidziano finansowanie
wydatków w kwocie 637.732,31 zł z planowanej dotacji ze środków UE).
Zwiększono wydatki bieżące Urzędu Miejskiego o kwotę 50.000 zł (w
związku z przesunięciem płatności 50% wartości umowy z 2016 r. za
wykonanie strategii rozwoju i promocji Miasta oraz zabezpieczeniem środków
na rozbiórkę budynku przy ul. Podleśnej 4),
-
rozdział 75095 - zwiększono o kwotę 10.198,26 zł
wydatki bieżące (zabezpieczono środki na realizację umowy dot. m.in.
dostępu do systemu SISMS mającej na celu podniesienie standardu
działalności informacyjnej Miasta,
-
rozdział 75818 - zmniejszono rezerwę celową na wydatki
majątkowe o kwotę 100.000 zł.
-
rozdział 80101 - wprowadzono wydatki w kwocie 100.000
zł na realizację zadania Budowa placu zabaw przy SP nr 2 w ramach budżetu
obywatelskiego,
-
rozdział 80104 - zwiększono wydatki o kwotę 350.000 zł
na dotacje dla przedszkoli,
-
rozdział 85215 - prowadzono kwotę 500 zł na wypłatę
dodatku energetycznego (środki z dotacji celowej z budżetu państwa),
-
rozdział 85395 - zwiększono wydatki o kwotę 1.278,16
zł na realizację projektów z zakresu pomocy społecznej, realizowanych z
udziałem środków UE,
-
rozdział 90015 - zwiększono o kwotę 50.000 zł wydatki
na realizację zadania Budowa oświetlenia ulic, placów i dróg (w związku z
przesunięciem z 2016 r. terminu wykonania oświetlenia ścieżki między ul.
Jarosławską a Libelta),
-
rozdział 92601 - zwiększono o kwotę 200.000 zł wydatki
na budowę hali widowiskowo-sportowej (zabezpieczono środki na zakup
wykładziny ochronnej na halę oraz zakup podwieszanych koszy do koszykówki.
Ponadto zaistniała konieczność zwiększenia wartości umowy z wykonawcą hali
wynikająca z wprowadzenia w 2017 r. minimalnego wynagrodzenia z tytułu
umów zleceń oraz potrzeby montażu zestawu hydroforowego nie przewidzianego
w trakcie opracowywania dokumentacji projektowej, którego montaż jest
wymagany warunkami wydanymi przez Aquanet).
Zwiększono deficyt o kwotę
1.000.000 zł. Deficyt nie będzie miał wpływu na zadłużenie Miasta - zostanie
sfinansowany z wolnych środków pieniężnych z lat ubiegłych.
Skarbnik Piotr Łoździn
powiedział, że zapisy wieloletniej prognozy finansowej dostosowano do projektu
zmiany uchwały budżetowej na 2017 r. Dokonano zmian w zakresie przedsięwzięć
zgodnie z załącznikiem nr 2 do uchwały, w którym pojawiają się kwoty na
realizację usługi związanej z systemem.
Radna Małgorzata Szczotka
zapytała:
-
dlaczego w programie budowy dróg wprowadza się
kwotę 200 tys. zł,
-
czy wydatki na dotacje dla przedszkoli wynikają
z ustawy,
-
zwiększenie wydatków bieżących Urzędu Miejskiego
o kwotę 50.000 zł.
Skarbnik Piotr Łoździn
odpowiedział, że:
-
w momencie uchwalania budżetu wprowadzona
została autopoprawka dotycząca wydatków na program budowy dróg i wtedy
poinformowano, że po rozliczeniu 2016 roku, kwota 200 tys. zł wróci do
programu,
-
zwiększanie dotacji dla przedszkoli wynika ze
zmiany ustawy, która obecnie konkretyzuje, na wydatkach której z gmin
sąsiednich należy opierać wysokość stawki (dla Puszczykowa jest to Luboń, który
ma wysokie stawki dotacji),
-
kwotę 30 tys. zł przeznacza się na rozbiórkę
budynku przy urzędzie, a 20 tys. na strategię rozwoju i promocji Miasta.
Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz zapytała o zwiększenie
kwoty na odszkodowania o 40 tys. zł.
Skarbnik Piotr Łoździn powiedział, że toczące się sprawy wskazują,
że dotychczas zabezpieczona kwota może nie wystarczyć.
Odpowiadając na pytanie przewodniczącej Rady Małgorzaty Hempowicz,
sekretarz Maciej Dettlaff
powiedział, że system SISMS jest
systemem technologicznie bardziej rozwiniętym niż dotychczas używany system SMS
i Alertownik oraz dodał, że Referat Promocji, Kultury i Sportu przygotuje
prezentację informującą o nowym systemie.
Skarbnik Piotr Łoździn
dodał, że docelowo SISMS będzie tańszy od systemów dotychczas używanych.
Przewodniczący Komisji Budżetu Tomasz
Potocki poinformował, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały
ws. zmiany wieloletniej prognozy finansowej oraz projekt uchwały ws. zmian w
uchwale budżetowej.
Przewodnicząca Rady Małgorzata
Hempowicz przeprowadziła głosowanie nad projektem uchwały ws. zmiany
uchwały Nr 169/16/VII Rady Miasta Puszczykowa z dnia 20 grudnia 2016 r. w
sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Puszczykowa na lata
2017-2023.
Wynik głosowania: „za" - 13
głosów, „przeciw" - 2 głosów, „wstrzymało się" - 0.
Uchwała Nr 186/17/VII została przyjęta
Ad 10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie: zmiany uchwały
budżetowej Miasta Puszczykowa na rok 2017 Nr 170/16/VII z dnia 20 grudnia 2016
r. (druk nr 199).
Ww. projekt uchwały został
omówiony w poprzednim punkcie porządku obrad.
Przewodnicząca Rady Małgorzata Hempowicz przeprowadziła głosowanie
nad projektem uchwały ws. zmiany uchwały budżetowej Miasta Puszczykowa na rok
2017 Nr 170/16/VII z dnia 20 grudnia 2016 r.
Wynik głosowania: „za" - 13 głosów, „przeciw" - 2 głosów,
„wstrzymało się" - 0.
Uchwała Nr 187/17/VII została przyjęta.
Ad 11. Sprawozdanie z bieżącej działalności Burmistrza oraz referatów
Urzędu Miejskiego.
Sprawozdania z bieżącej
działalności Burmistrza oraz referatów Urzędu Miejskiego stanowią załączniki do
niniejszego protokołu.
Burmistrz
Andrzej Balcerek, wiceburmistrz Władysław Ślisiński oraz
sekretarz Maciej Dettlaff odpowiedzieli na pytania dotyczące
sprawozdań.
Ad 12. Informacje Przewodniczącego Rady Miasta.
Przewodnicząca
Rady Małgorzata Hempowicz przedstawiła następujące pisma:
- opinie
z Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu ws. możliwości sfinansowania
deficytu budżetu Miasta Puszczykowo oraz ws. prawidłowości planowanej kwoty
długu Miasta Puszczykowo (obie opinie są pozytywne),
- rozstrzygnięcie
nadzorcze stwierdzające nieważność Uchwały Nr 167/16/VII z 20.12.2016 r. ws.
wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Miasta
Puszczykowo w latach 2016 - 2020.
Radca prawny Szymon
Muszyński powiedział, że rozstrzygnięcie wojewody zawiera pięć zastrzeżeń.
Program gospodarowania
mieszkaniowym zasobem gminy powinien zawierać w szczególności osiem elementów, natomiast
rozstrzygnięcie nadzorcze zwraca uwagę, że sformułowanie „w szczególności"
oznacza, że omawiana delegacja ustawowa nie ma charakteru zamkniętego, tzn. w
programie powinno się znaleźć tych osiem elementów, ale nie tylko one. W programie zapisano, że oprócz czynszu
najemca jest zobowiązany płacić m.in. za prąd oraz odbiór odpadów. Wojewoda
zarzucił, że Rada Miasta nie była władna do wskazywania, jakie inne opłaty,
oprócz czynszu, jest zobowiązany uiścić najemca. Radca prawny Szymon
Muszyński powiedział, że nie zgadza się z rozstrzygnięciem nadzorczym.
Kolejne zarzuty dotyczyły kwestii związanej z uregulowaniem zasad zmiany w
zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w kolejnych latach oraz
kwestia określenia niezbędnego zakresu zmian lokali związanych z remontami budynków i lokali. Opracowując
program ustalono, że w okresie jego obowiązywania nie będą dokonywane żadne
zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy oraz nie planuje się
zmian lokali związanych z remontami budynków i lokali, i w związku z tym takie
informacje nie zostały w nim zawarte.
Kolejny zarzut dotyczył okresu
obowiązywania programu. Wojewoda zarzucił, że uchwała podejmowana w grudnia
2016 roku, nie może obejmować roku 2016. Ostatni zarzut mówił, że uchwała
powinna odpowiadać wymaganiom rozporządzenia dot. zasad techniki prawodawczej.
Radca prawny Szymon Muszyński powiedział, że uchwała odpowiadała tym
wymaganiom, natomiast tym wymaganiom nie odpowiadał załącznik, który miał
charakter opisowy (załącznikiem był sam program, będący planem, który zawiera
m.in. tabele i zestawienia). Radca prawny powiedział, że koniecznie należy się
skontaktować z radcą Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego i zapytać, w jaki
sposób zaskarżona uchwała powinna zostać poprawiona.
- zawiadomienie
o wszczęciu postępowania nadzorczego wobec Uchwały Nr 173/17/VII z 24.01.2017
r. ws. określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania
przedszkolnego w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Miasto
Puszczykowo.
Skarbnik Piotr Łoździn
powiedział, że kontaktował się z radcą prawnym z Wielkopolskiego Urzędu
Wojewódzkiego, który poinformował, że nadzór kwestionuje użycie wyrazu „rozpoczętą"
w wyrażeniu „za każdą rozpoczętą
godzinę nauki" (najprawdopodobniej wyraz „rozpoczętą" zostanie wykreślony z uchwały).
Przewodnicząca
Rady Małgorzata Hempowicz powiedziała, że przedszkole „Chatka Kubusia
Puchatka" otrzymało certyfikat godła PRZEDSZKOLE ROKU 2016 i w związku z tym
wystosowała w imieniu Rady Miasta pismo z gratulacjami.
Przewodnicząca
Rady Małgorzata Hempowicz poinformowała o spotkaniach, w których
uczestniczyła oraz o otrzymanych zaproszeniach.
Ad 13. Interpelacje, zapytania i wnioski radnych.
Radny Jan Łagoda złożył
wniosek o wysypanie tłucznia na ul. Szpitalnej i Fiołkowej, ponieważ koła samochodów do połowy zapadają się tam w
koleinach.
Wiceburmistrz Władysław
Ślisiński powiedział, że od jutra rozpocznie się równanie gruntowych ulic
gruzem. Został przygotowany wykaz ośmiu ulic, które będą gruzowane i wśród nich
jest ul. Szpitalna oraz Fiołkowa.
Radna Małgorzata Szczotka
podziękowała za interwencję ws. parkingu przy ul. Kościelnej, który w niedziele
był dostępny dla osób przyjeżdżających do kościoła. Radna poprosiła, żeby
podziękować właścicielom Sportoteki za szybką reakcję w tej sprawie.
Radna Małgorzata Szczotka
zapytała, jaki jest cel wydania broszury, którą radni otrzymali przed sesją
(ww. broszura stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
Sekretarz Maciej Dettlaff
powiedział, że broszura została opracowana przez Centrum EkoInfo i ma cel
promocyjny i jest wyrazem zapotrzebowania turystów. Broszura jest swego
rodzajem albumem z podstawowymi informacjami o Mieście.
Radna Małgorzata Szczotka
powiedziała, że promocja może być skuteczna tylko wtedy, gdy ma określony cel,
dokładnie wyznaczonych adresatów i zakładane korzyści (wtedy możliwe jest
monitorowanie). Radna powiedziała, że broszura zawiera 9 stron o historii, 2
strony z mapkami, 1,5 strony wiadomości aktualnych, dlatego budzi wątpliwości,
jaki był cel jej wydania. Radna Małgorzata Szczotka powiedziała, że
broszura jest ładna wizualnie, ale ma wątpliwości co do tego, czy są to
pieniądze wydane efektywnie. Poza tym nie wiadomo, czy jej wydanie mieści się w opracowywanej
strategii rozwoju i promocji Miasta.
Burmistrz Andrzej Balcerek
powiedział, że chciał zaprezentować radnym broszury, które dzisiaj zostały
dostarczone przez Centrum EkoInfo. Burmistrz uważa, że ich wydanie jest dobrym
sposobem promocji Miasta, ponieważ pracowniczka EkoInfo wielokrotnie
informowała, że turyści zgłaszali zapotrzebowanie na nową ulotkę informacyjną o
Puszczykowie.
Radna Małgorzata Szczotka
zapytała o nakład i poniesione koszty wydania broszury.
Sekretarz Maciej Dettlaff
powtórzył, że wydanie broszury informacyjnej jest wynikiem zgłaszanego
zapotrzebowania osób odwiedzających Centrum EkoInfo. Informacja o kosztach
wydania zostanie przekazana e-mailem.
Radny Łukasz Grzonka
poprosił o udzielenie odpowiedzi na pytanie, które zadał na poprzednim
posiedzeniu Komisji Rozwoju, dotyczące sekundników przy sygnalizacji świetlnej.
Wiceburmistrz Władysław
Ślisiński powiedział, że w Puszczykowie tzw. sekundniki (zegary świetlne
przy sygnalizacji drogowej) nie mogą zostać wprowadzone, ponieważ są niezgodne
z obowiązującymi przepisami prawa i Urząd Miejski nie otrzyma zgody na ich
montaż.
Radna Dorota Łuczak-Dydowicz
zapytała, czy w wykazie ulic do gruzowania znajduje się nieutwardzona część ul.
Wspólnej.
Wiceburmistrz Władysław
Ślisiński powiedział, że w pierwszej kolejności gruzowane będą ulice, na
których, w wyniku roztopów, powstała maź błotna i dojście do posesji jest
utrudnione. Wiceburmistrz zapewnił, że gruzowane będę wszystkie ulice, które
tego wymagają.
Radna Dorota Łuczak-Dydowicz
powiedziała, że warto byłoby również opracować broszurę na podstawie informacji
od mieszkańców Puszczykowa. Radna powiedziała, że takie wydawnictwa powinny być
przygotowywane w oparciu o wyniki warsztatów, które mają się odbyć w kwietniu
oraz na podstawie strategii rozwoju i promocji Miasta.
Radna Dorota Łuczak-Dydowicz
zapytała, na jakim etapie są wnioski o dofinansowanie dot. projektu na
rewitalizację willi Mimoza oraz na opracowanie programu rewitalizacji oraz czy
przygotowanie wniosku o rewitalizację wilii Mimoza było oparte o stworzenie
programu rewitalizacji.
Sekretarz Maciej Dettlaff
powiedział, że projekt dotyczący willi Mimoza nie miał związku z programem
rewitalizacji. W kryteriach oceny wniosku w tym działaniu, nie miało znaczenia,
czy budynek znajduje się na terenie rewitalizowanym. W konkursie, który ma się
odbyć w IV kwartale 2017 roku i ściśle dotyczy rewitalizacji, mogą brać udział
projekty dot. wyłącznie obiektów znajdujących się na terenie rewitalizowanym.
Wniosek Puszczykowa na program rewitalizacji nie został rozpatrzony pozytywnie
i ze wzglądów proceduralnych Miasto nie otrzymało dotacji. Program będzie
tworzony w ramach własnych środków tak, aby był gotowy do czasu ogłoszenia wspomnianego konkursu. Sekretarz Maciej
Dettlaff powiedział, że wczoraj został złożony protest ws. projektu dot.
rewitalizacji willi Mimoza, na którego rozpatrzenie Urząd Marszałkowski ma
miesiąc.
Radna Dorota Łuczak-Dydowicz
powiedziała, że prześledziła historię składanych, w dwóch konkursach, wniosków
o dofinansowanie programu rewitalizacji, w celu uzyskania informacji o powodach
ich odrzucenia. Radna powiedziała, że na spotkaniu z burmistrzem, pani
Małgorzata Ornoch-Tabędzka wyraziła chęć pomocy i napisała obszerny tekst do
projektu.
Sekretarz Maciej Dettlaff
przedstawił procedurę ubiegania się przez Miasto Puszczykowo o środki na
opracowanie programu rewitalizacji. Miasto złożyło wniosek w pierwszym
konkursie w maju 2016 r. Urząd Marszałkowski pocztą elektroniczną wysłał pismo
o dokonanie niewielkich poprawek formalnych, jednak e-mail ten nie dotarł na
serwer Urzędu Miejskiego. Mimo prób wyjaśnienia tej sytuacji i złożonego
protestu, Urząd Marszałkowski odrzucił wniosek z powodu braku naniesienia
wymaganych korekt. Sekretarz zwrócił uwagę, że jest to naruszenie norm
administracyjnych, gdyż Urząd Marszałkowski nie otrzymał żadnego potwierdzenia
odbioru pisma, a pracownik Urzędu Marszałkowskiego skontaktował się
telefonicznie już po upływie terminu wskazanego w wezwaniu, stąd nie było
możliwości uzupełnienia informacji.
Miasto złożyło wniosek w kolejnym
konkursie w październiku 2016 r. - wniosek ten został odrzucony z powodu błędu
w dacie zakończenia projektu - wskazano termin wykraczający poza 31.10.2017 r.,
a według Urzędu Marszałkowskiego w takim przypadku nie można wezwać do korekty
wniosku. Miasto złożyło protest, gdyż poprawa pomyłek pisarskich jest dozwolona
Regulaminem Konkursu, stanowisko Urzędu Marszałkowskiego pozostało jednak
niezmienione.
Sekretarz Maciej Dettlaff
dodał również, że wykorzystał część opracowania przygotowanego przez panią
Małgorzatę Ornoch-Tabędzką.
Radna Dorota Łuczak-Dydowicz
poinformowała, że przygotowała pisemną interpelację w tej sprawie, którą
złożyła na ręce burmistrza oraz radnych.
W związku z tym, że Komisja
Budżetu często opiniuje te same projekty uchwał co Komisja Rozwoju,
wiceprzewodniczący Rady Tomasz Potocki złożył wniosek o przygotowanie na
kolejną sesję projektu uchwały ws. powołania Komisji Budżetu i Rozwoju Miasta.
Wiceprzewodniczący uzasadnił, że połączenie komisji spowoduje m.in. niższe
koszty organizowania posiedzeń.
Radny Filip Ryglewicz
poprosił, aby zwrócić się do władz PKP o wykończenie i wyrównanie przejazdu na
ul. Dworcowej oraz zaapelował, żeby plany wydawania broszurek itp. były
konsultowane z Komisją Edukacji, Kultury i Sportu.
Radny Ryszard Teuschner
zapytał o oświetlenie duktu leśnego, będącego przedłużeniem ul. Powstańców
Wlkp.
Wiceburmistrz Władysław
Ślisiński powiedział, że została wykonana dokumentacja, a teraz będą
odbywać się rozmowy z WPN-em na temat przejęcie tego odcinka drogi.
Radny Ryszard Teuschner
zapytał o sprawy odszkodowawcze dotyczące ul. Zalesie.
Pan Waldemar Luther z
Referatu Gospodarki Przestrzennej i Gospodarki Gruntami powiedział, że odbyła
się rozprawa dot. zapisów w księdze wieczystej.
Radny Ryszard Teuschner
zauważył, że bezpłatnym autobusem miejskim jeździ tylko kilka osób.
Wiceburmistrz Władysław
Ślisiński powiedział, że z bezpłatna linia autobusowa miała w założeniu
łączyć górne Puszczykowo z dolnym oraz umożliwiać mieszkańcom dojazd do dworców
oraz szpitala. W połowie roku odbędzie się przetarg na obsługę linii i wówczas
należało będzie przeanalizować rozkład jazdy.
Odpowiadając na pytanie radnego Ryszarda
Teuschnera, wiceburmistrz Władysław Ślisiński powiedział, że badanie
liczby pasażerów zostało wykonane na zlecenie Urzędu oraz dodał, że można je
powtórzyć.
Radny Ryszard Teuschner
zaproponował, żeby badanie przeprowadziła firma zewnętrzna.
Radny Ryszard Teuschner
zapytał o projekt odwodnienia Miasta.
Wiceburmistrz Władysław
Ślisiński powiedział, że system odwodnienia Miasta został podzielony na
kilka etapów, z których główny dotyczy wykonania odprowadzenia wód do Warty
(jest w trakcie realizacji).
Na prośbę radnego Ryszarda
Teuschnera, komendant Straży Miejskiej Dariusz Borowski opowiedział
o interwencji na ul. Ogrodowej związanej ze zgłoszeniem o zaniedbanych psach.
Przeprowadzona kontrola nie potwierdziła nieprawidłowości.
Radny Maciej Krzyżański
zapytał, czy w związku z zamiarem połączenia Komisji Budżetu z Komisją
Rozwoju, składy pozostałych komisji będą uzupełniane.
Wiceprzewodniczący Rady Tomasz
Potocki powiedział, że radni z Komisji Budżetu oraz z Komisji Rozwoju zostaną
członkami nowo powstałej Komisji, natomiast radni, którzy są członkami obu tych
komisji zdecydują o przejściu do KEKiS lub do Komisji Spraw Społecznych.
Ad 14. Wolne głosy.
Pan Sławomir Manikowski
zapytał o stan prac nad projektem mpzp dla terenu Niwki oraz zasugerował
rozważenie podziału obszaru na dwie części i szybkie uchwalenie części
dotyczącej działki, na której deweloper planował wybudować bloki.
Kierownik Referatu Gospodarki
Przestrzennej i Gospodarki Gruntami Alina Stempniak powiedziała, że prace
nad projektem planu są na początkowym etapie.
Przewodnicząca Rady Małgorzata
Hempowicz powiedziała, że temat będzie szczegółowo omawiany na jutrzejszym
posiedzeniu Komisji Rozwoju.
Pan Zbigniew Ziółkiewicz
przekazał radnym zdjęcie ul. Fiołkowej (zdjęcie stanowi załącznik do
niniejszego protokołu). Pan Sławomir Manikowski oraz pan Zbigniew
Ziółkiewicz zwrócili uwagę na fatalny stan ul. Fiołkowej (błoto), która w
wyniku roztopów jest nieprzejezdna.
Ad 15. Zamknięcie sesji.
O godz. 21:25 przewodnicząca Rady
Małgorzata Hempowicz zamknęła 28. sesję Rady Miasta Puszczykowa.
/-/ Agnieszka Głowacka-Bartkowiak
Przewodnicząca Rady Miasta
/-/ Małgorzata Hempowicz